صنعت، معدن، تجارتگردشگری

زیرساخت های گردشگری در کشور فراهم نیست

رئیس سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه زیرساخت های گردشگری در کشور فراهم نیست، گفت: باید چشم انداز روشنی را برای گردشگری فراهم کنیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مجتبی خسروتاج در همایش بین‌المللی تجاری‌سازی خدمات گردشگری اظهار داشت: توسعه گردشگری موجب متنوع‌سازی درآمد کشور می‌شود و با توجه به اینکه این بخش منابع ارزی برای کشور ایجاد می‌کند، می‌تواند مورد توجه سازمان توسعه تجارت باشد.  

وی با اشاره به اینکه توسعه گردشگری نیازمند فرهنگ‌سازی است، افزود: برخی توسعه گردشگری در کشور را کاری مذموم عنوان می‌کنند، در حالی که به مزیت‌های مثبت این صنعت فکر نمی‌کنند. در حال حاضر یکی از معضلات جدی کشور بحث اشتغال است و گردشگری می‌تواند بخشی از این مشکلات را حل کند.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اعلام اینکه باید فضایی ایجاد کنیم که گردشگری توسعه یابد، گفت: در بحث گردشگری باید چشم‌انداز روشنی را تعریف کرد و در صورت عدم وجود چنین چشم‌اندازی، حرکت ما در این بخش دایره‌ای خواهد بود.

خسروتاج با بیان اینکه بدون چشم‌انداز امکان حرکت نداریم، افزود: اولویت‌بندی برای تجاری‌سازی هر کالایی اهمیت دارد، بنابراین در گردشگری هم باید طبقه‌بندی و تقسیم‌بندی انجام شود. اولویت‌ها مخاطبین کشورهای هدف را برای ما معین می‌کند و باید دید در بخش گردشگری چه خدماتی را به می‌توان به گردشگران ارائه داد.  

وی با اشاره به اینکه برای تجاری‌سازی گردشگری باید ذائقه مصرف‌کننده مشخص باشد و اگر این ذائقه را مشخص نکنیم، باز هم نتوانسته‌ایم به موضوع تجاری‌سازی توجه کنیم، گفت: برای رسیدن به هدف ۲۰ میلیون گردشگر در سال ۱۴۰۴ نیازمند برنامه‌ریزی آماری هستیم و زیرساخت‌های ما برای رسیدن به این هدف کامل نیست.  

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کسانی که قرار است وارد صحنه گردشگری شوند، باید سازوکار حضور در عرصه بین‌المللی را داشته باشند، اظهار داشت: نکته مهم در این رابطه این است که تا چه اندازه تشکل‌های گردشگری در توانمندسازی اعضا قدم برداشته‌اند و چه کارهایی انجام داده‌اند.  

خسروتاج با تاکید بر اینکه برای توسعه گردشگری باید نظام تشویقی وجود داشته باشد، گفت: نظام تشویقی ضمن اینکه می‌تواند برخی کمبودها و نواقص شرکت‌ها را جبران کند، می‌تواند زیربنای نظام آماری را در بخش گردشگری بسازد.  


منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا