انرژی

چراغ سبز در سالن سبز

اخبار اقتصادی امروز تحت تاثیر جلسه استیضاح دو عضو تیم اقتصادی کابینه دولت دوازدهم در مجلس قرار داشت که هر دو موفق از سالن سبز بهارستان بیرون آمدند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، امروز دو جلسه استیضاح وزرای رفاه و راه به طور کامل در ایسنا پوشش داده شد. البته بعضی از نمایندگان به زمان نامناسب و نحوه‌ بررسی سوال از دو وزیر روحانی انتقاداتی داشتند و برخی به هزینه‌های سنگین مالی که دو جلسه استیضاح به مجلس تحمیل کرد اشاره داشتند. با این وجود علی ربیعی با توضیحاتی که به سوالات نمایندگان داد ۱۲۶ رای مخالف استیضاح، ۱۲۴ رای موافق استیضاح، دو رای ممتنع و یک رای باطله را به دست آورد؛ بنابراین موفق شد اعتماد مجلس را به خود جلب کند.

عباس آخوندی نیز که سومین جلسه استیضاح خود از سال ۱۳۹۲ تا کنون پشت سر می‌گذاشت با ۱۵۲ رای مخالف استیضاح، ۹۲ موافق استیضاح و دو رای ممتنع از مجلس چراغ سبز گرفت و به کار خود ادامه می‌دهد. البته یک نماینده مجلس در پایان جلسات گفت که “متاسفانه برخی نمایندگان وقت مجلس را تباه کردند اگر کسی سوالی درخصوص استیضاح دارد با اطلاع بیاید در غیر این صورت با اعتبار مجلس بازی نکنید”.

ربیعی ماند

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، کش و قوس‌هایی که در هفته‌های اخیر پیرامون استیضاح دو وزیر کابینه دولت تدبیر و امید ایجاد شده بود، امروز سرانجام فروکش کرد. محور سوال موافقان استیضاح از علی ربیعی ـ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ پیرامون مشکلات بازنشستگان و کارگران، اشتغال جوانان، پایین بودن نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری، مسائل سازمان تامین اجتماعی، بالا بودن سن مدیران در وزارتخانه، کم‌توجهی به موضوع تعاون و سقوط هواپیمای یاسوج که متعلق به وزارت کار است مربوط می‌شد. ربیعی هم در دفاع از خود گفت که “ما سالی ۲۰ هزار میلیارد تومان باید به تامین اجتماعی بدهیم که چاره‌ای جز این نداریم. اگر دولت در بودجه این اعتبارات را اختصاص نداد، خوب شما اختصاص می‌دادید”.

او هم‌چنین بیان کرد: “اینکه یکی از دلایل استیضاح را سقوط هواپیمای آسمان عنوان می‌کنند در شرایطی است که سه هفته قبل برخی از دوستان به بنده پیامک می‌دادند که می‌خواهند من را استیضاح کنند، پس استیضاح ربطی به شرکت هواپیمایی آسمان ندارد”. وزیر کار در بخش پایانی صحبت‌های خود هم اظهار کرد: “بنده در فقر بزرگ شده‌ام و در کارخانه‌ها کارگری کردم. اولین اعتصاب کارگران در کارخانه‌ها را قبل از انقلاب سامان دادم. امروز در حوزه اجتماعی دانش دارم، ‌ کارگران را همچون کارفرمایان خود می‌دانم”.

آخوندی هم تایید شد

آخوندی هم امروز پنجمین تاییدیه خود را به عنوان وزیر راه و شهرسازی از مجلس گرفت. مهم‌ترین محورهای سوالات نمایندگان موافق استیضاح از آخوندی به مسدود شدن جاده‌ها در بارش‌های اخیر، جان باختن سالیانه ۱۷ هزار نفر در جاده‌های کشور، اختصاص منابع تکمیل مسکن مهر به صندوق پس‌انداز مسکن یکم که باعث تاخیر در واگذاری ۴۰۰ هزار واحد باقی‌مانده مسکن مهر شده و بخشنامه‌های اخیر به سازمان نظام مهندسی مربوط می‌شد. هم‌چنین موضوعات کلی همچون زد و بند فامیلی، بی‌توجهی به مظلومان و توجه به پول بادآورده آقازاده‌ها نیز مطرح شد.

آخوندی: لباس مرتب می‌پوشم اما حساب بانکی‌ام ۴.۵ میلیون تومان است

وزیر ساختمان دادمان هم صحبت‌های خود را با عذرخواهی از مردم بابت حوادث اخیر آغاز کرد. عباس آخوندی به موضوعاتی همچون  لغو ۴۷۰ پرواز در نیویورک، لغو ۴۷۵ پرواز در گوادرلای آمریکا، انگلستان، دوبلین در ایرلند و اسکاتلند اشاره کرد و در عین حال گفت که برای افزایش تاب‌آوری باید سرمایه‌گذاری بیشتری صورت گیرد. او بیان کرد “در رسانه‌ها بحث می‌شود و می‌گویند که چرا استعفا نداده ام. همان‌طور که استعفای درست پسندیده است استعفای نادرست غلط است این کار عین بی‌صداقتی و کتمان حقیقت است”. آخوندی هم‌چنین گفت: “۲۸ کلان شهر قرار است از قطار حومه‌ای  برخوردار شوند. قرار داد ۷۰۰ میلیون یورویی برای ۴۵۰ ریل باس با کره جنوبی منعقد شده است  که ظرفیت حمل‌ونقل ریلی  حومه‌ای را به ۱۰۰ میلیون مسافردر روز می رساند” وزیر راه و شهرسازی هم‌چنین درباره شائبه‌های مطرح شده پیرامون سرمایه ۷ هزار میلیارد تومانی او گفت: من اهل ریاکاری نیستم اما کسی که همه او را وزیر ۷۰۰۰ میلیاردی خطاب می‌کنید موجودی حساب او ۴.۵ میلیون تومان و حساب دخترش ۶۳۸ هزار تومان بود. من به وصیت پدر بزرگم عمل کرده و همواره لباس مرتب بر تن می کنم. لباس مرتب دلیل این حرف‌ها نیست”. گزارش کامل جلسه استیضاح وزیر راه و شهرسازی را این‌جا بخوانید.

پیش‌بینی بازار مسکن در سال آینده

صحبت از استیضاح وزیر راه و شهرسازی شد. بر این اساس آخرین وضعیت بازار مسکن به عنوان بخش تحت مدیریت عباس آخوندی را رصد می‌کنیم. گزارش “پیش‌نمایش مسکن ۹۷” ایسنا نشان می‌دهد قیمت مسکن سرانجام پس از چهار سال در یازدهمین ماه سال جاری ۰.۷ درصد بالاتر از تورم عمومی قرار گرفت و پیش‌بینی کارشناسان این است که با وجود افت معاملات در زمستان نسبت به پاییز که از التهاب بازار ارز نشأت گرفته بود، بازار مسکن در سال آینده روند مثبت خود را ادامه دهد و ۲ تا ۵ درصد بالاتر از نرخ تورم قرار گیرد.

کوئید ۳۰ میلیون تومان

طبق مذاکرات سایپا با رنو، درخواست شده تا خودردوی کوئید در ایران تولید شود. محسن جهرودی ـ مدیرعامل سایپا ـ با اعلام این خبر گفت: قیمت عرضه مدل پایه این خودرو حدود ۳۰ میلیون تومان خواهد بود که البته روی پلت‌فرم‌ها شش مدل خودروی مختلف تولید می‌شود. او شرط همکاری با رنو را در اختیار گرفتن پلت‌فرم کوئید عنوان کرد.

بلاتکلیفی ارج و آزمایش در سالی که گذشت

ایسنا در هفته‌های اخیر طی سلسله گزارش‌هایی وضعیت “اقتصاد ایران در سال ۹۶” را مورد بررسی قرار داده است. امروز هم مروری به وضعیت دو کارخانه ارج و آزمایش داشتیم که ۳۶۵ روز بلاتکلیف هستند. هرچند در مورد واگذاری کارخانه “آزمایش” از همان ابتدا نیز امیدی وجود نداشت اما بر اساس اظهارات اعلامی مسئولان وقت و کنونی وزارت صنعت به نظر می‌رسید که کارخانه “ارج” در سال ۱۳۹۶ واگذار شود که این وعده نیز عملی نشد.

عرضه دلار به صرافی‌ها قطع نشده است

با وجود اینکه برخی صراف‌ها اعلام می‌کنند عرضه دلار بانکی به آنها قطع شده و فقط یورو ارائه می‌شود، اصل ماجرا این گونه نیست. موضوع جدید این است که بانک مرکزی در هنگام ارائه ارز به صراف‌ها تاکید بر این دارد که یوروی بیشتری تحویل بگیرند تا نسبت به دلار، اما به هیچ عنوان منعی برای پرداخت دلار وجود ندارد. دلیل پیشنهاد یورو این است که به مرور استفاده از این ارز در بین مردم رایج‌تر شود. اما بررسی وضعیت بازار ارز حکایت از ثبات نرخ دلار در روز سه‌شنبه داشت. دلار بعد از آن‌که در روزهای اخیر سه نرخی و بعضا چهارنرخی شده بود، دیروز با افزایش قیمت دلار بانکی، نرخ دلار موسوم به آزاد و دلار بانکی به هم نزدیک شد. بر این اساس امروز در ساعت ۱۴ نرخ دلار بانکی ۴۷۷۹ تومان و نرخ آزاد به ۴۸۳۰ تومان رسید.

مردم بدلیجات می‌خرند؛ بازار طلا کساد است

مردم معمولا در ماه‌های رجب و شعبان که مراسم‌های ازدواج انجام می‌شود طلای بیشتری می‌خرند اما کشتی‌آرای ـ عضو هیات رییسه اتحادیه طلافروشان ـ می‌گوید که در حالت کلی بازار طلا هم‌چنان در رکود است؛ زیرا با توجه به شرایط اقتصادی، مردم توان خرید طلای زینتی را ندارند. افزایش قیمت طلا هم در کاهش توان  خرید مردم تاثیرگذار بوده و مردم به سمت بدلیجات می‌روند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا