انرژی

تجهیز آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها در حوزه اکتشاف با منابع مالی وزارت نفت

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امضای ۵ قرارداد پژوهشی میان وزارت نفت و دانشگاه‌ها را گامی در جهت توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت دانست و گفت: تجهیزات آزمایشگاهی اجرای پروژه‌های این قراردادها با هزینه وزارت نفت تامین خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، دکتر منصور غلامی امروز در مراسم امضای ۵ قرارداد پژوهشی در حوزه اکتشافات میان وزارت نفت و دانشگاه‌ها با ابراز امیدواری از اینکه سال آینده شاهد موفقیت‌های بیشتری در حوزه‌های مختلف بویژه صنعت نفت باشیم، اظهار کرد: یکی از وظایف وزارت علوم حل مسائل پیشرو همه بخش‌های کشور است،‌ از این رو ما در تلاش هستیم تا با استفاده از ظرفیت‌های علمی و نیروی انسانی متخصص دانشگاه‌ها اقدام به رفع این چالش‌ها کنیم.

وی با بیان اینکه امضای این قراردادها مدل خوبی از همکاری دانشگاه و صنعت است، یادآور شد: علاوه بر حوزه نفت در حوزه‌های دیگر این رابطه آغاز شده است که بر این اساس پروژه‌هایی به دانشگاه‌ها واگذار می‌شود و در همکاری دانشگاه‌ها با وزارت نفت، پروژه‌هایی در حوزه‌های مختلف به دانشگاه‌ها واگذار شده است.

غلامی با تاکید بر این که این پروژه‌ها یک پروژه کامل پژوهشی است، ادامه داد: دانشگاه‌های کشور علاوه بر حوزه‌های اکتشاف در حوزه‌های استخراج و فرآوری مخازن، پروژه‌های خوبی را در حال انجام دارند؛ از این رو با وجود مراکز تخصصی در دانشگاه‌های مختلف این زمینه فراهم شده و امیدواریم این همکاری‌ها توسعه یابد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید از اجرای پروژه‌های کوچک در قالب طرح‌های محدود دور شوند،‌ ادامه داد: اعضای هیات علمی و دانشجویان باید در طرح‌های بزرگ سازماندهی شوند. این امر برای دانشگاه‌ها هم زمینه بسیار مناسبی جهت استفاده از ظرفیت‌های آن‌هاست و هم باعث می‌شود از سوی دیگر از توانمندی دانشگاه‌ها در سایر دستگاه‌ها استفاده می‌شود.

وی با اشاره به ایجاد دانشگاه‌های معتبر و پژوهشگاه‌های فعال در وزارت علوم، یادآور شد: با وجود اساتید و نیروهای متخصصی که در دانشگاه‌ها ایجاد شده است، این آمادگی را داریم که همکاری با سایر بخش‌ها را بر عهده بگیریم.

غلامی همچنین با اشاره به امضای ۵ قرارداد میان دانشگاه‌ها با وزارت نفت این امر را یک الگوی مناسب همکاری در کشور توصیف کرد و گفت: تجهیزات مورد نیاز اجرای این قراردادها با اعتبارات وزارت نفت تامین خواهد شد.

وی همچنین اضافه کرد: البته تجهیزات آزمایشگاهی دیگری در این حوزه در دانشگاه‌ها وجود دارد که در صورت نیاز بیشتر با همکاری وزارت نفت این تجهیزات خریداری می‌شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا