انرژی

جای پای نفت ایران در مالزی محکم‌تر می‌شود

شرکت نفت دولتی پتروناس مالزی از شرکت‌هایی است که در فضای پسابرجام در صف مشتریان نفت ایران قرار گرفت و همواره تمایل خود را برای حضور در بخش های مختلف این صنعت اعلام کرده است. بر این اساس تعاملات نفتی ایران و مالزی روز به روز گسترده‌تر شده و بخش های مختلفی را در بر می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، پررنگ ترین نقش پتروناس در تعامل نفتی با ایران، حضور در مناقصه میدان نفتی آزادگان است. پس از آنکه ایران اعلام کرد برای توسعه میدان آزادگان اقدام به برگزاری مناقصه خواهد کرد یکی از شرکت هایی که در این مناقصه حضور یافت و اقدام به بررسی اطلاعات آزادگان کرد، پتروناس بود.

بر این اساس اواخر خردادماه سال جاری بود که اعلام شد پتروناس گزارش مقدماتی حاصل از مطالعه میدان آزادگان را به شرکت ملی نفت ایران تحویل داده و به زودی نتایج نهایی مطالعات خود را ارائه میدهد. همچنین در بهمن ماه سال جاری علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد این شرکت مطالعات فنی خود را ارائه کرده است.

همچنین بخوانید

حضور در مناقصه میدان نفتی آزادگان تنها برنامه پتروناس برای مشارکت در میدان های نفتی ایران نبود، بلکه این شرکت برای توسعه میدان چنگوله نیز خیز برداشت و طرح‌پیشنهادی خود را برای توسعه این میدان  ارائه کرده است. طرحی که در جلسه کمیته مشاوران مدیریت مخازن شرکت‌ ملی نفت نیز مورد بررسی قرار گرفت.

از سوی دیگر وزارت نفت بعد از اینکه بخش نفتی مرسک توسط توتال خریداری شد و امضای قرارداد با مرسک(توتال) را برای توسعه لایحه های نفتی پارس جنوبی با شک و شبهه همراه کرد، از چند شرکت دیگر از جمله پتروناس دعوت کرد برای توسعه لایه های نفتی پارس جنوبی مذاکره کنند.

مالزی بعد از سال‌ها مشتری نفت ایران شد

تعاملات نفتی ایران و پتروناس به صادرات نفت از ایران هم رسید و این شرکت در دسامبر برای نخستین بار از سال ۲۰۱۲ نفت ایران را خریداری کرد. مالزی به دلیل تشدید تحریم‌های غربی و دشوار شدن پرداخت و صادرات نفت در سال ۲۰۱۲ واردات نفت از ایران را متوقف کرده بود.

پتروناس نفت ایران را در یک قرارداد محموله تکی خریداری کرد. نفتکش “پاتموس واریور” محموله‌ای به میزان ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام را پس از بارگیری در ایران در بندر مالاکای مالزی تخلیه کرد.

توافق پتروناس برای خرید نفت ایران به دنبال عرضه محموله‌های تکی و همچنین کاهش قیمت فروش رسمی برای دسامبر از سوی ایران روی با هدف جذب خریداران، انجام گرفت.

پای ایران به پالایشگاه‌های مالزی رسید

بر اساس آخرین اخبار، پای نفت و گاز و معیانات گازی ایران به پالایشگاه های مالزی هم رسید. شرکت ملی نفت و گاز مالزی (پتروناس) قصد دارد تا سال ۲۰۲۲ میلادی، پالایشگاه خود را در منطقه «کرته» در نزدیکی کوالالامپور به روز رسانی کند.این پالایشگاه برای تامین خوراک این تاسیسات، به میعانات گازی برخی کشورها از جمله ایران (پارس جنوبی) و قطر و استرالیا امیدوار است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا