صنعت، معدن، تجارت

شرایط جدید ایران برای واردات گوشت از استرالیا

موضوع تغییر در شیوه واردات گوشت از استرالیا در نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از اتاق تهران، در آخرین نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران در سال ۹۶، موضوع تغییر در شیوه واردات گوشت از استرالیا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این نشست که محسن بهرامی ارض‌اقدس، دبیر ستاد تنظیم بازار کشور، سیدجمال مدرسی، مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، منوچهر توسلی، مدیرکل نظارت و بررسی شرکت پشتیبانی امور دام و مسعود محمدیان، مدیرکل قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی کشور در آن حضور داشتند، نمایندگانی از بخش کشاورزی و منابع آب دولت استرالیا و انجمن گوشت و دامپروری این کشور نیز حاضر شده بودند که طی گفت‌وگو با نمایندگان بخش خصوصی ایران، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور، شرایط بخش خصوصی ایران برای تامین گوشت با قیمت و کیفیت مناسب‌تر و موانع موجود در این خصوص مورد بررسی دو طرف قرار گرفت.

در این نشست، محسن بهرامی ارض‌اقدس با بیان اینکه سالانه در حدود ۸۳۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می‌شود، گفت: اولویت ما تامین گوشت مورد نیاز کشور از طریق تولیدات داخلی است، در صورتی که در برخی مقاطع به صورت فصلی نیاز به تامین گوشت وجود داشته باشد، کشورهای ترکمنستان، ارمنستان در زمره تامین‌کنندگان گوشت مورد نیاز کشور ما قرار دارند، استرالیا نیز  در صورت برخورداری از مزیت قیمتی می‌تواند در کنار دیگر کشورها در زمره تامین‌کنندگان گوشت ایران باشد.

وی با اشاره به اینکه روزانه بالغ بر ۱۰۰ تن گوشت قرمز نیاز تنظیم بازار کشور در این بخش است، افزود: تاکنون واردات گوشت قرمز از استرالیا به صورت لاشه بوده که هزینه‌ بالای حمل‌ونقل، منجر به افزایش قیمت تمام شده این محصول در بازار ‌شده است. به همین دلیل در صورت تایید سازمان دامپزشکی کشور و با توجه به ذائقه مصرف در داخل، پیشنهاد شد که از این پس واردات گوشت از استرالیا به صورت بسته‌بندی‌های وکیوم باشد.

کاوه زرگران، رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران نیز سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور را ۱۱ کیلوگرم برای هر نفر، اعلام کرد و گفت: در حال حاضر میزان واردات این محصول به کشور سالانه۹۰ تا ۱۰۰ هزار تن است تا جوابگوی نیاز داخل باشد.

وی افزود: با توجه به پیش‌بینی افزایش جمعیت کشور تا سال۱۴۰۰و لزوم حفظ سرانه مصرف فعلی گوشت کشور، میزان مصرف گوشت قرمز در کشور به ۹۷۰ هزار تن در سال خواهد رسید. او ارزش بازار گوشت قرمز کشور را ۷ میلیارد دلار اعلام کرد.

او دلیل پایین بودن سهم استرالیا در بازار گوشت ایران را عدم امکان تراکنش‌های مالی و قیمت بالای محصولات این کشور دانست و افزود: به‌رغم کاهش تعرفه واردات گوشت قرمز به کشور، نرخ محصولات استرالیا در مقایسه با کشورهای همسایه گران‌تر است.

زرگران با تاکید بر اینکه سیاست کلی کشور ما بر خودکفایی و استفاده از محصولات تولید داخل قرار گرفته است، گفت: در حوزه واردات نیز اولویت کشور ما بر واردات دام زنده و سپس به صورت کشتار است و طرف استرالیایی نیز در صورتی که تمایل به افزایش سهم خود از بازار ایران را دارد، باید خود را با شرایط حاکم بر این بازار وفق دهد.

گوشت بره پنج دلار در هر کیلو

در ادامه این نشست، مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، با بیان اینکه در حال حاضر تعرفه واردات گوشت گاوی ۱۲ و گوشت گوسفندی ۵ درصد است، گفت: تقاضای بازار ایران، گوشت گرم گوسفندی بره زیر یک سال است و مقامات سازمان کشاورزی و دامپروری استرالیا باید این موضوع را مورد توجه قرار دهند.

سیدجمال مدرسی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور، در زمینه واردات گوشت گوسفندی از استرالیا بر رعایت سن و جنسیت محصول تاکید جدی دارد، افزود: کشور استرالیا اگر قصد دارد با بازار گوشت ایران همکاری کند، باید روی قیمت‌ها تجدیدنظر جدی داشته باشد.

وی با بیان اینکه دولت استرالیا باید تسهیلات مناسبی در اختیار صادرکنندگان گوشت این کشور برای همکاری با بازار ایران قرار دهد، گفت: نرخ حمل‌ونقل صادرات گوشت استرالیا به ایران بالا است.

مدرسی در ادامه، حداکثر نرخ تحویل گوشت قرمز در ایران را برای طرف استرالیایی اعلام کرد و افزود: شرایط همکاری ایران تحویل گوشت گوسفندی گرم در فرودگام امام خمینی (ره) به ازای هر کیلوگرم حداکثر ۵ دلار است.

مشکل اصلی، محدودیت‌های پروازی است

در ادامه، مدیرکل تامین دام شرکت پشتیبانی دام کشور نیز در سخنانی، یکی از جدی‌ترین مشکلات واردات گوشت قرمز از استرالیا را محدودیت‌های پروازی به کشور عنوان کرد و گفت: در حال حاضر، گوشت لاشه گوسفندی از استرالیا از طریق هواپیما و از مسیرهای تایلند، قطر و امارات در حجم ۶۰ تن در روز وارد تهران می‌شود که این میزان تنها پاسخگوی نیمی از نیاز پایتخت است.

منوچهر توسلی با بیان شرکت پشتیبانی دام کشور تمایلی به دخالت در واردات دام و گوشت به صورت مستقیم ندارد، گفت: در صورتی که مشکلات موجود برطرف نشود ناچار به عقد قرارداد با شرکت‌های استرالیایی برای تامین گوشت کشور هستیم و در حال حاضر نیز با چهار شرکت از این کشور در سال ۹۶ تفاهم‌نامه همکاری داریم که تنها ۲ شرکت توانسته‌اند به همکاری‌ها ادامه دهند.

دلایل گران بودن واردات گوشت از استرالیا

در ادامه این نشست، مسئول بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در وزارت کشاورزی و منابع آب استرالیا از روش جدید این کشور برای صادرات گوشت قرمز به ایران خبر داد و گفت: در این روش به جای لاشه‌های گرم، گوشت قرمز در بسته‌بندی‌های وکیوم شده و از طریق کشتی و مسیر دریایی به ایران صادر می‌شود که هزینه‌های نهایی را تا حدود زیادی کاهش می‌دهد.

جرالد سیبا، با بیان اینکه بسته‌بندی‌های وکیوم گوشت از ماندگاری بالایی نیز برخوردار است، افزود: تاکنون محصولات خود را به صورت لاشه تازه و گرم و از طریق مسیر هوایی به ایران صادرات می‌کردیم و این آمادگی را داریم که شیوه دیگری را در پیش بگیریم.

همچنین، جیمز والنر دیگر نماینده بخش کشاورزی و منابع آب دولت استرالیا در سخنانی، برخی قوانین و مقررات ایران در واردات گوشت از استرالیا را عاملی مهم در بالا بودن قیمت‌ها نسبت به سایر کشورها، عنوان کرد و گفت: دولت ایران، صرفا تاکید دارد که خرید گوشت قرمز از کشتارگاه‌هایی در استرالیا صورت گیرد که استانداردهای اتحادیه اروپا را دارد در حالی که در این کشور کشتارگاه‌های فراوانی وجود دارد که مورد تایید استاندارد دولت استرالیاست.

مسئول انجمن نظارت و تحقیقات گوشت و دامپروری استرالیا نیز در سخنانی، با بیان اینکه در سال ۲۰۱۷ میلادی ۴۰۰ هزار تن گوشت قرمز از استرالیا به ۱۲۰ کشور جهان صادر شد گفت: در این سال ۱۱۰ هزار تن گوشت گاوی و ۶۰ هزار تن گوشت گوسفندی به بازار خاورمیانه و شمال آفریقا صادر شده است.

نیک مایر، با اشاره به اینکه استرالیا علاقمند به همکاری با بازار گوشت ایران است، افزود: حمل هوایی گوشت قرمز از استرالیا به ایران برای هر کیلوگرم یک دلار و ۲۰ سنت آمریکا هزینه در بر دارد که رقم بالایی است در حالی که حمل از طریق دریایی و کشتی، برای هر کیلوگرم ۲۰ سنت تمام می‌شود.

در پایان این نشست مقرر شد دو طرف برای بررسی بیشتر تغییر روش در خرید گوشت ایران از استرالیا در جهت افزایش میزان و کاهش قیمت، مذاکرات را ادامه دهند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا