بانک و بیمهطلا و ارز

افزایش قیمت دلار کار خوبی بود

مهندس اکبر ترکان با حمایت تمام قد از گران شدن نرخ دلار،‌ تلاش دولت برای جلوگیری از افزایش نرخ ارز را عبث عنوان کرد و "شلخته بودن" را یکی از ویژگی‌های تولید خودرو و قطعه در کشور دانست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از آرمان شرق، چند ماهی از عمر دولت دوازدهم نگذشته که فشارهای بیرونی باعث کاستی های بیشتری دراقتصاد درمانده ما شد به نحوی که زمزمه های گله مندی از عملکرد اقتصادی روحانی از سوی هواداران به گوش می رسد, صرف نظرازطیفی که همواره سنگ انداز دولت هستند اما جلب نظر مجدد موافقان از دغدغه های اصلی دولت باید باشد.اگرچه این دولت دیگر نیازی به رای مردم ندارد اما بد نیست با حفظ جایگاه اجتماعی خود زمینه ساز به قدرت رسیدن هم پیمانان خود باشد تا اتفاقی نظیرانتخابات سال ۸۴ به وقوع نپیوندد.برای پاسخ به این سوالات وبررسی عملکرد دولت به سراغ اکبر ترکان مشاور عالی روحانی در دولت یازدهم رفتیم,مهندس ترکان که عنوان وزیر دفاع دولت اول و وزیر راه دولت دوم هاشمی را یدک می کشد  در دولت دوازدهم نیز مشاور رییس جمهور در امور هماهنگی نوسازی بافت‌های فرسوده و همچنین رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان است.

چالش اصلی دولت در سال ۹۷ چیست؟

الان چالش پیش روی دولت شرایط سخت بین المللی است که ایالات متحده برعلیه ما به وجود آورده و هرروز هم به آن دامن می زند و به صورت یک جانبه ای دارد فشارهایی را روی ما اعمال می کند ,قدرت های دیگر غربی هم تحت تاثیرایالات متحده هستند و از او تبعیت می کنند ودر حال حاضر این مسئله عامل اصلی فشار بر روی اقتصاد ایران است.

این قابل قبول است اما از نگاه داخلی برخی از رای دهندگان به آقای روحانی از عملکرد دولت آنچنان راضی نیستند ,برای راضی نگاه داشتن این حامیان چه راهکاری دارید؟

چیزی نگذشته ,شش ماه از عمر دولت گذشته و برای اینکه کسی منتظر نتایج دولت دوازدهم باشد شش ماه کافی نیست.دولت یازدهم یک نتایجی داشت محور اول طرح برجام بود و محور دوم هم طرح سلامت که به نظر من هردو محور به نتایج قابل قبولی رسیدند. شرایط بین المللی سختی ایجاد شده و دارد به دستاوردها ی دولت یازدهم صدمه وارد می کند.دولت دوازدهم با یک تهدید شرایط بین المللی مواجه است که ایالات متحده آن را به وجود می آورد و البته مزدوران محلی و حکومت های منطقه ای مزدورهم به آن کمک می کنندو وسیله ای شده اند در اختیار ایالات متحده برای اعمال فشار بر علیه جمهوری اسلامی .تفاوت دولت یازدهم و دوازدهم در این است که رئیس جمهور ایالات متحده فرد غیر قابل محاسبه ای است و با تمام ظرفیت های قدرت ایالات متحده بر علیه ما وارد عمل شده , در امریکا هیچ وقت سابقه نداشته که رئیس جمهوری انقدر وقیحانه و غیر قابل قبول بر اساس عرف بین المللی بر علیه ما اقدام بکند .

این حرکت ترامپ بر روی سرمایه گذاری خارجی در کشور نیز بسیار تاثیر گذار بوده به نحوی که نه تنها بانک ها ی خارجی با تجار و بازرگانان ایرانی همکاری لازم را نمی کنند بلکه این وعده وعید های ترامپ در مورد زمان خروج از برجام و اعمال تحریم های جدید باعث شده که سرمایه گذاران اطمینانی به ورود سرمایه به کشور ما نداشته باشند و نگران سرمایه خود پس از خروج امریکا از برجام باشند,در این مورد چه نظری دارید؟

ببینید الان ما بر اساس ادامه سیاست های برجام باید می رفتیم به سمت اقتصادی که با دنیا تعامل گسترده بکند چون دکتر روحانی بعد از حل مسئله هسته ای به دنبال گسترش روابط بین المللی بود که بتوانیم با دنیا کار کنیم.کاری که من می گویم فقط سرمایه گذاری نیست یعنی بانکها ,تجار ,سرمایه گذاران و دانشگاه هایمان کار کنند و تکنولوژی مان را به روز کنیم ,ما خیلی کارهای گسترده ای را باید با دنیا جلو ببریم فقط پول و سرمایه نیست.ما به جریان مبادله تکنولوژی بین المللی باید متصل شویم و با این جریان حرکت کنیم و اقتصاد ایران هم از این مبادله تکنولوژی بین المللی بهره مند شود ,منتهی الان همه اینها با فشارها و تهدیدات ترامپ درحال بسته شدن است و این آزار و اذیتی است که به ما اعمال می شود.

راهکار خروج از این بن بست را در چه می دانید ؟

راه ما این است که بدانیم شرایط بین المللی بر روی ما باز نیست ,شرایط بین المللی مسدود و بسته است بنابراین باید به اقتصاد مقاومتی روی آوریم. به نظر من الان سه فکر در اقتصاد دولت جاری است یک فکر برنامه و بودجه است که همه چیز را می خواهد دولتی کند ,کارمندان دولت راگسترش می دهد ,بازنشستگان را حقوق بگیر دولت کرده ,آموزش و پرورش دولتی را گسترده کرده ,بهداشت و درمان را صد درصد دولتی کرده ,دانشگاه ها صد درصد دولتی و همه چیز دولتی ,این اقتصاد ی است که برنامه و بودجه آن را می راند.فکر دوم اقتصادی این است که آنها که به اقتصاد آزاد در دولت معتقد هستند که چندنفر هم هستند,آنها می خواهند که فقط به تعامل با دنیا و حل شدن در اقتصاد جهانی فکر کنند وکار با اقتصاد جهانی را محور می دانند .فکر سوم اقتصاد مقاومتی است یعنی توجه به ظرفیت های درونی و مراقبت کردن از اینکه تهدیدات بیرونی به ما آسیب کمتری برساند.در دولت یازدهم این سه فکر به موازات هم حرکت کردند یعنی هم آنها که دولتی فکر می کردند جلو رفتند و هم آنهایی که به اقتصاد آزاد فکر می کردند جلو رفتند ,الان دیگر به نظر بنده با شرایط بین المللی که برای ما ایجاد شده باید همه تمرکزمان را بر اقتصاد مقاومتی بگذاریم و به ظرفیت های درونی بپردازیم و تلاش کنیم چون الان ما بر ظرفیت های بیرون نمی توانیم حساب کنیم.

آیا ظرفیت های درونی ما توانایی رسیدن به انسجام مد نظر را دارند؟

بله ما یک کشور ۸۰ میلیونی هستیم با ظرفیت های خوب .نمی خواهم بگویم که نیازی به دنیای خارج نداریم ,ما حتما باید در تعامل با دنیای خارج باشیم ولی الان نمی شود چون انتخابی نداریم و انتخاب ما در ارتباط با دنیای خارج مسدود است .

علیرغم دیپلماسی خوب آقای روحانی این اتفاق افتاده ,اما حالاباید چه بکنیم ؟ مثلا در بحث دلار قبلا هم نوساناتی در این بازار پیش آمده بود اما دولت با تزریق دلاربازار را کنترل می کرد اما در تلاطم اخیر این اتفاق نیآفتاد و به زعم برخی کارشناسان دولت دلار ها را نگاه داشته تا چنانچه تحریم جدیدی اعمال شد بتواند مدیریت کند.اصلا برنامه دولت برای برون رفت از این شرایط چیست؟

اینکه قیمت دلار بالا رفت کار خوبی بود چاره ای نبود چون آن موقع مصنوعی  قیمت دلار را پایین نگاه داشته بودند,وقتی سطح عمومی قیمت ها بالا می رود دلار هم بالا می رود .نمی شود تقاضای عمومی قیمت ها بالا رود اما دلار بالا نرود چرا که این موجب شکست اقتصاد می شود .دلار ارزان بماند ولی تورم باعث می شودکه کالای داخلی گران شود .

پس یعنی این نابسامانی بازار ارز را می توان از چشم دولت دید؟

نخیر,دولت کوشش عبثی می کرد که جلوی افزایش قیمت دلار را بگیرد میلیادرها دلار هم پول تزریق کرد ولی نشد.

چرا؟

برای اینکه خلاف جریان حرکت اقتصاد داشت حرکت می کرد,وقتی تورم وجود دارد سطح عمومی قیمت ها بالا می رود یعنی کالاهای ایرانی سال به سال به اندازه تورم افزایش قیمت پیدا می کنند و وقتی که دلار ثابت باشد کالا های وارداتی هم دارای قیمت ثابت هستند و وقتی قیمت کالاهای وارداتی ثابت بماند و قیمت کالاهای ایرانی گران شود می شود کالای خارجی ارزان و کالای ایرانی گران و این موجب کاهش صادرات و افزایش واردات می شود.می شود در اقتصادی که کارخانه ها زیر ظرفیت کار می کنند و محصولات شان روی دست شان مانده ما همینطور کالای خارجی (از ظرف پلاستیکی گرفته تا کت و شلوار و کفش و جوراب و لوازم منزل و…)وارد کنیم .

نه قاعدتا مناسب نیست.

پس بنابراین اینکه دردولت یازدهم این سه اقتصاد را با هم مدیریت کردیم غلط است و ادامه آن محال است ,باید مسیر اقتصاد مقاومتی را انتخاب کنیم و جلوی واردات کالای خارجی را بگیریم و از کالای ایرانی حمایت کنیم.

به شعار امسال اشاره داشتید ,فکر نمی کنید برای تحقق این شعار و حمایت از تولید با توجه به مستهلک بودن برخی دستگاه ها  نیاز به تکنولوژی و مدیریت مدرن تری در این عرصه داریم تا با به روز رسانی علاوه بر تامین بازار بتوانیم با کالای مشابه خارجی رقابت هم داشته باشیم؟

شما فکر می کنید علت اینکه کالای ایرانی نقص دارد ماشین آلات است ؟

تاحدی.

نه اینطورنیست ,آن کارگرانی که در شرکت های خودرو ساز و یا قطعه ساز کار می کنند مگر متریال و ماشین آلات شان خارجی نیست پس چرا کیفیت کار خراب است چون بی دقت هستیم وکنترل کیفیت نداریم و شلخته هستیم .تفاوت بین بنز و پژو می دانید در چیست ؟ خواصش به اندازه من وشماست با هم شغل های خودمان در آلمان.همه ما باید از نظر کیفیت با هم طرازان خودمان در دنیای صنعتی خود را مقایسه کنیم.باید هرکس کار خودش را خوب انجام دهد ,بخش بزرگی از کیفیت فقط به وجدان کاری و مسئولیت و تربیت شغلی بر می گردد.

پس حکایت انضباط و بی انضباطی است.

بله ما اگر تربیت و کارمان روی انضباط باشد بخش بزرگی ازکیفیت مان نیز درست می شود,کیفیت مربوط به ماشین آلات نیست مربوط به تربیت کاری ماست.

قبول ولی این را هم بپذیرید که علاوه بر فرد دستگاه ها و ماشین آلات هم نقش بی بدیلی در کیفیت کالا دارند.

این را قبول دارم

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا