امور زیربناییچندرسانه‌ایراه و ساختمانصوت

ساخت آزادراه با مشارکت بخش خصوصی + صوت

معاون ساخت و توسعه آزادراهها از مشارکت ۷۰ تا ۱۰۰ درصدی بخش خصوصی در ساخت آزادراهها خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حسین میرشفیع در گفتگو با برنامه « روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد با اشاره به امضای قرارداد مشارکت در ساخت ۴۳۹ کیلومتر آزادراه در شش محور مواصلاتی افزود: ارزش این قراردادها ۲۵ هزار میلیارد ریال بوده که امروز میان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و بخش خصوصی به امضا رسیده است.

وی وضعیت جلب مشارکت بخش خصوصی برای توسعه آزادراههای کشور طی امسال را مطلوب ارزیابی کرد و اظهارداشت: از اسفند ماه سال گذشته تا کنون قرارداد ساخت یکهزار و ۱۵۰ کیلومتر آزادراه جدید امضا شده که امروز قرارداد ۴۳۹ کیلومتر آن به امضا رسیده و به پیمانکاران ابلاغ شده است.

همچنین بخوانید

معاون ساخت و توسعه آزادراهها با بیان اینکه برخی از آزادراههای مورد نظر با سرمایه گذاری ۱۰۰ درصدی بخش خصوصی ساخته خواهد شد، ادامه داد: برخی دیگر از این آزادراه ها با مشارکت ۷۰ درصدی بخش خصوصی و ۳۰ درصدی دولت در تامین سرمایه ساخته می شود.

وی با اشاره به اینکه قرارداد قطعه مشهد به چناران به طول ۵۳ کیلومتر که بخشی از آزادراه مشهد – قوچان بوده با اعتبار ۴۲۰ میلیارد تومانی به امضا رسیده است.

میرشفیع همچنین گفت: آزادراه لامر – فارسیان بین استانهای فارس و هرمزگان نیز با ۵۱ کیلومتر طول و برآورد هزینه اولیه ۳۶۰ میلیارد تومانی ساخته خواهد شد.

وی افزود: کنارگذر شرقی سیرجان قطعه ای از آزادراه سیرجان – بندرعباس بوده که با ۵۹ کیلومتر طول و صرف اعتبار ۲۶۰ میلیارد تومانی ساخته می شود.

معاون ساخت و توسعه آزادراهها اظهارداشت: آزادراه مهریز – اردکان که به عنوان کنارگذر یزد نیز محسوب می شود ۱۲۶ کیلومتر طول دارد و برای ساخت آن نیز ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار صرف خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه ارزش قرارداد کنارگذر اراک با طول ۶۰ کیلومتری هم ۳۶۵ میلیارد تومان است، ادامه داد: برای ساخت قطعه شش آزادراه ارومیه – تبریز با طول ۲۴ کیلومتری ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه خواهد شد.

میرشفیع افزود: این قراردادها با مشارکت بخش خصوصی به صورت بی. او. تی بسته شده و از محل عوارض، سود و اصل سرمایه به سرمایه گذاران پرداخت خواهد شد تا پس از آن به دولت واگذار شود.

وی با بیان اینکه مطالعات اجرایی و مراحل مقدماتی برخی از این آزادراهها آغاز شده که پس از انجام مقدمات تملک زمین عملیاتی خواهند شد، گفت: مدت تملک زمین، انجام مقدمات اجرایی و مطالعات تکمیلی در قرارداها شش ماهه و زمان اجرای پروژه ها نیز دو و نیم تا سه ساله خواهد بود.

معاون ساخت و توسعه آزادراهها اظهارداشت: نرخ سود در قراردادهای جدید ساخت آزادراهها برابر نرخ سود سپرده بانکی به اضافه سه درصد بوده و پس از بازگشت اصل و سود سرمایه از محل اخذ عوارض طی مدت ۱۰ تا ۱۵ سال آزادراه مربوطه به دولت واگذار می شود.

وی با اشاره به اینکه در این مدت نگهداری آزادراه از سوی سرمایه گذار صورت می گیرد، یادآور شد: نرخ عوارض همه ساله با پیشنهاد کمیته ای از سوی وزیر راه و شهرسازی تعیین و تصویب می شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۹ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی و حسن سعید کلاهی» با هدف تحلیل و بررسی مهم‌ترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا