تجارتصنعت، معدن، تجارت

فهرست جدید حذف شدگان از دریافت ارز دولتی

معاون وزیر صنعت با رونمایی از فهرست جدید حذف‌شدگان از دریافت ارز مبادله‌ای، گفت: واردات هزار ردیف تعرفه در گروه ۱۰ علاوه بر استفاده از ارز متقاضی با پرداخت ۲ برابر سود بازرگانی مجاز است.

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، ولی‌اله افخمی‌راد از تصمیم دولت برای ممنوعیت استفاده از ارز مبادله‌ای در واردات برخی کالاها خبر داد و گفت: این اقدام در راستای عمل به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و پس از دریافت سیگنال‌های مثبتی از وضعیت تولید داخل صورت گرفته است، ضمن اینکه دولت در حال بازنگری در فهرست کالاهای وارداتی و اختصاص نوع ارز به واردات آنهاست؛ براساس همین تصمیم و در راستای تقویت تولید داخل، واردات برخی کالاها با استفاده از ارز بانکی ممنوع اعلام شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر افزایش ضریب خودکفایی در تولید برخی کالاها، افزود: سال گذشته سیگنال‌های مثبتی از وضعیت تولید و میزان انباشتگی برخی کالاها دریافت کرده‌ایم و حتی در مورد تعداد زیادی از اقلام، امکان صادرات نیز فراهم شد؛ به همین دلیل دولت به منظور حمایت از تولید داخل تصمیم گرفت تا ارز مبادله‌ای آن کالاها را به ارز متقاضی تبدیل کند.

همچنین بخوانید

وی تصریح کرد: به تازگی بخشنامه‌ای در مورد واردات ردیف‌های تعرفه‌ای که شامل کاتالیزورهای تقویت شده با نیکل یا فلز گران‌بها، کاتالیست‌ خنثی ریفرمینگ احیای مستقیم آهن است، تهیه شده که بر مبنای آن واردکنندگان این کالاها از این پس قابلیت استفاده از ارز سیستم بانکی را ندارند.

به گفته افخمی‌راد، واردات ردیف‌های تعرفه‌ای ۳۸۱۵۱۱۰۰، ۳۸۱۵۱۲۰۰، ۳۸۱۵۱۹۰۰، ۳۸۱۵۹۰۱۰ و ۳۸۱۵۹۰۹۰   به ارز متقاضی تبدیل شده‌اند. بر این اساس، اختصاص ارز مبادله‌ای به هر میزان برای واردات این کالاها از تاریخ ۱۸ فروردین ماه ممنوع شده و از آن تاریخ به بعد ثبت سفارش فقط با ارز متقاضی امکان‌پذیر است.

وی یادآور شد: براساس اقدامات اصلاحی دولت از مجموع ۷۳۵۰ ردیف تعرفه، تا کنون بیش از ۲۳۰۰ تعرفه در فهرست کالاهای وارداتی با ارز متقاضی قرار گرفته که از این میان نیز هزار ردیف تعرفه در گروه ۱۰ قرار دارد که واردات آنها علاوه بر ارز متقاضی با پرداخت ۲ برابر سود بازرگانی امکان‌پذیر است. پیش از این نیز اختصاص ارز مبادله‌ای برای واردات کالاهایی که غالبا کالاهای فولادی، پلیمرهای استیرن و برخی منسوجات بودند ممنوع اعلام شده بود.

افخمی راد، خاطرنشان کرد: آئین‌نامه ممنوعیت استفاده از ارز مبادله‌ای در واردات برخی کالاها، از طریق دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت به گمرکات، بانک مرکزی و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌های کشور ابلاغ شده است.

به گزارش مهر، در ۸ فروردین ماه سال جاری اختصاص ارز مبادله‌ای به واردات کالاهایی با ردیف تعرفه ۳۹۰۳۱۱۹۰، ۳۹۰۳۱۹۱۰، ۳۹۰۳۱۹۲۰، ۳۹۰۳۱۹۹۰، ۳۹۰۳۹۰۰۰، ۹۶۱۹۰۰۱۰ و ۹۶۱۹۰۰۹۰ ممنوع اعلام شد و در اسفندماه سال ۹۴ نیز واردات تعدادی از کالاهای فولادی شامل ردیف تعرفه‌های ۷۲۲۷۱۰۰۰، ۷۲۲۹۹۰۱۰، ۷۲۲۹۹۰۲۰ و ۷۲۲۹۹۰۳۰ فقط با استفاده از ارز متقاضی امکان‌پذیر گشت. روند تبدیل ارز مبادله‌ای به ارز متقاضی به طور مستمر در دست بررسی‌ کارشناسانه است و اقلامی که به تصویب برسد به تدریج طی بخشنامه به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ خواهد شد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا