بانک و بیمهطلا و ارز

بازار طلا پربازده‌ترین بخش اقتصاد ایران در سال۹۶

بهای سکه از یک میلیون و ۱۰۲ هزار تومان در اسفند ۹۵ با ۴۰.۳ درصد افزایش به یک میلیون و ۵۴۷ هزار تومان در پایان اسفند ماه سال گذشته رسید در حالی که رشد نرخ دلار در سال گذشته حداکثر ۲۷ درصد بوده است.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از فارس، بهای سکه و ارز برخلاف سال‌های ۹۲ تا ۹۵ که از ثبات نسبی برخوردار بود، در سال ۹۶ با تغییرات قابل توجهی روبرو شد.

همچنین بخوانید

قیمت سکه متاثر از دو عامل بهای اونس جهانی و قیمت دلار در بازار داخلی است. رشد این دو متغیر با تفاضل مثبت آن، ارزش ذاتی قیمت سکه را افزایش می‌دهد. 

بهای سکه از یک میلیون و ۱۰۲ هزار تومان در پایان سال ۹۵ با ۴۰.۳ درصد افزایش به یک میلیون و ۵۴۷ هزار تومان در پایان اسفند ماه سال گذشته رسید و قیمت دلار هم از ۳۷۷۷ تومان در اسفندماه ۹۵ با ۲۷ درصد رشد به متوسط قیمت ۴۸۰۰ تومان افزایش یافت. 

در ضمن قیمت سکه در پایان روز پنج شنبه ۱۶ فروردین ماه به یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و بهای دلار به ۵۰۴۰ تومان رسیده است،بنابراین سرمایه‌گذاران در بازار سکه، طی یک سال بیش از ۴۰ درصد سود به دست آورده‌اند که این نرخ سود بسیار فراتر سود سایر بازارهاست.

البته باید پدیده حباب قیمت در بازار سکه را هم در نظر داشت زیرا هم‌اکنون ارزش واقعی قیمت سکه با احتساب دلار ۵۰۴۰ تومانی و اونس ۱۳۲۶ دلاری یک میلیون و ۵۶۷ هزار تومان است در حالی که قیمت معاملاتی روز گذشته یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان بوده است.

هم‌اکنون بانک مرکزی از طریق شعب بانک مرکزی طرح پیش فروش سکه را دنبال می‌کند. براساس این طرح متقاضیان پیش‌خرید در بازه زمانی ۶ ماهه یک میلیون ۴۰۰ هزار تومان و متقاضیان پیش خرید در بازه زمانی یکساله یک میلیون و ۳۰۰ هزارتومان برای هر قطعه سکه تمام بهار باید بپردازند.

همچنین از فردا طرح حراج سکه در بانک کارگشایی آغاز خواهد شد. 

دوره متوسط قیمت سکه متوسط قیمت دلار
۱۳۹۰ ۵۶۷،۰۰۰ ۱۲۴۷
۱۳۹۱ ۱،۰۲۰،۰۰۰ ۲۶۰۷
۱۳۹۲ ۱،۰۶۰،۰۰۰ ۳۱۸۳
۱۳۹۳ ۹۶۵،۰۰۰ ۳۲۸۰
۱۳۹۴ ۹۳۳،۰۰۰ ۳۴۵۰
۱۳۹۵ ۱،۱۱۰،۰۰۰ ۳۶۴۴
فروردین ۹۶ ۱،۲۱۲،۰۰۰ ۳۷۷۶
اردیبهشت ۱،۲۱۵،۰۰۰ ۳۷۶۰
خرداد ۱،۲۰۸،۰۰۰ ۳۷۳۵
تیر ۱،۲۱۳،۰۰۰ ۳۷۷۸
مرداد ۱،۲۸۱،۰۰۰ ۳۸۱۱
شهریور ۱،۲۴۶،۰۰۰ ۳۸۸۸
مهر ۱،۲۸۱،۰۰۰ ۳۹۷۳
آبان ۱،۳۴۷،۰۰۰ ۴۰۶۴
آذر ۱،۴۰۵،۰۰۰ ۴۱۶۶
دی ۱،۴۶۷،۰۰۰ ۴۳۰۵
بهمن ۱،۵۳۰،۰۰۰ ۴۶۸۵
اسفند ۱،۵۴۷،۰۰۰ ۴۸۰۰
۱۶ فروردین ۹۶ ۱،۷۵۰،۰۰۰ ۵۰۴۰

نمودار

نمودار

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا