بانک و بیمهطلا و ارز

فاصله نرخ ارز در بازار آزاد و صرافی‌ها باعث ایجاد رانت می‌شود/ فرصت به دلالان برای کسب سود بادآورده

رییس اسبق کانون صرافان با اشاره به این‌که فاصله قیمتی بین دلار تزریقی توسط صرافی‌های بانک‌ها و قیمت در بازار آزاد برای دلار گاهی به بیش از ۳۰۰ تومان و برای یورو به حدود ۴۰۰ تومان در روزهای گذشته رسیده است توضیح داد: متاسفانه اتفاقی که در دو سه هفته اخیر در بازار ارز رخ داده باعث شده بین ارز تزریقی(مداخله ای) و بازار آزاد اختلاف قیمت ایجاد شود.

پایگاه خبری آرمان اقتصادی – فاطمه اکبرخانی؛ اصغر سمیعی با تاکید بر این‌که معنی این اختلاف قیمت بین ارز بازار و ارز صرافی‌ها نامی جز رانت ندارد اظهار کرد: وقتی قیمت دلار در بازار حدود ۱۰۰ تومان یا بیشتر با قیمت دستوری اختلاف دارد، برخی را ترغیب می‌کند که با ایستادن در صف و تهیه دلار ارزان، آن را در بازار بفروشند و سود بادآورده حاصل کنند.

او با اشاره به این‌که در حال حاضر حدود ۴۰۰ صرافی مجاز در شهرستان ها و حدودا ۲۰۰ صرافی مجاز در تهران داریم اظهار کرد: مشخص نیست به چه علت طی یک‌ماه گذشته، تنها یک شعبه(صرافی بانک ملی) را برای صرافی شهرستان‌ها و بیشتر از ۲۰ مرکز(سایر صرافی های بانک‌ها) برای صرافی‌های تهران‌ در نظر گرفته شده بود که این یعنی ایجاد ازدحام و شلوغی برای شهرستانی ها که باعث شد خیلی از آن‌ها از خیر خرید و توزیع ارز مداخله ای صرف‌ نظر کنند.

این کارشناس حوزه ارز تصریح کرد: بنابراین در این دوران به هر ۱۰ صرافی تهرانی، یک صرافی بانک توزیع کننده ارز مداخله ای می‌رسید که باعث شد تهرانی‌ها با سهولت بیشتر نسبت به شهرستان‌ها خرید خود را انجام دهند و این دانسته یا ندانسته نوعی تبعیض محسوب می‌شد.

سمیعی با بیان این‌که حدود یک‌ماه این تبعیض بین صرافی تهران وشهرستان‌ها وجود داشت بیان کرد: این مشکل فعلا رفع شده و امیدواریم که سال جدید سالی بدون رانت و بدون تبعیض باشد.

رییس هیات موسس کانون صرافان فاصله بین قیمت ارز در صرافی‌ها و بازار آزاد را عاملی برای ایجاد رانت دانست و گفت: تاکید می‌کنم چند نرخی بودن به هر بهانه‌ای مانند ارز مسافرتی، پزشکی، تجاری یا تحصیلی و غیره باعث هدر رفتن بیت المال و ایجاد رانت و فساد است، حتی اگر با نیت خیر این کار صورت بگیرد.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا