اقتصاد کلان

خدمات چگونه رشد اقتصادی کشور را مثبت کرد؟

برآوردها حاکی از مثبت بودن رشد بخش‌های کشاورزی و صنعت در سال ۱۳۹۶ دارد؛ رشد مثبتی که سبب شده سایر بخش های اقتصادی هم از این رشد برخوردار شود و میانگین رشد اقتصادی کشور را بهبود ببخشد.

پبه گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، گزارش ها نشان می دهد ارزش افزوده خدمات بازرگانی، رستوران و هتلداری طی دوره ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۹۵، در سال ۱۳۹۰ به بیشترین میزان خود رسیده است و با وجود رشد ۶.۲ درصدی در سال ۱۳۹۵ همچنان تفاوت چشمگیری با سال ۱۳۹۰ دارد.

برآورد مرکز پژوهش‌ها با توجه به آخرین شواهد آماری در دسترس چند ماهه اول سال ۹۶ و برآوردهای موجود از عوامل مؤثر تا پایان سال، حاکی از آن دارد که خدمات بازرگانی در سال ۱۳۹۶ رشدی حدود ۲.۹ درصد را پشت سرگذاشته است.

در تحلیل یادشده با توجه به اینکه خدمات بازرگانی واسطه بین طرفین عرضه و تقاضای بازار کالاست؛ یعنی از یکسو ستانده بخش‌هایی همچون کشاورزی و صنعت از کانال خدمات بازرگانی صادر شده و یا در بازار داخلی عرضه می‌شوند و ازسوی دیگر کالاهای مورد نیاز فعالیت‌های اقتصادی و نهادهای مختلف که به واسطه واردات یا تولید داخل تامین می‌شوند، از کانال این نوع خدمات در اختیار آنها قرار می‌گیرد،توانسته به رشد مناسبی در اقتصاد ایران دست یابد.

بر این اساس، قابل انتظار است که ستانده خدمات بازرگانی هم از ستانده بخش‌هایی چون کشاورزی و صنعت متاثر شده و تحت تاثیر حجم تجارت خارجی کشور قرار گیرد.

این در شرایطی است که برآوردها حاکی از مثبت بودن رشد بخش‌های کشاورزی و صنعت در سال ۱۳۹۶  و ادامه آن در سال ۱۳۹۶ دارد؛ به طوری که رشد مثبت خدمات بازرگانی از این کانال توجیه‌پذیر است.

برآورد قبلی مرکز از رشد بخش خدمات بازرگانی ۳.۱ درصد بوده است و دلیل اصلی تعدیل این نرخ، تعدیل (کاهش) رشد بخش صنعت بوده است که انتظار می رود تاثیر خود را بر خرده‌فروشی و عمده‌فروشی بگذارد.

منبع
خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا