امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

ابزار فائو برای ارزیابی منابع جنگلی رونمایی شد

فائو ابزار آنلاین جدیدی با هدف تسهیل ارائه گزارش درباره تغییرات منابع جنگلی جهان ارائه کرده که کشورها را قادر می‌سازد فرآیند گزارش‌دهی و شفافیت داده‌های مرتبط با جنگل‌ها را بهبود بخشند.

به گزارش آرمان اقتصادی، دفتر نمایندگی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ایران، پایش و گزارش‌دهی کارآمد درباره پوشش جنگل‌ها و تغییرات کاربری اراضی از اهمیتی اساسی برای ارزیابی پیشرفت به سوی اهداف توسعه پایدار برخوردار بوده و نقش حیاتی در اقدامات کشورها با هدف سازگاری با تغییرات اقلیمی و کاهش پیامدهای این پدیده ایفا می‌کند.

پلت‌فرم مذکور که با پشتیبانی مالی اتحادیه اروپا و دولت فنلاند تولید و در مراسم ویژه ای در تولکا، مکزیک، رونمایی شده به عنوان منبعی قابل اتکا در فرآیند تولید گزارش «ارزیابی منابع جنگلی جهان ۲۰۲۰» مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

همچنین بخوانید

انسی پکارینن، کارشناس ارشد جنگلداری در فائو، درباره این ابزار آنلاین گفت: «ارزیابی وضعیت منابع جنگلی جهان مستلزم دسترسی به جریان مداوم و قابل اتکای داده‌ها است. پلت‌فرم جدید کشورها را قادر می‌سازد که داده‌های بروز و دقیقی درباره جنگل‌ها جمع‌آوری کنند، مشکلات گزارش‌دهی را کاهش دهند و ارزیابی بهتری از پیشرفت به سمت اهداف توسعه پایدار داشته باشند.»

ابزار جدید فائو شامل برخی امکانات جدید به مانند مدخل‌های اصلاح شده داده، تصویرسازی از داده‌ها و نیز کاربری‌هایی چون بازبینی و تحلیل است. این پلت‌فرم از یک رابط کاربری ساده‌تر برخوردار است که افزودن داده، استفاده از برگه‌های مدخل‌های موجود و نیز مستندسازی منابع داده‌های ملی را آسان‌تر می‌سازد.

فائو برای اولین بار پس از گزارش «ارزیابی منابع جنگل‌های جهان ۲۰۰۰»، تعداد متغیرهای ارزیابی را کاهش چشمگیری داده است تا کشورها بتوانند با سهولت بیشتری گزارش‌ها را تدوین کنند.

این سازمان همچنین به منظور تسهیل فرآیند گزارش‌دهی به ویژه برای کشورهایی که اطلاعات جنگل‌ در آنها محدود یا غیر قابل دسترس است، فرصتی فراهم ساخته تا بتوانند از اطلاعات خارجی و داده‌های جغرافیایی ابزار سنجش از دور جهانی، استفاده کنند.

پلت‌فرم جدید فائو از موتور جستجوی گوگل‌ارث (Google Earth Engine) بهره می‌برد و برای اولین بار تمامی ۱۷۱ کارشناس رسمی کشورهای عضو که مسئول تدوین گزارش‌ها هستند قادر خواهند بود در کنار همکاران خود می‌توانند دسترسی رایگان به مخازن جهانی داده‌ها، ابزار تحلیل و همچنین قدرت پردازش گوگل داشته باشند.

حتی افرادی که تجربه قبلی در حوزه سنجش از دور ندارند، می‌توانند از طریق این ابزار به تصاویر ماهواره‌ای و دیگر داده‌های جغرافیایی دسترسی داشته و به پایش پوشش ملی جنگل‌ها و تغییرات کاربری اراضی در بازه‌های زمانی متفاوت بپردازند.

شایان ذکر است که سال جاری میلادی مصادف با هفتادمین سالگرد انتشار «ارزیابی منابع جنگلی جهان» بوده و به همین مناسبت فائو گزارشی درباره تاریخ «ارزیابی منابع جنگلی جهان» در هفتاد سال گذشته و دستاوردهای آن منتشر کرده است.

گزارش «ارزیابی منابع جنگلی جهان» هر پنج سال یکبار و طی یک فرآیند فراگیر با همکاری کشورها منتشر شده و جامع‌ترین تحلیل را درباره منابع جنگلی جهان و تغییرات آنها ارائه می‌کند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا