بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

به وقت شام / نظرسنجی راه پرداخت از فعالان و بازیگران صنعت پرداخت و بانکداری

ماهنامه عصر تراکنش / به نظر شما، مهم‌ترین موضوع یا فناوری که در سال ۱۳۹۷ بیش از هر چیز باید به آن توجه کنیم، چیست؟ این پرسشی بود که از کارشناسان، صاحب‌نظران، مسئولان دولتی، مدیران شرکت‌های بانکداری، پرداخت و فناوری اطلاعات و بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها پرسیدیم. پاسخ‌ها طیف گسترده‌ای داشت و بر یک نقطه متمرکز نبود. در مجموع ۳۴ دسته‌بندی برای نکته‌هایی که به آن اشاره شده بود، در نظر گرفتیم. با همین نگاه ساده می‌توان نتیجه گرفت در سال بعد بازیگران حوزه فین‌تک کارهای زیادی دارند تا انجام دهند؛ رگولاتور قوانین را تدوین کند، بانک‌ها درهای اتاق‌های جلسات خود را به روی استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای فین‌تک باز کنند، نظام کارمزدی اصلاح و ارتباط بیشتری با دنیا برقرار شود. تغییرات زیاد و متعددی در حوزه فین‌تک در حال رخ دادن است و اگر بازیگران صنعت بانکداری و پرداخت و استارت‌آپ‌های فین‌تک همراه با تغییرات حرکت نکنند، نه‌تنها همراهی و همگامی با بازار جهانی را از دست خواهند داد، بلکه در بازار داخلی نیز میدان را به دیگران خواهند باخت.

این پرسش، بیش از آنکه کاری پژوهشی تلقی شود، یک نظرسنجی ساده است که می‌تواند چشم‌انداز روشنی به فعالان و قانون‌گذارانی بدهد که در پی داشتنِ یک نظر کلی و جامع می‌خواهند برای فعالیت‌های اصلی و ساده آینده خود برنامه‌ریزی کنند.

همچنین بخوانید

سیدابراهیم حسینی‌نژاد

مدیرعامل پرداخت الکترونیک سامان

در سال ۱۳۹۷ مهم‌ترین کاری که باید اتفاق بیفتد و تصور می‌کنم اتفاق خواهد افتاد، اصلاح نظام کارمزدی است. این اصلاحات خود تبعاتی به‌همراه دارد و می‌تواند به شرکت‌های کوچک کمک کند در مسیر خود با بهره‌وری و کارآمدی بیشتر همراه باشند. ایده‌های زیادی برای کار در فضای کسب‌وکار ایران وجود دارد و نیاز داریم از طریق مکانیسم‌های درست پرداخت به آنها کمک کنیم تا هزینه‌های موجود برای این کسب‌وکارها کاهش پیدا کند.

#اصلاح نظام کارمزد

 

مجید افرا مدیرعامل مبناکارت آریا

مجید افرا

مدیرعامل مبناکارت آریا

یکی از موضوعاتی که در سال آینده بیش از هر چیز باید به آن توجه کرد، حسابداری شخصی است. همچنین به ایجاد یک زیرساخت مالی نیاز داریم که با محوریت مشتری و بدون در نظر گرفتن موسسه مالی طرف حساب فرد، مدیریت شود و بتواند مدیریت مالی یکپارچه داشته باشد و از زیرساخت‌های مبتنی بر انواع پرداخت خرد و تکنولوژی‌های روز دنیا که مبتنی بر پرداخت‌های موبایلی است، استفاده کند.

#حسابداری شخصی

 

محمدمهدی صادق مدیرعامل پرداخت الکترونیک سداد

محمدمهدی صادق

مدیرعامل پرداخت الکترونیک سداد

به نظر من در سال آینده، مهم‌ترین و داغ‌ترین موضوع در حوزه پرداخت، بحث پرداخت‌های موبایلی خواهد بود. این ابزار ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که آن را برای صنعت پرداخت جذاب می‌کند. خصایصی چون امنیت بالا، پایداری در اتصال و در دسترس بودن از مزایای اصلی این ابزار است. تغییر در برخی قوانین و رویکردها امکان ارائه خدمات بیشتری را از طریق این کانال مهیا کرده است. همچنین با نظر به تحولات اخیر در حوزه USSD، به گمان من مهم‌ترین موضوع صنعت پرداخت در سال آینده، پرداخت در بستر موبایل است. در خصوص حوزه‌های مالی نیز به نظر من با رشد ارزهای رمزنگاری‌شده و افزایش تنوع‌شان روبه‌رو هستیم. این موضوع در لایه‌های مختلف حاکمیتی و نیز در بین کارشناسان، از مباحث مناقشه‌برانگیز خواهد بود که بحث‌های مفصلی را به خود اختصاص خواهد داد.

#موبایل و نرم‌افزار #ارزهای رمزنگاری‌شده

 

محمدعلی ترابیان مدیرعامل به‌پرداخت ملت

محمدعلی ترابیان

مدیرعامل به‌پرداخت ملت

به نظرم ما یکسری موضوع داریم که همگی در اولویت قرار دارند و نمی‌توان آنها را دسته‌بندی کرد. به‌عنوان مثال، مدیریت همکاری با کسب‌و‌کارها و استارت‌آپ‌های حوزه فین‌تک باید در دستور کار قرار گیرد. همچنین نیاز به یکسری تنظیم مقررات و دستور‌العمل داریم که حوزه‌های جدید را قانون‌گذاری کند. در عین حال باید تلاش کنیم با بهره‌گیری از تکنولوژی در زمینه‌های مختلف؛ به‌خصوص فناوری‌های حوزه تلفن همراه، مسائل بانکی و مالی را؛ چه به لحاظ تکنیکی و چه به لحاظ مسائل زیرساختی و حقوقی و سازمانی برطرف کنیم. امیدوارم همکاران در بخش‌های تنظیم مقررات، مخابرات، بانک، پرداخت و فناوری اطلاعات با همکاری یکدیگر بتوانند زیرساخت را محقق کنند تا فضا برای استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای فین‌تک‌ فراهم شود.

#فین‌تک

 

ساسان معدل مدیرعامل پرداخت نوین آرین

ساسان معدل

مدیرعامل پرداخت نوین آرین

بی‌هیچ شک و گمانی مهم‌ترین دغدغه و چالش صنعت پرداخت در سال آتی موضوع کارمزد است. به نظر می‌رسد زمان تغییر اساسی در کسب‌وکار پرداخت فرا رسیده است و هر روز که این تصمیم گرفته نمی‌شود، مشکلات را پیچیده‌تر می‌کند. زیان رو به تصاعد بانک‌ها و افزایش غیرمنطقی و تصاعدی کارمزدخواهی پذیرندگان، عوض شدن جای سرویس‌دهنده و سرویس‌گیرنده، ورود بازیگران بی‌مسئولیت به عرصه درآمد تراکنش‌ها و… همه و همه ضرورت تغییر مدل کسب‌وکار را محتوم‌تر و اجتناب‌ناپذیرتر کرده است. امیدوارم همت، توان و همدلی کافی در مدیران ارشد صنعت پرداخت به گونه‌ای باشد که این قورباغه زشت را قورت دهیم.

#اصلاح نظام کارمزد

 

شهاب جوانمردی مدیرعامل فناپ

شهاب جوانمردی

مدیرعامل فناپ

سال ۹۷ سال همگرایی توجه به حوزه‌ فناوری اطلاعات و ارتباطات است. نوسانات و افزایش نرخ ارز و احتمالا تورم تبعی آن، گریبانگیر صنایع بزرگ خواهد شد و به دنبال آن شاهد کمبود نقدینگی در صنعت خواهیم بود. از سویی دولت در ایجاد شغل‌های سرمایه‌بر با مشکلات بسیاری مواجه می‌شود. توقع جدی مردم نسبت به افزایش اطلاع‌رسانی، شفافیت و سرعت عملکرد دستگاه‌های حاکمیتی بار مسئولیتی در این حوزه را سنگین‌تر می‌کند، بروز نشانه‌های موفقیت در کسب‌وکارهای دانش‌بنیان به خصوص در حوزه‌ خدمات مبتنی بر فاوا امید به این حوزه را افزایش داده است.

حضور وزیری جوان و با انگیزه در صنعت فاوا و حالا با یک‌ سال تجربه موفق در عالیترین مقام سیاست‌گذاری، انتظارات از این حوزه را بالاتر برده است. افزایش توجه صنفی به رفع مشکلات و هم‌افزایی در راستای رشد کسب‌وکارها زمینه‌ساز دیگر این رشد است و در نهایت آمادگی سرمایه‌گذارهای سنتی برای پیوستن به جریان تقویتی کسب‌وکارهای نوپا و سرمایه‌های انسانی انبوهی که از دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند، همگی در روند پرشتاب تحولات این حوزه نقش‌آفرین خواهند بود.
این نقش‌آفرینی نویدبخش همگرایی ویژه‌ برای خلق داستان موفقیت خاص این صنعت در سال ۹۷ خواهد بود. اما آنچه که باید مورد توجه جدی قرار گیرد آن است که این بخت و اقبال بلند، به سردی و سکون نگراید.

خطر بیرون نرفتن بازیگران بزرگ از بخش‌های معمول صنعت و عدم واگذاری فعالیت‌ها در این بخش‌ها به شرکت‌های کوچک و متوسط را نباید کوچک شمرد. به باور اینجانب بازتعریف و پشتیبانی از صورتبندی مسائل بزرگ و حیاتی کشور به همراه واگذاری آنها به شرکت‌های بزرگ یا کنسرسیوم‌های توانمند، سوق دادن سرمایه‌گذاران سنتی و قدرتمند به سمت حمایت از بازیگران بزرگ برای حل ملموس مسائل یا عرضه سرویس‌های کارآمد و مورد تقاضای جامعه، تمرکز روی مسائل اصلی و حیاتی و پرهیز از ایجاد مسائل متعدد و عدم تکرار داستان شکست و کمک‌های ارگان دیپلماسی کشور برای یافتن شرکای توانمند خارجی، ضرورت‌های جدی برای جلوگیری از بروز این خطر جدی خواهند بود.
همچنین لازم است با ایجاد رسوب دانشی اعم از فنی یا مدیریتی و در وهله بعد کمک به بازارگشایی بین‌المللی با کمک شرکای خارجی، کمک به تغییر روند آموزش دانشجویان و فارغ‌التحصیلان با تاکید بر تقویت مهارت‌های فنی و کاری و حرفه‌ای، به تداوم این بخت و اقبال یاری رساند. در پایان با امید بسیار، سالی پیروز و کامیاب برای مردم ایران، و صنعت فاوا را از درگاه پروردگار یکتا آرزومندم.

#فین‌تک

 

صادق فرامرزی مدیرعامل کارت اعتباری ایران‌کیش

صادق فرامرزی

مدیرعامل کارت اعتباری ایران‌کیش

مهم‌ترین فناوری که در سال آینده بازیگران صنعت پرداخت و نهادهای سیاست‌گذار و قانون‌گذار باید به آن توجه کنند، فناوری حوزه ارزهای رمزنگاری‌شده و زنجیره بلوک است؛ به این علت که این تکنولوژی این توانایی را دارد که آینده صنعت پرداخت و بانکداری الکترونیک را تغییر دهد.

#زنجیره بلوک

 

علی نوری مدیرعامل هلدینگ فن‌آواکارت

علی نوری

مدیرعامل هلدینگ فن‌آواکارت

فین‌تک‌ بدون شک مهم‌ترین و اثرگذارترین موضوع حوزه پرداخت ‌الکترونیکی در سال آینده خواهد بود؛ گرچه معتقدم دامنه این اثرگذاری به سال ۹۷ ختم نمی‌شود و در سال‌های آینده هم از این پدیده بسیار خواهیم گفت و شنید. از میان همه مسائلی که ممکن است در سال آینده درباره فین‌تک‌ مطرح باشد، بدون تردید، تعامل با رگولاتورها از همه چشمگیرتر است. این تفاوت گذشته از ذات فین‌تک به‌عنوان پدیده‌ای که معمولا ذات و خصوصیات استارت‌آپی دارد، از جنس رگولاتورها در ایران هم نشات می‌گیرد. واقعیت این است که رگولاتورها در کشور ما با مسائلی مانند فین‌تک‌ هنوز چندان آشنا نیستند و مباحثی مانند رگ‌تک‌ها موضوع‌های جدیدی به حساب ‌می‌آیند.

#فین‌تک #رگ‌تک

 

علی رضازاده معاون فناوری اطلاعات بانک انصار

علی رضازاده

معاون فناوری اطلاعات بانک انصار

مهم‌ترین موضوع در سال ۹۷ به‌طور خلاصه، در وهله اول خود فناوری است. به این علت که برای توسعه بانکداری و حضور در رقابت بی‌نظیر و شاید کمی ناعادلانه صنعت بانکداری به‌شدت نیازمند توسعه فناوری هستیم. در عین حال بانکداری الکترونیکی حجم بسیار وسیعی از تراکنش‌های الکترونیکی را با خود به‌همراه دارد و بانک‌ها را به تامین تجهیزات گران‌قیمت در حوزه بانکداری الکترونیکی و به تبع آن تامین تجهیزات ذخیره‌ساز و توسعه مراکز داده خود مجبور کرده که سالانه هزینه‌هایی را بر دوش آنها می‌گذارد. افزایش نرخ دلار هم خود مزید بر علت است. از طرفی نحوه پرداخت کارمزد در شبکه شتاب و شاپرک به گونه‌ای است که به‌جای خدمت‌گیرنده، بانک‌ها متکفل هزینه‌کرد برای پرداخت کارمزد خدمات هستند. همچنین برنامه‌ریزی صحیح در کاهش سود بانکی، بانک‌ها را در تامین هزینه‌های خود، خصوصا حوزه فناوری اطلاعات که حکم قلب تپنده را در پیکره بانک‌ها دارد، با مشکل روبه‌رو خواهد ساخت.

دومین نکته که باید به آن توجه زیادی کرد، مشکل نرم‌افزارهای بانکی، خصوصا کوربانکینگ و سوئیچ است. زمان طولانی از طراحی اولیه آنها گذشته است و با توجه به توسعه تعامل با دنیا، نیازمند بازسازی، استانداردسازی، توسعه کاربری‌ها و پیاده‌سازی ابزارهای روز جهان در این حوزه هستند. از طرفی رشد فناوری در دنیا می‌تواند برای بانک‌ها معضل بزرگی باشد؛ چراکه باید خودشان را به‌روز نگه دارند که این کار هم خود مستلزم هزینه‌های هنگفتی خواهد بود؛ در حالی که امکان دارد در تامین بسیاری از هزینه‌ها با مشکل مواجه باشند، بنابراین به‌صورت خلاصه می‌توان گفت مشکلات بانک‌ها، توسعه فناوری و تامین هزینه‌ها خواهد بود.

#فناوری و نوآوری #اصلاح نظام کارمزد #نرم‌افزار

 

مرتضی ترک تبریزی معاون امور فناوری اطلاعات بانک ملت

مرتضی ترک تبریزی

معاون امور فناوری اطلاعات بانک ملت

به نظر می‌رسد در سال ۱۳۹۷ بانک‌ها و کسب‌وکارهای حوزه پرداخت باید به دو حوزه بیش از هرچیز توجه کنند؛ یکی از آنها تکنولوژی‌های حوزه زنجیره بلوک است. زنجیره بلوک به ما بسیار نزدیک شده و مسئولان رگولاتوری نیز از آن بسیار صحبت می‌کنند. شاید حوزه‌ای که در سال جاری خیلی به آنها توجه شده، ارز بیت‌کوین و استخراج آن است، اما به نظر می‌رسد در حوزه‌های لجستیکی و امنیتی در بانک‌ها، به‌شدت می‌توان از این ابزار استفاده کرد. خوشبختانه حاکمیت هم در این حوزه علاقه‌مندی‌های خاصی دارد.

در بحث دوم هم که باید بین آنها هماهنگی ایجاد شود، رابطه بین فین‌تک و بانک‌هاست. نگرانی‌هایی در حوزه بانکی وجود دارد، اما شاید گفتمان و همکاری طولانی‌مدت هنوز شکل نگرفته و در برخی حوزه‌ها به‌صورت موقتی شکل گرفته است. در سرویس‌دهی به مشتریان می‌توان از کسب‌وکارهای حوزه فین‌تک استفاده کرد؛ بنابراین توصیه می‌کنم در سال ۱۳۹۷ روی این دو حوزه کار کنیم.

#زنجیره بلوک #فین‌تک

 

محمد صادقی معاون فناوری اطلاعات بانک اقتصاد نوین

محمد صادقی

معاون فناوری اطلاعات بانک اقتصاد نوین

با توجه به روند‌های فناوری جهانی و حضور پرقدرت شبکه‌های اجتماعی، به عقیده من اولویت‌ها‌ در سال آینده، باید توجه به بانکداری دیجیتال بر بستر کانال‌های مختلف ارائه خدمت و استفاده از شبکه‌های اجتماعی در جهت ارائه سرویس مناسب به مشتریان و کسب درآمد‌های غیرمشاع باشد.

سرویس‌های مطلوب مشتریان، ترکیبی از سرویس‌های مالی و بانکی است که با سرویس‌های شرکت‌های همکار ادغام شده و در قالب سرویس یکپارچه با سامانه‌های درون‌سازمانی مشتریان ارائه می‌شود. لازمه ارائه این سرویس‌ها نیز بهره‌مندی مشتریان از همین سامانه‌های یکپارچه در سازمان است.

#بانکداری دیجیتال #شبکه‌های اجتماعی #سامانه‌های یکپارچه در سازمان

 

علی سروری معاون فناوری اطلاعات بانک گردشگری

علی سروری

معاون فناوری اطلاعات بانک گردشگری

به نظرم مهم‌ترین موضوعاتی که در سال ۱۳۹۷ مطرح خواهند بود، رگولاتوری ملی و رگولاتوری محلی یا سازمانی در توسعه بانکداری باز  یا Open API، بانکداری به‌عنوان پلتفرم‌های تخصصی خدمات مالی، تمایل بیش از پیش الگوی کسب‌وکار بانک‌ها به سمت کسب‌وکارهای تفکیک‌شده با سه بخش اصلی کسب‌وکارهای مبتنی بر توسعه زیرساخت‌ها و پشتیبانی عملیات‌های حجیم، کسب‌و‌کارهای مبتنی بر نوآوری و محصول و کسب‌وکارهای مبتنی بر ارتباط با مشتریان هستند.

#بانکداری باز

 

مصطفی نقی‌پورفر عضو هیات‌مدیره فناپ پرداخت

مصطفی نقی‌پورفر

عضو هیات‌مدیره فناپ پرداخت

به نظر من مهم‌ترین موضوع در حوزه بانکی و پرداخت، اصلاح ساختار کارمزد تراکنش‌ها و دریافت تراکنش از پذیرنده‌ها به‌جای بانک‌هاست. مهم‌ترین موضوع مرتبط با فناوری نیز اهمیت ویژه به فناوری زنجیره بلوک و ارزهای رمزنگاری‌شده است. پذیرش و استفاده از این فناوری‌ها به‌صورت گسترده در تمامی حوزه‌های صنعت، به‌خصوص صنعت بانکداری لازم است. به نظر من بانک مرکزی باید با آغوش باز با فناوری زنجیره بلوک و ارزهای رمزنگاری‌شده برخورد کند و از هرگونه تصمیم عجولانه و احساسی برای مقابله یا منع این فناوری‌ها بپرهیزد.

#اصلاح نظام کارمزد #زنجیره بلوک

 

محمد مظاهری مدیرعامل توسن‌تکنو

محمد مظاهری

مدیرعامل توسن‌تکنو

تحول دیجیتالی مهم‌ترین موضوع یا فناوری است که در سال ۱۳۹۷ باید به‌صورت جدی‌تر به آن بپردازیم. در دنیای دیجیتال می‌توان از هر کار و شرایطی، فرصتی برای کسب‌وکار فراهم کرد. روند جهانی ایجاد تحول دیجیتالی در صنعت بانکداری نیز به‌سرعت در حال شکل‌گیری است. این روند تحول‌ساز، بانک‌ها را برای مدل کسب‌وکار خود به چالش می‌کشد و آنها را به انطباق با سایر فناوری‌ها مجبور می‌کند. در دنیای دیجیتال این کسب‌وکار است که باید به‌سراغ مشتری برود و به‌صورت پیوسته خود را نسبت به استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های نوآورانه دیجیتال به‌روز کند. در حال حاضر طبق بررسی‌های انجام‌شده هزینه‌ شبکه‌ شعب بانک‌های ایران بسیار بالاست و از آنجایی که فضای بانکداری دیجیتال بسیار گسترده است، باید بتوان سرویس‌هایی را خارج از شعبه‌ بانک به مشتریان ارائه داد.

#بانکداری دیجیتال

 

احسان پورمند مدیرعامل رمیس

احسان پورمند

مدیرعامل رمیس

مهم‌ترین موضعی که بهتر است در سال ۱۳۹۷ بیش از هر چیز مورد توجه باشد، فناوری عرصه زنجیره بلوک است. سال‌ها پیش مفهوم رسانه با ظهور اینترنت دچار تغییر بنیادین شد. زنجیره بلوک همان نقش را در تغییر فناوری‌های فضای تبادل داده ایفا خواهد کرد. ارزهای دیجیتال، اعتباردهی خرد و وام‌دهی فردبه‌فرد، حوالجات، قراردادهای هوشمند، حقوق دیجیتالی، سوابق دارایی و مالکیت، رای‌گیری‌ها، تامین مالی جمعی، اوراق قرضه و سهام تنها برخی از حوزه‌هایی هستند که با بلوغ هرچه بیشتر زنجیره بلوک متحول خواهند شد.

#زنجیره بلوک

 

فرهاد عباسی مدیرعامل رهیاب رایان‌فردا

فرهاد عباسی

مدیرعامل رهیاب رایان‌فردا

موضوع امنیت در حوزه پرداخت الکترونیکی موضوع مهمی است که می‌توان در سال ۹۷ بیشتر به آن پرداخت. انواع حملات سایبری برای سرقت اطلاعات در این حوزه، وضعیت قوانین وضع‌شده در حوزه امنیت و حمله‌های سایبری، برنامه‌های افزایش ضریب امنیت در این حوزه و شناسایی حفره‌های امنیتی، اطلاع‌رسانی به کاربران و مواردی از این دست، همگی نشان‌دهنده اهمیت توجه بیشتر مسئولان در سال آینده به حوزه امنیت است.

#امنیت

 

امید ترابی عضو هیات‌مدیره توسن

امید ترابی

عضو هیات‌مدیره توسن

به نظر من توجه به مساله تامین مالی و تکنولوژی‌هایی که تامین مالی را چه در سطح خرد و چه بنگاه تسهیل کند، می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. در حوزه پرداخت، جذب منابع و سپرده‌های بانکی، اتفاق‌های بی‌شماری در ایران افتاده، اما بانکداری ما در تامین مالی و نیز تکنولوژی بانکی ما در نوآوری و روش‌های جدید تامین مالی افراد، بنگاه‌ها و مانند اینها، عاجز هستند. روش‌ها و نوآوری‌هایی که چه در سطح مفهوم و چه در سطح ابزار جهت تامین مالی وجود دارد، عملا در ایران رشد زیادی نکرده‌اند. بنابراین شاید وقت آن باشد که بانک‌ها و شرکت‌های حوزه تکنولوژی بانکی بیشتر به سمت روش‌های نوین تامین مالی حرکت کنند.

#سرمایه‌گذاری

 

عابد آفتابی مدیرعامل شرکت ایران‌ارقام

عابد آفتابی

مدیرعامل شرکت ایران‌ارقام

در سال ۱۳۹۷ دو اتفاق را باید بیش از هرچیز در نظر گرفت. نخست آنکه استارت‌آپ‌ها؛ خصوصا استارت‌آپ‌های حوزه پرداخت، حوزه‌ای را که ما در آن فعال هستیم، به‌شدت تحت تاثیر قرار خواهند داد. در نتیجه حضور این بازیگران جدید باید در تمام برنامه‌های آینده ما لحاظ شود. نکته دوم هم شاید شکل و شمایل یک آرزو را داشته باشد، اینکه مجموعه‌های مختلفی که درگیر حوزه پرداخت هستند، چه حوزه بانکی و چه حوزه مخابراتی و چه شرکت‌هایی که مانند ما ارائه‌دهنده راهکارند، بتوانند با هم در یک فضای بهتر کار کنند و درها به روی شرکت‌های رقیب باز شود. همه به‌دنبال این نباشیم که سهم بازار بزرگ‌تری داشته باشیم، بلکه به بزرگ‌تر شدن کل بازار فکر کنیم. این یکی از بزرگ‌ترین اتفاقاتی است که امیدوارم در سال ۱۳۹۷ بیفتد.

#فین‌تک #همکاری بیشتر بازیگران صنعت

 

محمد هاشمی اقدم مدیرعامل فرادیس کیش

محمد هاشمی اقدم

مدیرعامل فرادیس کیش

سال آینده سالی است که باید به حوزه رگولاتوری پرداخته شود. در عین حال جای خالی امنیت را در حوزه فین‌تک احساس می‌کنیم. بانک مرکزی تدوین قوانین و رگولاتوری حوزه فین‌تک را آغاز کرده است. البته نباید تنها منتظر حرکت بانک مرکزی باشیم تا رگولاتوری انجام شود. شرکت‌های حوزه پرداخت و بانکداری نیز می‌توانند کمک کنند و با کسب‌وکارهای حوزه فین‌تک همراه شوند. این حرکت دوطرفه است و باید به موازات هم جلو برود.

#تدوین قوانین توسط رگولاتور #امنیت

 

فرامرز خالقی نایب رئیس هیات‌مدیره شرکت داده‌ورزی سداد

فرامرز خالقی

نایب رئیس هیات‌مدیره شرکت داده‌ورزی سداد

یکی از فناوری‌هایی که هم‌اکنون شاهد آن هستیم و تغییراتی در سرویس‌های مالی ایجاد کرده است، شبکه‌های اجتماعی است. این شبکه‌ها چند سالی است که مورد استقبال شهروندان قرار گرفته‌اند و علاوه بر اینکه شیوه برقراری ارتباط را تا حدودی دگرگون کرده‌اند، به‌صورت جدی وارد حوزه‌های مالی نیز شده‌اند. تاکنون از این شبکه‌ها به‌عنوان کیف پول برای انتقال وجه، خرید شارژ، پرداخت قبض و عوارض خروج و غیره استفاده شده و انتظار می‌رود سرویس‌های متنوع دیگر بانکی و مالی نیز در آینده نزدیک، قابل دسترس باشند.

در عین حال بهره‌مندی از توان شبکه (نُدهای شبکه به‌عنوان ممیز و تاییدکننده تراکنش) در تحلیل و پردازش داده‌ها، توانسته است به تحول در ارائه سرویس‌های مالی کمک شایانی کند. این فناوری مزایایی نظیر افزایش توان محاسباتی و پایداری ارائه سرویس را به‌دنبال داشته است. مواردی نظیر مدیریت امور مالیِ بانک، تراکنش‌های B2B (حذف واسطه‌ها و تعامل مستقیم کسب‌وکارها) و ارائه ارزهای جایگزین؛ نظیر ارز‌های دیجیتال، از جمله حوزه‌هایی هستند که تحت تاثیر این فناوری، زمینه را برای ورود کسب‌وکارهای فین‌تک‌ مهیا کرده‌اند. در حوزه بانکداری، زنجیره بلوک یا دفترکل توزیع‌شده (Distributed Ledger) نمونه‌ای شاخص از کاربردهای این فناوری است و انتظار می‌رود در سال‌های آینده، به‌صورت جدی در ایران دنبال شود.

#شبکه‌های اجتماعی #داده #زنجیره بلوک

 

سیدعلی دانشگر مدیرعامل داتین

سیدعلی دانشگر

مدیرعامل داتین

یک موضوع که باید برای آن حتما راهی پیدا کرد، بحث تایید و تصدیق هویت از راه دور است. یعنی بدون مراجعه حضوری و الزام برای حضور فیزیکی شخص؛ به‌گونه‌ای که قانون هم آن را پذیرفته باشد، ما افراد را احراز هویت و شناسایی کنیم. موضوع دیگری که در دنیا رشد قابل توجهی داشته و توجه زیادی را به خود جلب کرده، موضوع زنجیره بلوک است. توصیه می‌کنم در سال جدید به این بیندیشیم که در ایران چطور باید از آن استفاده کرد.

#امنیت

 

مرتضی حسینی مدیرعامل مبنا فرتاک آریا

مرتضی حسینی

مدیرعامل مبنا فرتاک آریا

به نظر من در سال ۱۳۹۷ سیستم بانکداری الکترونیکی و پرداخت کشور بیش از هر چیز باید به حوزه موبایلی و تامین امنیت در کسب‌وکارهای فین‌تک توجه کنند. در تمام دنیا سیستم موبایلی و تمام حوزه‌های مختلف در بخش موبایل، پیشرفت‌های خاصی کرده است. در ایران هم تمام بازیگران این نقش و شرکت‌های PSP و بانک مرکزی باید با همکاری هم کمک کنند تا کسب‌وکارهای حوزه فین‌تک در این حوزه رشد کنند؛ چون اگر سیستم‌های امنی داشته باشیم اقبال عمومی از آنها بیشتر هم خواهد شد.

#موبایل #امنیت

 

فرزاد مقدم مدیرعامل تسکا

فرزاد مقدم

مدیرعامل تسکا

مهم‌ترین موضوعی که می‌توان به آن اشاره کرد، راهکارهای پرداخت الکترونیک در خصوص اینترنت اشیاست. اینترنت اشیا یا Intenet of things در حال تغییر نحوه کسب‌وکار و سبک زندگی مصرف‌کنندگان است. در نتیجه شرکت‌های فناوری باید با استفاده از این فناوری به‌دنبال راه‌حل‌های پرداخت امن و بدون مرز باشند. البته باید در نظر داشت که اینترنت اشیا نمی‌تواند به‌طور کامل تحقق پیدا کند، مگر اینکه محدودیت‌های شبکه پرداخت‌ امروز مورد توجه قرار گیرد. دستگاه‌های هوشمند نیز مانند ساعت اپل، عینک گوگل و غیره می‌توانند تجربه خرید را برای مصرف‌کننده راحت‌تر کنند، اما هنوز به روش‌های سنتی پرداخت (یعنی حساب بانکی یا کارت اعتباری) متکی هستند و همه این روش‌های پرداخت به شکلی ناکارآمد هستند.

#اینترنت اشیا

 

روزبه ترابی مدیرعامل داده‌کاوان هوشمند توسن

روزبه ترابی

مدیرعامل داده‌کاوان هوشمند توسن

در سال آینده بیش از هر چیز به حرکت در جهت شفافیت هرچه بیشتر صورت‌های مالی بانک‌ها و موسسات مالی توصیه می‌شود. قدم اول برای رسیدن به این هدف نیز می‌تواند ارائه صورت‌های مالی بر مبنای استاندارد IFRS باشد.

#استاندارد IFRS

 

شاهین جوانمردی معاون تولید سخت‌افزار فناپ پرداخت

شاهین جوانمردی

معاون تولید سخت‌افزار فناپ پرداخت

از نظر من مهم‌ترین فناوری که باید در سال آتی به آن توجه کرد، فناوری زنجیره بلوک به‌عنوان یک زیرساخت امن برای انجام فعالیت‌های حوزه فناروی اطلاعات است. همچنین ورود قانون‌گذار به حوزه ارزهای دیجیتال و تصمیم‌گیری درباره آنها بهتر است در اولویت نهادهای مربوطه قرار گیرد.

#زنجیره بلوک

 

محمدرضا جمالی مدیرعامل شرکت نبض‌افزار

محمدرضا جمالی

مدیرعامل شرکت نبض‌افزار

معتقدم یک توسعه نامتوازن در ابزارهای پرداخت و بانکی و نظام‌های پرداخت داریم و لازم است به آن حساسیت نشان دهیم. میزان کارمزدها در سال بعد به بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. این موضوع یک زنگ خطر بسیار جدی برای ما است. بانک‌های ما در عمل به یکسری پردازنده تبدیل شده‌اند و از وظایف اصلی خود دور مانده‌اند.

به نظر من در سال آینده باید به ابزارهای سنتی مانند سکه و اسکناس توجه بیشتری داشته باشیم. مسیری که فناوری در کشور طی می‌کند، هنوز از سرعت کافی و قیمت مناسب برخوردار نیست. در عین حال که بزرگ‌ترین تحولی که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده فناوری زنجیره بلوک است و روی حوزه‌هایی مانند بورس، صرافی‌ها و صنعت پرداخت بانکی تاثیرگذار بوده، اما باید در نظر بگیریم که به ابزار سنتی توجه لازم را نکرده‌ایم. سکه و اسکناس هنوز جایگاه بسیار مهمی در جامعه دارد. این افراط و تفریطی است که به‌خصوص در کشور به‌صورت آگاهانه از سوی سیاست‌گذار صورت گرفته و باید اصلاح شود.

#اصلاح نظام کارمزد #توجه به ابزارهای سنتی پرداخت #زنجیره بلوک

 

محمد نژادصداقت مدیرعامل فناپ پرداخت

محمد نژادصداقت

مدیرعامل فناپ پرداخت

مهم‌ترین موضوعی که در سال ۱۳۹۷ باید به آن توجه شود، کیف پول است. اگر بانک مرکزی تلاش کند قوانین مدون در این حوزه تصویب کند، می‌تواند به حل معضل کارمزد کمک کند. یعنی اگر در ابتدا بتوانیم بحث کیف پول را در جامعه جا بیندازیم، می‌توانیم بحث کارمزد را نیز از دوش بانک‌ها برداریم تا در نهایت به اقتصاد ملی کمک کرده باشیم. امیدوارم قوانین تصویب شود، فضا فراهم باشد و کسب‌وکارهای فین‌تک بتوانند روی کیف پول‌ها فعالیت گسترده‌ای داشته باشند.

#کیف پول #اصلاح نظام کارمزد

 

برت کینگ نویسنده و آینده‌پژوه

برت کینگ

نویسنده و آینده‌پژوه

یکی از کشورهایی که در حوزه پرداخت در دنیا توجه‌ها را به خود جلب کرده؛ چین است. منطقه‌ای که سرعت بالایی در تغییر شیوه پرداخت مردم داشته‌ است. مردم این کشور به‌مرور از پول نقد دور می‌شوند و هرچه بیشتر به سمت پرداخت‌های موبایلی پیش می‌روند. ۹۰ درصد این پرداخت‌ها نیز از طریق شرکت‌های فناوری مانند علی‌‌پی و تنسنت وی‌چت و نه بانک‌ها انجام می‌گیرد. این موضوع تغییر بارزی در رفتار پرداختی جامعه تلقی می‌شود. امسال در دو زمینه تکنولوژی شاهد تغییرات بیشتری خواهیم بود؛ اپلیکیشن‌های حوزه زنجیره بلوک و فناوری‌های هوش مصنوعی. شاید هوش مصنوعی هنوز راه طولانی داشته باشد، اما شاهد سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی مانند دسترسی به حساب از طریق تشخیص صدا هستیم که آینده روشنی را به‌همراه دارد.

#موبایل #زنجیره بلوک #هوش مصنوعی

 

محمد گرکانی‌نژاد مشاور معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی

محمد گرکانی‌نژاد

مشاور معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی

می‌شود فهرستی از فناوری‌ها را ردیف کرد که باید در سال بعد به آنها توجه کنیم، اما به عقیده من هسته مرکزی اتفاقاتی که در دنیا رخ می‌دهد و بهتر است در ایران هم وجود داشته باشد و کم‌وبیش در حال وقوع است، نوآوری است. همه فناوری‌ها؛ از زنجیره بلوک گرفته تا اینترنت اشیا، هر روز می‌آیند و به فهرست سایر فناوری‌ها اضافه می‌شوند. برخی از آنها با کمی تغییر ماندگار می‌شوند و برخی هم به‌مرور از صحنه حذف خواهند شد. مهم این است که نوآوری حرف اول را می‌زند. نوآوری ترکیبی است از فناوری و فهم کسب‌وکار. ترکیب این دو با هم کار را ماندگار می‌کند. به کار بردن فناوری و بردن آن به لایه‌ای از کسب‌وکار که مورد استفاده مخاطبان آن حوزه قرار بگیرد، موضوعی است که بیش از هرچیز به آن نیاز داریم. افرادی که در حوزه کسب‌وکار فعالیت می‌کنند، باید به‌شدت به حوزه فناوری‌های نوین توجه کنند. اکنون شاهد شخصی‌سازی هرچه بیشتر فناوری‌ها هستیم و همه هنر این فناوری‌ها این است که به شکل مطمئن مجموعه‌ خدمات را هرچه بیشتر در دسترس‌ کنند. من بیشتر به این بخش توجه می‌کنم.

#نوآوری و فناوری

 

عبدالحمید منصوری مدیرعامل شرکت سامانه‌های یکپارچه بزرگ فردا

عبدالحمید منصوری

مدیرعامل شرکت سامانه‌های یکپارچه بزرگ فردا

انتظارم در سال ۱۳۹۷ بازگشت کارمزد به سیستم بانکی و در عین حال مطالبه و قانونی کردن ارزهای دیجیتال است. ارزهای رمزنگاری‌شده می‌تواند در سال آینده رونق مناسبی برای صنعت فناوری‌های بانکی به‌همراه داشته باشد.

#ارزهای رمزنگاری شده

 

پرهام بهین‌شاد مدیرعامل پرداخت هدایت هوشمند قرن

پرهام بهین‌شاد

مدیرعامل پرداخت هدایت هوشمند قرن

با توجه به سیاست‌های اتخاذشده از سوی بانک مرکزی در سال ٩٧ شاهد انقلابی در صنعت پرداخت کشور خواهیم بود. مهاجرت به روش‌های نوین پرداخت از طریق اپلیکیشن‌های موبایلی و کارتخوان‌های موبایلی به‌جای روش‌های ناامن و قدیمی مانند USSD تغییر بزرگی است که در سال ۱۳۹۷ باید بیش از هر چیز به آن توجه کرد.

#موبایل

 

علی حاجی‌زاده مقدم مدیرعامل شرکت آدان‌نیک‌افزار (آدانیک)

علی حاجی‌زاده مقدم

مدیرعامل شرکت آدان‌نیک‌افزار (آدانیک)

سال ۱۳۹۶ در شرایط آرامی تمام نمی‌شود. در نتیجه توصیه من در سال ۱۳۹۷ این است که مشکلاتی که در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی در سال پیش ایجاد شده، مهار شود. با مطالعه کشورهای دیگر که در موقعیت بحران بودند، می‌توانیم به خودمان قوت قلب بدهیم. بسیاری از این کشورها که در وضعیت بحران بودند، نه‌تنها سرانجام بدی نداشتند، بلکه بسیاری از آنها، چه به لحاظ فساد اقتصادی و چه به لحاظ بحران مالی و ارزش پول، همین را سکوی پرتاب خود کردند و برخی هم به خاک سیاه نشستند. امیدوارم سال ۱۳۹۷ برای ما سال مهار بحران باشد و بتوانیم به آرامش و ثبات برسیم.

در حوزه تکنولوژی بحث ارزهای رمزنگاری‌شده یا همانطور که آقای حکیمی به آنها گفت رمزینه‌پول‌ها، مهم است که از این تکنولوژی بیشتر استفاده کنیم و در عین حال توجهی هم به حوزه‌هایی مانند رگ‌تک کنیم که در زمینه‌های حاکمیتی فعالیت دارند. با کمک تکنولوژی زنجیره بلوک بحث‌های پیچیده‌ای مانند پرداخت قبض بسیار راحت‌تر پیگیری خواهد شد. همچنین بهتر است به کلان‌داده‌ها و استفاده از هوش مصنوعی در فین‌تک بیش از قبل توجه کنیم.

#رسیدن به ثبات #ارزهای رمزنگاری شده #رگ‌تک #زنجیره بلوک

 

مسعود خرقانی معاون فناوری اطلاعات شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی

مسعود خرقانی

معاون فناوری اطلاعات شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی

پیشنهاد من در سال ۱۳۹۷ این است که بحث ورود فین‌تک به حوزه‌های مختلف بانکداری بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد. همچنین یکی از نکات دیگری که هم فعالان حوزه فین‌تک‌ و هم بانک‌ها باید به آن توجه کنند، بحث مقیاس‌پذیری است؛ چراکه همکاران ما در حوزه فین‌تک به این مساله عمیق فکر نکرده‌اند. همچنین پیشنهادم به بانک‌ها این است که به‌جای اینکه بخواهند در حوزه‌ای بروند که محصولات و اپلیکیشن‌های مشابه و یکسان به بازار ارائه کنند که همان‌ها را پیش از این محصولات حوزه فین‌تک تولید کرده بودند، به این سمت بروند و سرمایه‌گذاری کنند که پلتفرم را به اشتراک بگذارند و زیرساخت‌ها را به گونه‌ای فراهم کنند که کسب‌وکارهای فین‌تک بتوانند روی این پلتفرم محصولات خود را ارائه دهند. در این صورت می‌توانیم یک معامله برد ـ برد بین هر دو طرف داشته باشیم.

#فین‌تک #مقیاس پذیری #بانکداری باز

 

وحید صیامی محقق و مشاور در حوزه پرداخت الکترونیکی

وحید صیامی

محقق و مشاور در حوزه پرداخت الکترونیکی

بحثی که به‌تازگی مطرح شده و ما هم در سطح تئوری شاهد آن بودیم، دید کلان‌نگر بحث اقتصاد دیجیتالی و به تبع آن بانکداری و پول دیجیتالی است. امیدوارم در این مسیر گام‌های بیشتری برداریم. شبکه‌ای مانند تلگرام باعث افشای فسادهای زیادی شد و در نتیجه می‌توانیم بیش از پیش به شبکه‌های اجتماعی اهمیت دهیم.

#بانکداری دیجیتال #شبکه‌های اجتماعی

 

آرش وزوایی مدیر فروش جمالتو در ایران

آرش وزوایی

مدیر فروش جمالتو در ایران

سال ۱۳۹۷ سال بسیار مهمی در صنعت پرداخت الکترونیکی ایران محسوب می‌شود. حتما باید سراغ اصلاح نظام کارمزد‌ها برویم؛ زیرا به همه مسائل دیگر گره خورده است. در عین حال باید به سمت پرداخت‌های هوشمند و موبایلی برویم. از سویی باید با نگاه جدید و استفاده از ظرفیت‌ها؛ چه در صنعت پرداخت و چه در سایر حوزه‌ها به زنجیره بلوک نگاه کنیم.

#زنجیره بلوک #اصلاح نظام کارمزد

 

هلن بریسون معاون بازاریابی جمالتو در خاورمیانه

هلن بریسون

معاون بازاریابی جمالتو در خاورمیانه

معتقدم در حوزه فین‌تک فرصت بزرگی برای آنهایی وجود دارد که در سال ۲۰۱۸ برنامه‌ریزی خوبی کرده‌اند. در عین حال پیشنهاد می‌کنم به استاندارد EMV بیش از هر چیز توجه کنند. همچنین فناوری‌های متعددی وجود دارد که هم‌اکنون توسعه پیدا کرده‌اند، مانند ارزهای رمزنگاری‌شده و پرداخت‌های P2P و موبایلی. باید اطمینان پیدا کنیم این فناوری‌ها به بالاترین سطح خود می‌رسد؛ چراکه هنوز افراد فراوانی هستند که به این فناوری‌ها دسترسی ندارند. با همه اینها من امیدوارم بتوانیم شکاف بین دیروز و امروز را پر کنیم.

#استاندارد EMV #فناوری و نوآوری

 

نیما نامداری معاون طرح و توسعه شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا

نیما نامداری

معاون طرح و توسعه تجارت الکترونیکی ارتباط فردا

در سال ۱۳۹۷ کماکان مهم‌ترین موضوع یا مساله‌ برای نظام پرداخت و بانکداری الکترونیکی، بحث کارمزدهاست. مدل‌های کسب‌وکار قدیمی دیگر جوابگو نیست و باید فکری به حال این شرایط کرد. در کنار کارمزدها، موضوعی که به نظرم خاص سال ۱۳۹۷ خواهد بود، ورود مجلس و سایر نهادهای قانون‌گذار برای تدوین و تصویب قانون مربوط به بانکداری برای کشور است. قانون بانک مرکزی و بانکداری بدون ربا در حال بازنگری هستند و فکر می‌کنم در سال آینده به یک موضوع جدی در مجلس و دولت تبدیل شوند. باید بتوانیم منافع نظام پرداخت و حوزه بانکداری الکترونیکی و اقتضائات آنها را در فرایندهای قانون‌گذاری وارد کنیم که انجام این کار سطح بالایی از هماهنگی و همگرایی در صنعت را می‌طلبد. این بحث بسیار کلیدی است و امیدوارم ما بتوانیم از طریق تقویت نهادهای مدنی درون صنعت پرداخت و حوزه بانکداری الکترونیکی و همین‌طور از طریق تعریف شکل‌های متنوعی از اثرگذاری بر فرایندهای سیاست‌گذاری عمومی در این کار موفق باشیم.

#اصلاح نظام کارمزد #تدوین قوانین توسط رگولاتور

 

پدرام سالمی مدیر کسب‌وکارهای نوین و مدیر پذیرندگان پرداخت الکترونیک سامان

پدرام سالمی

مدیر کسب‌وکارهای نوین و مدیر پذیرندگان پرداخت الکترونیک سامان

به عقیده من در سال آینده بیش از هر چیز باید به دو موضوع توجه کرد؛ یکی از آنها که شاید خیلی به حوزه فناوری ربطی نداشته باشد، اصلاح نظام کارمزدهاست. در این حوزه باید یک تصمیم جدی اتخاذ شود. در حوزه تکنولوژی نیز مهم‌ترین موضوعی که من می‌بینم، زنجیره بلوک و ارزهای رمزنگاری‌شده است. این ارزها در حال ساخت عصر جدیدی بوده و غیرقابل انکار هستند. در دنیا بسیاری از کشورها به‌سراغ این فناوری رفته‌اند و اکنون سردمداران این صنعت هستند. در ایران نیز شرکت‌هایی در این حوزه شروع به فعالیت کرده و برخی از استارت‌آپ‌های حوزه فین‌تک نیز کار خود را در این حوزه آغاز کرده‌اند. به نظر من انقلابی به لحاظ تکنولوژیک محتمل خواهد بود.

#زنجیره بلوک #اصلاح نظام کارمزد

 

شهروز زندی معاون فروش شرکت پویا

شهروز زندی

معاون فروش شرکت پویا

در سال ۱۳۹۷ تکنولوژی‌های جدیدی در حوزه بین‌المللی مطرح خواهد شد. ما هم به‌خاطر ارتباطی که با شبکه بین‌المللی داریم، با آنها آشنا خواهیم شد. چه بهتر که برنامه‌ریزی‌هایی برای استفاده از این تکنولوژی‌ها داشته باشیم.

اما بیش از آنکه باید به خود تکنولوژی‌ها توجه کنیم، باید در نظر بگیریم تکنولوژی را برای چه موضوعی در اختیار می‌گیریم. تکنولوژی برای بهره‌وری است، برای دستیابی به امکاناتی که تکنولوژی در اختیار ما قرار می‌دهد؛ نه صرفا تکنولوژی برای تکنولوژی. به‌طور مثال، در حوزه بانکی بحث تکنولوژی برای کاهش هزینه‌های عملیات، افزایش سرعت خدمات به مشتریان، ایجاد تنوع بیشتر و سهولت دسترسی مشتریان به خدمات بانک‌ها، طراحی و استفاده می‌شود. اگر ما از آن ظرفیت‌هایی که تا امروز برای خود فراهم کردیم، استفاده بهینه نکنیم، رفتن به‌دنبال تکنولوژی‌های جدید، نمی‌تواند توجیه زیادی داشته باشد.

سال ۱۳۹۶ به‌عنوان سال اقتصاد مقاومتی معرفی شد. به این معنی که از داشته‌هایمان بهترین بهره‌برداری را انجام دهیم. پیشنهاد من این است که در ابتدای سال ۱۳۹۷ یک ارزیابی مجدد کنیم و از خود بپرسیم آیا ما توانسته‌ایم از آنچه داریم، استفاده بهینه کنیم؟ اگر نه، بدانیم که هزینه کارا کردن این تکنولوژی‌ها بسیار کمتر از هزینه راه‌اندازی تکنولوژی‌های جدید خواهد بود. بنابراین از آنجا که شاهد بودم در بسیاری از موسسات با استفاده از تکنولوژی‌های جدید، سیستم‌هایی پایلوت شده، اما رشد نکرده، توصیه می‌کنم اگر آنها ارزش اقتصادی دارند، برویم و آنها را تسری بدهیم. یعنی در شروع کار با خود پیمان کنیم که آنچه را که تا امروز از حوزه تکنولوژی در اختیار گرفته‌ایم، به کارایی لازم برسانیم و در کنار آن روی تکنولوژی‌های دیگر هم برنامه‌ریزی کنیم.

#فناوری و نوآوری

 

محمد آجدانی سرپرست معاونت پرداخت خرد شرکت فناپ پرداخت

محمد آجدانی

سرپرست معاونت پرداخت خرد شرکت فناپ پرداخت

از نظر من در سال پیش رو، بازمهندسی اکوسیستم پرداخت الکترونیکی کشور و قوانین حاکم بر آن باید در اولویت کاری قانون‌گذار قرار گیرد؛ چون اگر این تغییرات رخ دهد، محصولات متنوعی در این حوزه به شکل ارگانیک رشد و نمو خواهند کرد.

#تدوین قوانین توسط رگولاتور

 

همایون محبوبی مدیر توسن‌بوم

همایون محبوبی

مدیر توسن‌بوم

به نظرم آنچه در سال ۱۳۹۷ بیش از همه باید مورد توجه قرار گیرد، استفاده از فناوری زنجیره بلوک در حوزه پرداخت و بانکداری است؛ چراکه این تکنولوژی جدید، با مشخصه‌ها و معماری‌های خاصی که دارد، می‌تواند ساختارشکنی کند و در بسیاری از حوزه‌ها به یاری صنعت بانکداری بیاید. رگولاتور همیشه در تدوین قوانین و مقررات کمی تاخیر دارد و بهتر است خود بانک‌ها و شرکت‌های فناوری اطلاعات در استفاده و بهره‌وری از این فناوری پیش‌قدم شوند.

#زنجیره بلوک

 

نیما امیرشکاری مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی

نیما امیرشکاری

مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی

تصور می‌کنم در این سه، چهار سال به اندازه کافی از فین‌تک صحبت شده است. آنهایی که می‌خواستند و می‌توانستند استارت زده‌اند و اکنون وقت آن است که از رگ‌تک صحبت کنیم و آنهایی که باید واسط بین حاکمیت و حوزه فین‌تک‌ باشند.

#رگ‌تک

 

احمد میردامادی عضو هیات‌مدیره ایران‌ارقام

احمد میردامادی

عضو هیات‌مدیره ایران‌ارقام

به گمانم در دوران پیش رو چند موضوع مطرح است که تعیین‌کننده هستند و باید به آنها پرداخته شود. یکی بحث‌های ارزهای رمزنگاری‌شده است. در دنیای جدید این ارزها می‌توانند در تنظیم روابط و شفافیت تبادلات الکترونیکی تاثیر زیادی داشته باشند. همچنین موضوع دیگری که مغفول مانده، ایجاد ابزارهای پرداخت روی شبکه‌های اجتماعی است که به موضوع اول بی‌ربط نیست، اما به‌صورت خاص باید بحث پرداخت روی این شبکه‌ها و خصوصا شبکه‌های امن‌تر مطرح و بررسی شود. شبکه‌های اجتماعی حجم بسیار بزرگی مخاطب را به سمت خود جلب می‌کنند؛ بنابراین حتما موارد زیادی نیز در این شبکه‌ها مطرح می‌شود که به تراکنش‌های مالی منجر می‌شود. به این بخش باید توجه بیشتری کرد.

موضوع بعدی ایجاد یک کیف پول مشترک بین اپلیکیشن‌هاست. این موضوع باعث جلوگیری از به هدر رفتن منابع و ایجاد کیف پول‌های متعدد در اپلیکیشن‌ها می‌شود. البته این موضوع شاید اهمیت دو موضوع قبلی را نداشته باشد، اما باید در سال آینده به آن توجه کرد.

#ارزهای رمزنگاری شده #شبکه‌های اجتماعی #کیف پول

 

محمدجواد صمدی کارشناس صنعت پرداخت

محمدجواد صمدی

کارشناس صنعت پرداخت

در سال ۱۳۹۷ با توجه به رویکردی که بانک مرکزی ارائه کرده و با واکنش‌های خود چراغ سبزی به حوزه زنجیره بلوک نشان داده و همچنین با توجه به فضای پرکاربرد زنجیره بلوک، معتقدم در این سال زنجیره بلوک یکی از موضوعات متفاوت و جدید خواهد بود که توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند. این فناوری می‌تواند خدمات بهتر و نوآورانه‌تری را برای مشتریان صنعت بانک فراهم کند.

#زنجیره بلوک

 

علیرضا مبین مشاور گروه دوران در توسعه کسب‌وکارهای نو

علیرضا مبین

مشاور گروه دوران در توسعه کسب‌وکارهای نو

به نظر من در سال ۱۳۹۷ شاهد سبقت گرفتن مورچه‌ها از فیل‌ها و عبور آنها از کرگدن‌ها خواهیم بود. در این استعاره‌ها، مورچه‌ها نمادی از شرکت‌های فین‌تک‌ هستند، نقش فیل‌ها را بانک‌ها بازی می‌کنند و کرگدن‌ها هم نشانگر رگولاتوری هستند.

#فین‌تک

 

سعید احمدی پویا معاون توسعه سامانه‌های بانکی و پرداخت شرکت ایران‌ارقام

سعید احمدی پویا

معاون توسعه سامانه‌های بانکی و پرداخت شرکت ایران‌ارقام

در سال ۱۳۹۷ باید روی اصلاح مدل کسب‌و‌کار، کار شود. بهتر است با استفاده از الگوهای موفق بین‌المللی به استانداردهایی برگردیم که در حوزه بانکی و حوزه کسب‌وکار وجود دارد. همچنین مرز بین بانکداری و پرداخت باید برداشته شود و تمام خدماتی که در حوزه پرداخت باید عرضه شود را بازیگران این سیستم تهیه کنند.

به عقیده من بهتر است از این الگوی موفق پیروی کنیم که شرکت‌ها همه زیرمجموعه بانک‌ها باشند و زیر پرچم آنها فعالیت کنند. بانک‌ها هم با پذیرش ریسک‌های مربوطه بتوانند با کمک این شرکت‌ها سرویس بهتری را به مشتریان ارائه کنند.

از طرف دیگر امیدوارم شاهد این روز باشیم که هزینه سرویس ارائه‌شده از کسی که سرویس می‌گیرد، اخذ شود و پذیرندگان و دارندگان حساب، کارمزد سرویسی که دریافت می‌کنند را بپردازند تا از بار مالی و هزینه‌های بسیاری که شبکه‌های پرداخت الکترونیکی تحمل می‌کنند، کاسته شود و در نهایت باعث فرسودگی اقتصاد کشور نشود.

#بهبود مدل کسب و کار #اصلاح نظام کارمزد

 

برات قنبری صاحب‌نظر حوزه فناوری اطلاعات و پرداخت

برات قنبری

صاحب‌نظر حوزه فناوری اطلاعات و پرداخت

معتقدم در سال ۱۳۹۷ باید هماهنگی و همگرایی رگولاتوری و تنظیم مقررات بین بانک مرکزی و وزارت ارتباطات شکل بگیرد و این دو با هم برای سیاست‌گذاری ثابت و دائمی در برخورد با فناوری‌های جدید اقدام کنند. تردیدی نیست که در سال ۱۳۹۷ باید توجه به حوزه فین‌تک را در اولویت خود قرار دهیم و بررسی و استفاده از مقوله زنجیره بلوک هم در تکمیل این زنجیره لازم است تا قدم خوبی را در توسعه بخش بانکی کشور برداریم؛ چراکه در بانک‌ها هزینه‌هایی که برای پرداخت قبول می‌کنیم، بسیار بالاست و با حل مساله پرداخت، باعث رونق کسب‌وکارهای جدید خواهیم شد.

#تدوین قوانین توسط رگولاتور #فین‌تک #زنجیره بلوک

 

محمد جعفری مدیر فروش و امور مشتریان شرکت آدانیک

محمد جعفری

مدیر فروش و امور مشتریان شرکت آدانیک

یک بدهی از سال ۱۳۹۵ داریم. در آن سال تمام همکاران به کارمزد و اکوسیستم پرداخت مالی ما اشاره کردند، اما متاسفانه سال تمام شد و هیچ تغییری حاصل نشد. کارمزد، هم روی اقتصاد بانک‌ها اثر می‌گذارد و هم مدل‌های تجاری ما را اصلاح می‌کند. در زمینه فناوری‌های بانکی، بسیاری از نوآوری‌ها به لحاظ تکنیکی آماده کار هستند، اما به‌‌علت شرایط کارمزدی موجود، توجیه مالی برای عرضه به بازار ندارند. همچنین در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ بانکداری باز داشتیم؛ ارائه Open API از مرحله حرف خارج شد و اکنون به‌صورت جدی دنبال می‌شود. در این حوزه خوب است از گذشته درس بگیریم و کاری را که در رقابت ناسالم در سیستم‌های پرداخت انجام دادیم و کارمزد را صفر کردیم، دیگر اینجا تکرار نکنیم و از همان ابتدا کارمزد را همراه سرویس ببینیم تا توجیه اقتصادی داشته باشد. در نظر داشته باشیم که رقابتی که به سود منجر نشود، رقابت مانایی نیست و میراست.

نکته سوم اینکه در سالی که گذشت، طرف‌های سوم غیربانکی یعنی PSPها توانستند سرویس کارت‌به‌کارت ارائه کنند. این مدل خوبی است که می‌توانند با خود به سال ۱۳۹۷ ببرند. در حوزه کارمزد بانک‌ها با رقابت خود، محصولات و سرویس‌هایی ارائه می‌کردند که مورد نیاز مشتریان نبود و برای آنها سودی نداشت، اما با برون‌سپاری یک سرویس ساده به این شرکت‌ها استقبال بسیار خوبی از آنها شد. پیشنهاد می‌کنم بانک‌ها همین مسیر را در سال آینده دنبال کنند تا با برون‌سپاری سرویس‌ها، هزینه‌های کمتری ایجاد شود و در عین حال، رضایت مشتریان بانک نیز افزایش پیدا کند.

#اصلاح نظام کارمزد #بانکداری باز #برون سپاری سرویس‌های بانکی

 

امیرحسین باقری معاون فروش و امور مشتریان توسن‌تکنو

امیرحسین باقری

معاون فروش و امور مشتریان توسن‌تکنو

به نظرم بهتر است در سال ۱۳۹۷ بانک‌ها ارتباط و دوستی بیشتری با کسب‌وکارهای حوزه فین‌تک داشته باشند. البته برخی از بانک‌ها در سالی که گذشت این همکاری را شروع کرده‌اند، اما تعداد آنها کم است و اگر نتوانند از طریق کسب‌وکارهای حوزه فین‌تک با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند و سرویس‌دهی داشته باشند، شاید از عرصه بانکداری کنار نروند، اما با مشتریان کمتری مواجه خواهند شد و بازار آنها تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

#فین‌تک

 

علیرضا نوبخت معاون فروش شرکت گرایش تازه کیش

علیرضا نوبخت

معاون فروش شرکت گرایش تازه کیش

یکی از مفاهیمی که در سال ۱۳۹۷ باید به آن توجه شود، بحث کارمزدهاست و سهم بسیار موثر و باارزشی که در بقا و ارائه خدمات بهینه در شبکه بانکی خواهد داشت. مساله کارمزدها چند سالی است که بانک‌ها را دچار چالش کرده است و اگر این مساله هرچه زودتر شکل درستی به خودش نگیرد، بانک‌ها را در آینده با مشکلات و معضلات بسیار زیادی مواجه خواهد کرد.

#اصلاح نظام کارمزد

 

شادی ترکیان معاون توسعه بازار شرکت تجارت الکترونیک دی

شادی ترکیان

معاون توسعه بازار شرکت تجارت الکترونیک دی

به نظر من تمرکز روی فناوری زنجیره بلوک و تعریف کسب‌وکارهای جدید روی این فناوری در سال ۱۳۹۷ اهمیت بسیاری دارد. ما در فضای پرداخت و بانکداری باید تمرکز بیشتری روی این فناروی داشته باشیم تا بتوانیم راهکارهای جدیدی را در کنار مسائلی که رگولاتور به آنها توجه می‌کند و تلاش دارد خودش را با آنها هماهنگ کند، به جامعه عرضه کنیم.

#زنجیره بلوک

 

فاطمه تقی‌نیا مدیرعامل شرکت نیا راهکار نگار

فاطمه تقی‌نیا

مدیرعامل شرکت نیا راهکار نگار

به نظرم مهم‌ترین موضوعی که در زمینه پرداخت در ایران باید به آن بپردازیم، این است که رگولاتور قوانین را مدون کند و در اختیار کسب‌وکارهای حوزه فین‌تک قرار دهد و همچنین نیم‌نگاهی به بازارهای خارجی شود. باید با مطالعه دید ترند جهانی بازار چیست تا هم کسب‌وکارها و هم قانون‌گذار با همکاری هم خود را با دنیا همسو کنند.

#تدوین قوانین توسط رگولاتور

 

حسین گمراوی مدیر پرداخت‌های اینترنتی فن‌آواکارت

حسین گمراوی

مدیر پرداخت‌های اینترنتی فن‌آواکارت

پیشنهاد می‌کنم در سال آینده صنعت پرداخت و کسب‌وکارها و استارت‌آپ‌های حوزه فین‌تک بیش از هر چیز به پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای توجه کنند؛ چراکه یکی از مهم‌ترین عوامل رشد و توسعه این حوزه است. همچنین ما نیز در فن‌آواکارت تلاش داریم در سال ۱۳۹۷ متمایزتر از سال‌های گذشته خود حرکت کنیم.

#فین‌تک

 

عماد ایرانی مدیر پروژه کارت‌های شهروندی بانک شهر

عماد ایرانی

مدیر پروژه کارت‌های شهروندی بانک شهر

به نظر من در سال ۱۳۹۷ موضوع کارمزد از مهم‌ترین مسائل در حوزه پرداخت الکترونیک است که باید مورد توجه قرار گیرد. مانند سال‌های قبل، در سال ۱۳۹۷ هم حوزه مالی؛ مخصوصا کارمزدهای بانکی، مدل کارمزدی و تقسیم آنها باید مورد توجه باشد و اصلاح شود. در این سال امیدوار هستیم با اصلاح نظام جدید کارمزدی، مشکلاتی که در صنعت پرداخت وجود دارد، برطرف شود و کسب‌وکارها و استارت‌آپ‌های فین‌تک بتوانند سال باآرامشی را داشته باشند.

#اصلاح نظام کارمزد

 

محسن عزیزی صاحب‌نظر حوزه بانکداری الکترونیکی

محسن عزیزی

صاحب‌نظر حوزه بانکداری الکترونیکی

مدتی است که بحث کسب‌وکارهای ساختارشکن مطرح شده و به ایران هم رسیده است. کسب‌وکارهای فناورانه و نوآورانه در سال آینده هم مطرح خواهد بود. پیشنهاد می‌کنم تمام بازیگران حوزه نظام پرداخت و بانکداری الکترونیکی خود را با این حوزه همراه کنند. امیدوارم نهادهای سیاست‌گذار، قانون‌گذاری در این زمینه را تسهیل کنند. در حوزه زیرساخت هم به نهادهای مالی مانند سیستم بانکی، بازار سرمایه و بقیه بازیگران صنعت پیشنهاد می‌کنم زیرساخت لازم فناوری خود را ارتقا دهند و بتوانند تغییرات لازم را ایجاد کنند تا خدمات‌رسانی با سهولت بهتری انجام بگیرد.

#فین‌تک

 

حسین اردستانی مدیر امور بانکی کارت‌های اعتباری گروه توسعه سرمایه‌گذاری انتخاب

حسین اردستانی

مدیر امور بانکی کارت‌های اعتباری گروه توسعه سرمایه‌گذاری انتخاب

سال گذشته در نظام‌های پرداخت فعالیت می‌کردم و به‌اصطلاح پشت میز بودم. در این سال آن سوی میز رفته‌ام و در نقش مشتری به بانک‌ها و سیستم‌های پرداخت نگاه می‌کنم. احساس می‌کنم بیش از ۵۰ درصد خدماتی که در سیستم‌های نظام پرداخت و بانک‌ها انجام می‌شود، هیچ‌کدام به مقوله مشتری اهمیت نمی‌دهد. پیشنهاد می‌کنم سال ۱۳۹۷ روی رضایت مشتری سرمایه‌گذاری کنیم و دیدگاه آنها را بیشتر بررسی کنیم. به‌عنوان مثال، تلاش زیادی می‌کنیم که ابزاری در حوزه فین‌تک ایجاد کنیم، اما هیچ‌جا دقت نمی‌کنیم ببینیم آیا به کار مشتریان می‌آید و تجربه کاربری خوبی ایجاد می‌کند یا خیر. بیشتر محصولاتی در حوزه فین‌تک داریم با یکدیگر تفاوت‌های کوچکی دارند و شبیه به هم هستند. همه آنها کارت به کارت می‌کنند، قبض پرداخت می‌کنند و شارژ می‌فروشند. بنابراین بد نیست به سازوکارهای دیگر و سرویس‌های جدید هم فکر کنیم.

#فین‌تک

 

مازیار عربشاهی کارشناس حوزه پرداخت الکترونیکی

مازیار عربشاهی

کارشناس حوزه پرداخت الکترونیکی

سال ۱۳۹۷ بانک‌ها و شرکت‌های فعال باید توجه بیشتری روی داده‌ها داشته باشند تا هم بهتر نیاز مشتریان را درک کنند و هم محصولات بهتری داشته باشند. شاید در سال‌های گذشته و به‌خصوص سال ۱۳۹۶ زیرساخت‌ها تا حد بسیار خوبی رشد کرد و اکنون بستر آماده‌ای وجود دارد. بانک‌ها تغییر مدل کسب‌وکاری خود را شروع کرده‌اند و به سمت بانکداری باز رفته‌اند که شروع خوبی است و می‌توان آن را به فال نیک گرفت، اما در گام بعدی باید به آن جهت داده شود و بهترین مسیری که می‌تواند انتخاب کند، توجه به مشتری و نیازهای برآورده‌نشده مشتری است.

#داده #بانکداری باز

 

محمدمهدی طوبایی مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شبکه پرداخت شرکت شاپرک

محمدمهدی طوبایی

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شبکه پرداخت شاپرک

به نظر می‌رسد مهم‌ترین تغییر یا روندی که باید در سال ۱۳۹۷ در حوزه پرداخت الکترونیکی و بسیاری از حوزه‌های فناوری اطلاعات داشته باشیم، حضور بیشتر و پررنگ‌تر زنجیره بلوک در حوزه پرداخت الکترونیکی باشد. ما در حوزه رگولاتوری و کمک بانک مرکزی در خصوص تدوین مقررات این حوزه تلاش می‌کنیم این حوزه را بهتر بشناسیم تا در کنار فعالان این بخش بتوانیم بیشترین بهره را از این فناوری داشته باشیم.

#زنجیره بلوک #تدوین قوانین توسط رگولاتور 

 

مهدی نصیری عضو هیات‌علمی دانشگاه شیراز و مدیر واحد علوم داده شرکت آریا همراه

مهدی نصیری

عضو هیات‌علمی دانشگاه شیراز و مدیر واحد علوم داده شرکت آریا همراه

به نظرم یکی از مهم‌ترین مباحثی که در دنیا مطرح شده و در ایران هم به‌خصوص در حوزه بانکی مورد توجه است، بحث ارتباط با داده است. این مساله جایی اهمیت پیدا می‌کند که ارتباط زیادی با سایر داده‌ها داریم. بانک‌ها نیز به‌مرور به این سمت می‌روند و بیشتر وارد بانکداری باز می‌شوند. آنها دیتاهایی از حوزه‌ها و کسب‌وکارهای دیگر دارند و کلان‌داده و دانش داده‌ها بیشتر به آنها کمک می‌کند.

#داده #بانکداری باز

 

سعید خوشبخت مدیر توسعه و نوآوری شرکت آریاتک

سعید خوشبخت

مدیر توسعه و نوآوری شرکت آریاتک

در سال ۱۳۹۷ همگام با همه کشورها و بانک‌های جهان، باید تمرکز زیادی روی فناوری زنجیره بلوک داشته باشیم. روی قابلیت‌های جدید این فناوری باید کار زیادی انجام دهیم.

#زنجیره بلوک

 

افشین لامعی مدیر امنیت اطلاعات شرکت شاپرک

افشین لامعی

مدیر امنیت اطلاعات شاپرک

مهم‌ترین نکته یا اتفاق که باید به آن اشاره کرد، لزوم توجه کسب‌وکارهای حوزه فین‌تک به مساله امنیت است. با توجه به اینکه این کسب‌وکارها در حوزه‌هایی مانند حوزه‌های مالی و غیره فعالیت می‌کنند با اطلاعات حساس شهروندان و مشتریان سروکار دارند و از آنها برای ارائه سرویس‌های مختلف استفاده می‌کنند. به همین علت آنها می‌توانند هدف جذابی برای هکرها باشند. در دنیا نیز نمونه‌های متعددی وجود دارد که باعث شده خسارت‌های جبران‌ناپذیری وارد شود. استارت‌آپ‌های فین‌تک عموما شرکت‌های نوپایی هستند و گاهی یک حادثه امنیتی می‌تواند کل فعالیت و کسب‌وکار این شرکت‌ها را مختل کند. اشکالی که در حوزه امنیت وجود دارد این است که اگر ما بخواهیم توجه به امنیت را به مراحل پایانی کار موکول کرده و تنها زمانی به آن توجه کنیم که می‌خواهیم محصول را به بازار عرضه کنیم، هم هزینه‌ها خیلی بالا خواهد رفت و هم برقراری امنیت بسیار مشکل خواهد شد. اما از آنجا که اغلب شرکت‌های فین‌تک‌ در ابتدای راه و در حال طراحی و توسعه محصولات خود هستند، امروز بهترین فرصت است که از منظر امنیت به کارهای خود توجه کنند و امنیت را به‌عنوان بخشی از معماری سرویس‌ها در نظر بگیرند. این مساله که در چرخه تولید محصول، امنیت در نظر گرفته شود و نیازمندی‌ها از همان ابتدا رعایت شود، کمک می‌کند تا از ریسک‌های بالقوه پیشگیری شود و کسب‌وکارها با خطر مواجه نباشند.

#امنیت

 

علی فارمد بنیان‌گذار حسابیت

علی فارمد

بنیان‌گذار حسابیت

فکر می‌کنم در سال ۱۳۹۷، مانند امسال باز هم استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای فین‌تک کانون توجه اصحاب حوزه مالی و بانکداری خواهند بود. در عین حال فناوری‌های پیشرو در حوزه فین‌تک مانند زنجیره بلوک و بیت‌کوین توجه بسیاری را بیش از قبل به خود جلب خواهند کرد و احتمال آن می‌رود در استارت‌آپ‌های حوزه فین‌تک ایران باز هم پرداختی‌ها پرسروصداتر باشند و حواشی بیشتری خواهند داشت.

#فین‌تک #زنجیره بلوک

 

مظاهر مرجانی بنیان‌گذار مجموعه فناوری اطلاعات پارمیس

مظاهر مرجانی

بنیان‌گذار مجموعه فناوری اطلاعات پارمیس

همان‌طور که از نام فین‌تک برمی‌آید، این حوزه رابطه تنگاتنگی با حوزه پرداخت و بانک‌ها دارد. به اعتقاد من در سال جدید هر چقدر بتوانیم ارتباط بین کسب‌وکارهای فین‌تک و بانک‌ها را بهتر کنیم و این ارتباط را بر پایه اعتماد پیش ببریم، می‌تواند این صنعت را متحول کند. ارتباط خوب و موثر کسب‌وکارهای فین‌تک با بانک‌ها تا پیش از این در ایران اتفاق نیفتاده بود، اما اکنون روند خوبی آغاز شده است. بانک مرکزی می‌تواند با وضع قوانین مناسب و نه دست‌وپاگیر، به کیفیت این ارتباط کمک کند.

#فین‌تک

 

پیمان رحمانی مدیر اجرایی شرکت فرانگر صنعت کارت آریا

پیمان رحمانی

مدیر اجرایی شرکت فرانگر صنعت کارت آریا

فکر می‌کنم سال ۱۳۹۷ سال شکوفایی حوزه فین‌تک ما باشد. به‌صورت کلی ارزهای رمزنگاری‌شده؛ مانند بیت‌کوین می‌توانند جهش قابل توجهی در این سال داشته باشند.

#ارزهای رمزنگاری شده

 

قاسم رادمان بنیان‌گذار آی‌دی‌پی

قاسم رادمان

بنیان‌گذار آی‌دی‌پی

نگرانی من مانند بسیاری از همکارانم در این حوزه رگولاتوری و چالش‌هایی است که با خودش به‌همراه دارد. کسب‌وکارها خود به‌تنهایی به قدری خلاق هستند که بتوانند از عهده بازار، جذب مشتری و مشکلات فنی و این موارد برآیند. اما در مورد حوزه‌هایی که به سمت حاکمیت و دولت و قوه قضائیه می‌روند، کمی جای نگرانی وجود دارد. رگ حیات کسب‌وکارها در دستان رگولاتوری است و به همین خاطر پیشنهاد می‌کنم در سال آینده بیش از هر چیز در جهت ثبات و حیات کسب‌وکارها حرکت کنیم.

#تدوین قوانین توسط رگولاتور

 

محمدمهدی باریده هم‌بنیان‌گذار و مدیر بازاریابی پی‌پینگ

محمدمهدی باریده

هم‌بنیان‌گذار و مدیر بازاریابی پی‌پینگ

با توجه به پیشرفت‌هایی که اخیرا دیدم، به نظرم توسعه کسب‌وکارهای فین‌تک در حوزه زنجیره بلوک می‌تواند در وهله اول مورد توجه باشد. پس از آن در داخل کشور بحث تدوین قوانین و رگولاتوری برای کسب‌وکارهای نوپا مطرح می‌شود. ما انتظار داشتیم این موضوع در سال ۱۳۹۶ به شکل جدی‌تری پیگیری شود، اما اکنون امیدواری ما به سال ۱۳۹۷ کشیده شده که شامل ارتباط با بانک مرکزی، نهادهای امنیتی و نهادهای مالیاتی می‌شود و مورد آخر از همه پررنگ‌تر است.

#زنجیره بلوک #تدوین قوانین توسط رگولاتور

 

میلاد جهاندار مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار استارت‌آپ باهمتا

میلاد جهاندار

مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار استارت‌آپ باهمتا

به عقیده من بیش از هر چیز در سال ۱۳۹۷ باید به حوزه رگ‌تک و در عین حال رگولاتوری در صنعت پرداخت توجه کنیم. امیدوارم بتوانیم در این سال بستر را برای بازیگران جدید و کارآفرینان کشور با رگولاتوری خوب آماده کنیم.

#رگ‌تک #تدوین قوانین توسط رگولاتور

 

پویا کندری مدیر شتاب‌دهنده فارابی

پویا کندری

مدیر شتاب‌دهنده فارابی

به عقیده من در سال آینده کاربرد کیف پول‌ها بسیار بیشتر می‌شود و مقررات جدیدی در این حوزه تصویب و اجرایی خواهد شد. در عین حال تاکید بیشتر، بر پردازش داده و هوش مصنوعی خواهد بود و استارت‌آپ‌های حوزه فین‌تک سهم بازار بیشتری خواهند داشت. همچنین این امیدواری وجود دارد که بانک‌ها زبان فعالان حوزه فین‌تک را یاد می‌گیرند و ارتباط بیشتری بین این دو حوزه شکل خواهد گرفت. به عقیده من در سال آینده شاهد ظهور استارت‌آپ‌هایی خواهیم بود که صندوق قرض‌های خانوادگی و قرض‌های نفر به نفر را مدیریت می‌کنند که حوزه جدیدی در فین‌تک خواهد بود.

#کیف پول #تدوین قوانین توسط رگولاتور #سرمایه‌گذاری #فین‌تک

 

محمدرضا قبادی مدیر شتاب‌دهنده نوین‌تک

محمدرضا قبادی

مدیر شتاب‌دهنده نوین‌تک

از نگاه من مهم‌ترین مساله‌ای که در سال آینده بیش از هر چیز باید به آن توجه شود، خود مساله سرمایه‌گذاری است. هرچه ما تلاش کنیم استارت‌آپ‌های خوب و موفقی در حوزه فین‌تک راه‌اندازی کنیم و در مباحث نوآورانه مانند فناوری‌های زنجیره بلوک وارد شویم، تا زمانی که مشکل سرمایه‌گذاری ما حل نشود، هیچ‌کدام از این حوزه‌ها رشد نخواهند کرد. در سرمایه‌گذاری دو مساله بیش از هرچیز باید مورد توجه قرار بگیرد؛ یکی رقم اصلی سرمایه‌گذاری روی یک کسب‌وکار است و باید تلاش کنیم افرادی را که به سرمایه‌گذاری علاقه‌مند هستند، به بازار مخاطبان‌شان معرفی کنیم و امکان سرمایه‌گذاری را برای آنها فراهم کنیم. دیگری اینکه فرایند سرمایه‌گذاری باید مورد توجه قرار بگیرد که البته فرایند طولانی است که همین طولانی بودن مدت‌زمان آن نقصان‌هایی با خود به‌همراه دارد و دقیق و عملی انجام نمی‌شود. به عقیده من اگر در سال آینده به این دو مورد توجه بیشتری شود، شاهد رشد بسیار خوبی در استارت‌آپ‌های حوزه فین‌تک خواهیم بود.

#سرمایه‌گذاری

 

علی بدیعی مدیر فینووا

علی بدیعی

مدیر فینووا

با وجود اینکه ما در فضای سرمایه‌ کار می‌کنیم، به سرمایه‌گذاری هوشمند توجه زیادی نمی‌شود. امیدوارم اتفاق‌های نه‌چندان خوبی که در حوزه بانکی در سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها رخ داد، دیگر تکرار نشود و شاهد این باشیم که بانک‌ها مانند همه حوزه‌های دیگری که حاضر به برون‌سپاری آن هستند، به این نتیجه برسند که بهتر است این حوزه را به دست کسانی بسپارند که کار خود را بلدند. خوشبختانه افراد و مجموعه‌های متعددی در این فضا رشد کرده‌اند و در سطح این اکوسیستم می‌توان به‌خوبی به آنها اعتماد کرد.

#سرمایه‌گذاری

 

صابر صیادی مشاور حوزه کسب‌وکار

صابر صیادی

مشاور حوزه کسب‌وکار

فراتر از بحث‌ تکنولوژی، آنچه در سال آتی در نظام بانکی و خصوصا حوزه پرداخت اهمیت زیادی پیدا می‌کند، پیاده‌سازی استانداردهای IFRS است. افزایش شفافیت شبکه بانکی و رفع معضل دارایی‌های سمی بانک‌ها می‌تواند یکی از مسائل اصلی برای کشور باشد. در حوزه فین‌تک نیز بحثی که روی زمین مانده و هنوز حل نشده، اعتبارسنجی مشتریان شبکه بانکی است. مطمئنم فناوری این کار وجود دارد، اما به یک اراده ملی برای اجرایی شدن آن نیاز داریم تا از این مساله بهره‌برداری کنیم.

#استاندارد IFRS #مشتریان

 

مهدی عبادی ‌هم‌بنیان‌گذار پولام و بینگو

مهدی عبادی

‌هم‌بنیان‌گذار پولام و بینگو

امیدوارم فعالیت‌های این حوزه در سال ۱۳۹۷ دانش‌محورتر باشد و بیشتر به توان دانشی مجموعه‌هایمان اضافه کنیم. احساس می‌کنم هر کم‌وکسری که در نظام پرداخت ما وجود دارد، ناشی از دانش ما است. به عقیده من سال ۱۳۹۷ سال پررنگ‌تر شدن کسب‌وکارها و استارت‌آپ‌های فین‌تک خواهد بود. در سال ۱۳۹۶ جامعه بانکی و پرداختی ما با فین‌تک آشنا شد. سال ۱۳۹۷ زمان به ثمر رسیدن این آشنایی است و فکر می‌کنم مهم‌ترین ترندهایی که در سال ۱۳۹۷ خواهیم داشت، بانکداری باز و Open API خواهد بود. این حوزه از مدل آزمایشگاهی که دارد، خارج خواهد شد و وارد محیط عملیاتی می‌شود. حتی شرکت‌های PSP نیز به سمت بانکداری باز خواهند رفت و سرویس‌هایی ارائه خواهند کرد. ترند دیگر در سال آتی، کیف پول‌ها خواهد بود. با توجه به اصلاح نظام کارمزدی که بانک مرکزی قرار است به اجرا بگذارد، زمان خوبی برای ارائه کیف پول‌هاست.

#افزایش دانش #بانکداری باز #کیف پول

 

مهسا خمیسی مدیر فینوتک

مهسا خمیسی

مدیر فینوتک

در سال آینده در حوزه پرداخت و فین‌تک بیش از هر چیز باید به رگولاتوری پرداخت. جای قانون‌گذاری تا به حال خالی بوده و وجود قوانین و مقررات مشخص کمک می‌کند کسب‌وکارها و استارت‌آپ‌ها پای خودشان را بهتر بر زمین بگذارند و رشد کنند.

در عین حال امیدوارم سال آینده نگاه‌مان به روی مدل‌های کسب‌وکاری که طراحی می‌کنیم را اصلاح کنیم. شخصا برای سال آینده امیدوارم در حوزه بانکداری باز پیشرفت زیادی داشته باشیم و همه با کمک یکدیگر اکوسیستم را رشد دهیم، چراکه اینجا همان نقطه‌ای است که می‌تواند خلاقیت و نوآوری را به وجود بیاورد.

#تدوین قوانین توسط رگولاتور #بهبود مدل کسب‌وکار

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا