صنعتصنعت، معدن، تجارت

شیرینی و شکلات ایران در تراز جهانی

عضو انجمن صنفی شیرینی و شکلات گفت: تولید شیرینی و شکلات ایران در تراز جهانی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سید محسن مرتضوی در برنامه «کالای ایرانی» رادیو اقتصاد افزود: قدمت صنعت شیرینی و شکلات در ایران به بیش از نیم قرن می رسد.

وی در ادامه با بیان اینکه آغاز تحول رو به جلوی صنعت مزبور در کشوراز دهه ۷۰ بوده است، اظهارداشت: خوشبختانه در این دهه تکنولوژی و دانش روز دنیا وارد ایران شد.

همچنین بخوانید

عضو انجمن صنفی شیرینی و شکلات گفت: تولیدکنندگان داخلی امروز محصولات متنوعی در تراز برندهای معرف دنیا تولید و به بازار مصرف عرضه می کنند.

وی همچنین اظهارداشت: جدا از این هم اکنون بخش عمده ای از ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز صنعت شیرینی و شکلات در داخل تولید می شود.

مرتضوی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاه به وجود بیش از هزار و ۱۰۰ واحد صنفی مرتبط با صنعت شیرینی و شکلات در کشور اظهارداشت: از این تعداد ۴۰ درصد در پایتخت شیرینی و شکلات ایران (آذربایجان شرقی) مستقر هستند.

وی در مصاحبه با رادیو اقتصاد با بیان اینکه هم اکنون ۵۰ هزار نفر در صنعت شرینی و شکلات ایران مشغول کار هستند، گفت: این رقم در صورت رفع موانع تولید تا ۲۵ درصد قابل افزایش است.

عضو انجمن صنفی شیرینی و شکلات با بیان اینکه ظرفیت تولید سالانه صنعت مزبور دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن است، افزود: در حال حاضر یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن انواع محصول در این حوزه تولید می شود.

وی تصریح کرد: هم اکنون محصولات تولیدی صنعت شیرینی و شکلات ایران به ۶۶ کشور جهان صادر می شود که این آمار و ارقام گواهی بر کیفیت بالا و رقابت پذیری تولیدات این حوزه دارد.

مرتضوی بیان داشت: بازارهای صادراتی مهم صنعت مورد بحث ممالک حاشیه خلیج فارس، آسیای جنوب شرقی، ساحل عاج و کشورهای همسایه است.

وی گفت: بزرگترین بازارهای صادراتی محصولات شیرینی و شکلات ایران در کشورهای پیرامونی می توان به عراق، افغانستان، آذربایجان، ترکمنستان، تاجیکستان و روسیه اشاره کرد.

عضو انجمن صنفی شیرینی و شکلات افزود: این صادرات در سال جاری به میزان ۶۵۰ میلیون دلار برای کشور ارز آوری داشته است که در صورت رفع موانع سد راه تولید این رقم تنها در بازار کشورهای همسایه طی سال ۹۷ تا سقف یک میلیارد دلار قابل افزایش است.

وی در ادامه ضمن اشاره به وجود ۸۰۰ هزار تن ظرفیت خالی تولید در صنعت شیرینی و شکلات یادآورشد: جهت بکارگیری این ظرفیت مسیرهای مختلفی منجمله تقویت صادرات، کوتاه کردن دست رقبای خارجی از بازار داخلی و مصادیقی از این نوع وجود دارد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا