صنعت، معدن، تجارت

همایش تجاری ایران و روسیه آغاز به کار کرد

با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس مجلس دومای روسیه، همایش تجاری ایران و روسیه آغاز به کار کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، همایش تجاری ایران و روسیه دقایقی قبل با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران و رئیس دومای روسیه در اتاق بازرگانی ایران آغاز به کار کرد.

در این جلسه مقاماتی از اتاق بازرگانی روسیه و مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران حضور دارند.

همچنین بخوانید

مسعود خوانساری در این همایش گفت: روابط ایران و روسیه طی دهه های گذشته دارای فراز و فرود بوده ولی مسئولان دو کشور بر اساس اصول محکم و قابل اعتماد خواستار افزایش سطح مراودات شده و بر همین اساس هیات های تجاری سطح بالایی در دو کشور حضور یافته اند.

رییس اتاق تهران افزود: کشورهای منطقه می توانند زمینه ساز توسعه شوند و البته رویکرد ایران ایجاد پیوند متقابل میان کشورهای منطقه است و بخش خصوصی بر استفاده از طرفیت دیپلماسی برای حل مشکلات تاکید دارد.

وی تصریح کرد: باید امکانات و تسهیلات را برای حضور تجار دو کشور در بازار ایران و روسیه فراهم کرد و زیرساختها ضعیف است. در این میان اهمیت تامین امنیت حمل و نقل و ساخت و توسعه راه آهن و تاسیس صندوق مشترک تامین مالی ضروری است و باید به کریدورهای بین المللی در این رابطه اهتمام ورزید.

خوانساری گفت: ایران یکی از کشورهای اقتصادی رو به رشد، باثبات و تاثیرگذار در آینده نه چندان دور است و اکنون بعنوان امن ترین و پربازده ترین مقصد سرمایه گذاری و مشارکت در منطقه بعنوان سکویی برای دسترسی کشورها به بازار داخل و خارج است.

وی افزود: همکاری دو کشور ایران و روسیه در زمینه ایجاد کریدور سبز گمرکی، توسعه روابط بانکی، ارایه تسهیلات صدور روادید تجاری و کشت فراسرزمینی از اقدامات قابل تقدیر در جهت تسهیل تجارت عاملان اقتصادی و بخش های خصوصی است.،

رئیس دومای روسیه:توسعه روابط اقتصادی در دستور کار

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ولادین، رییس دومای روسیه گفت: بعد از سفر رییس جمهور دو کشور به ترکیه، اعزام این هیات تجاری را در دستور کار قرار دادیم و اکنون سران دو کشور تاکید دارند تا روابط گسترش یابد.

وی افزود: امروز به سطح جدیدی از تعاملات می رسیم و کمیسیون بین پارلمانی تشکیل دادیم و قصد داریم علاوه بر روابط سیاسی، روابط اقتصادی را توسعه دهیم.

ولادین گفت: سهم ایران در گردش تجاری روسیه کمتر از نیم درصد است و در سال ٢٠١٧ تعاملات ما پایین آمده است و برای همین باید افزایش سطح روابط را دنبال کنیم و ما به دنبال استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای هستیم.

رییس دومای روسیه گفت: در چارچوب دیدارهای پارلمانی، روابط تجاری دو کشور را گسترش خواهیم داد؛ البته از ظرفیت های دو طرف استفاده کامل نشده است.

به گفته او، ایجاد منطقه آزاد بین ایران و اوراسیا در مرحله نهایی است.

وی افزود: پرداخت حسابها از طریق روبل برای ما مهم است و اکنون بسیاری از تسویه حساب های خود را با روبل انجام می دهیم. 

او گفت: باید نمایندگان بیشتری از استانهای دو طرف باید مذاکره کنند تا بتوانیم اوضاع روابط تجاری را توسعه دهیم.

ادامه دارد

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا