امور زیربناییراه و ساختمان

سردرگمی میلیون‌ها مسافر در فرانسه به دنبال اعتصاب کارکنان ریلی

در پی اعتصاب‌های سراسری کارکنان راه‌آهن فرانسه، بسیاری از خطوط قطار این کشور فلج شده‌اند. برخی اتحادیه‌های کارگری تهدید کرده‌اند که در صورت به توافق نرسیدن با دولت، اعتصاب‌ها تا ماه ژوئن به طول خواهد انجامید.

به گزارش آرمان اقتصادی، به نقل از رویترز، میلیون‌ها مسافر و گردشگر امروز –یکشنبه- با موجی دیگر از فلج شدن قطارها مواجه شدند. این اتفاق در پی آن روی داد که کارکنان راه‌آهن در اعتراض به برنامه‌های اصلاحات اقتصادی «امانول ماکرون»، رئیس‌جمهوری فرانسه، اعتراض کردند و برخی اتحادیه‌ها هشدار دادند که اعتصابی را سازماندهی خواهند کرد. 

کارکنان قطار چند روز پیش، در اعتراض به برنامه دولت برای بازبینی شرکت راه‌آهن دولتی «اس‌ان‌سی‌اف» اعتصابی سراسری و سه‌ماهه را آغاز کردند. این بزرگ‌ترین چالشی است که ماکرون تاکنون در تلاشش برای مدرن کردن اقتصاد فرانسه با آن مواجه شده است. 

بنا به اعلام اس‌ان‌سی‌اف، انتظار می‌رود یک‌سوم کارگرانی که برای رفت‌وآمد مداوم قطارها مورد نیاز هستند، امروز دست از کار کشیده باشند که در مقایسه با اعتصاب‌های ۴۸ ساعته در سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته، پسرفت محسوب می‌شود.

اما برخی اتحادیه‌های کارگری، با به نتیجه نرسیدن مذاکرات با وزرا درباره اصلاحات، از موضعی سخت‌تر سخن به میان می‌آورند.کنفدراسیون عمومی کارگری فرانسه (سی‌جی‌تی) روز جمعه اعلام کرد که اگر شرایط تغییر نکند، اعتصاب‌ها تا ماه ژوئن نیز می‌تواند به درازا بکشد. 

«لورن برون»، رئیس بخش راه‌آهن سی‌جی‌تی، افزود که کارگران، در صورت لزوم، آماده «مبارزه‌ای طولانی» نیز هستند. 

در حال حاضر، اتحادیه‌ها خواستار اعتصاب در دو روز از پنج روز کاری در هفته تا پایان ماه ژوئن شده‌اند تا با تغییر سیاست انحصار اس‌ان‌سی‌اف، پیش از آن‌که در برابر رقابت با قوانین اتحادیه اروپا قرار بگیرند، مبارزه کنند.

این امر به معنای از میان رفتن امنیت شغلی و بازنشستگی زودهنگام برای کارگران راه‌آهن است. دولت مدعی است که این اصلاحات سبب می‌شود این شرکت بدهکار بدل به سازمانی عمومی و سودده شود. 

کارگران می‌گویند که اقدام‌هایی از این دست راه را برای خصوصی‌سازی این شرکت باز می‌کند. 

رویارویی میان ماکرون و اتحادیه‌های راه‌آهن سخت‌ترین آزمونی است که این بانکدار و سرمایه‌گذار پیشین با آن دست‌وپنجه نرم کرده است. 

«لورن برگر»، رئیس اتحادیه سی‌اف‌دی‌تی، روز گذشته در مصاحبه با رادیو اروپا ۱ گفت که «اکنون توپ در زمین دولت است». این اتحادیه نیز به اعتصاب‌های امروز و فردا می‌پیوندد. 

دولت تاکنون اعلام کرده که بر سر مواضعش درباره اصلاحات اقتصادی باقی خواهد ماند. 

 

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا