بانکبانک و بیمه

جزییات تصمیمات جدید ارزی دولت


رییس کل بانک مرکزی با تشریح تصمیمات جدید ارزی دولت، گفت: قرار است سامانه جدیدی ایجاد و تمام ارزهای ورودی کشور از نفتی و غیرنفتی در سامانه وارد شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (ECOIDEAL)، ولی‌الله سیف صبح امروز در صحن علنی مجلس درباره وضعیت بازار ارز اظهارداشت: عامل انتظارات در شرایط بازار بسیار موثر است برای مثال در خرداد ۹۲ و زمان انتخابات نرخ ارز ۳۷۰۰ تا ۳۸۰۰ تومان بود و با اعلام نتیجه انتخابات قیمت‌ها روند نزولی گرفت و در مردادماه به زیر ۳ هزار تومان رسید در حالی که هنوز هیچ اقدام انجامی در اقتصاد انجام نشده بود.

وی افزود: عوامل منفی نیز می‌تواند التهاب ایجاد کند و دشمنان ما نیز این موضوع را می دانند و سعی می‌کنند التهاب ایجاد کنند و ما نباید در داخل روش‌هایی پیش ‌بگیریم که التهاب مصنوعی ایجاد کند. سیف ادامه داد: قرار است مصارف ارزی در سامانه پاسخ داده شود و البته کشور در وضعیت تعادل است.
به گفته وی، قرار است نیاز های وارداتی طبقه بندی و اولویت بندی شود و البته ردیفی نیز برای سایر در نظر گرفته شده است. وی با تاکید بر اینکه هم اکنون وضعیت ارزی مناسبی در کشور وجود دارد، اظهارداشت: تمامی بخش ها متناسب با توان ارزی تامین می شوند و در صورت امکان بخش سایر نیز تامین می شود.
 
باید به دنبال حفظ منافع باشیم
رییس کل بانک مرکزی افزود: اگر در هر کشوری با هر میزان از ذخایر ارزی نگرانی ایجاد شود مقاومت ها در بالاترین سطح هم ایجاد مشکل می کند. باید این را در نظر گرفت که همه باید بدنبال حفظ منافع باشیم چرا که همه ما در یک کشتی قرار داریم.
سیف تصریح کرد: روز گذشته در طی جلساتی که با کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار کردیم مواردی که می بایست اجرایی شود مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نظرات اعضای کمیسیون اقتصادی نیز به روشنی مطرح شد تا در سیاست های کلی مورد استفاده قرار گیرد.
وی در ادامه گفت: روز گذشته جلساتی مستمری با اعضای دولت و معاون اول رییس جمهوری برگزار شد تا بتوانیم برای فضای فعلی به بهترین تصمیم برسیم. رییس کل بانک مرکزی در ادامه گفت همچنین روز گذشته خدمت رهبر معظم انقلاب نیز رسیدیم تا مسایل را همه جانبه بررسی و خدمت ایشان مطرح کنیم.
 
ایجاد سامانه جدید ارزی
رییس کل بانک مرکزی در سخنرانی خود در صحن علنی مجلس، اظهارداشت: تصمیم گرفته شده بهترین تصمیم در حال حاضر است زیرا با توجه به افق دیدی که وجود دارد، شرایط عادی نیست و دشمنان در حال برخی اقدامات هستند.
وی افزود: سامانه ای ایجاد شده تا تمامی ارزهای ورودی به کشور از منابع مختلف و همچنین مصارف در کشور در این سامانه ای وارد شود. سیف ادامه داد: اقدامات دشمن نباید ما را نگران کند زیرا در ۱۵ روزه اول فروردین هیچگونه تخلفی در کشور وجود نداشت و این به دلیل پیش بینی تیم ما بود.
 
معاملات غیرواقعی در بازار ارز
سیف ادامه داد: ما از پنجم فرودین اقدامات لازم را آغاز کردیم در حالی که در سال های گذشته سابقه چنین اقداماتی وجود نداشت. ما شاهد معاملات ۲۰۰، ۳۰۰ هزار دلاری کاغذی و غیرواقعی بودیم.
رییس کل بانک مرکزی افزود: ما نباید اجازه دهیم تا بخش زیادی از ارز کشور درگیر معملات غیر واقعی باشد. وی افزود: برخی پیشنهاد ایجاد جذابیت در بازار سپرده ها را می دهند که این اقدام به نفع اقتصاد کشور نیست. در این فضا باید تصمیم بگیریم که تسلط خود را بر شرایط ارز کشور محرز کنیم و متناسب با فضا و گشایش ها و محدودیت ها انعطاف پذیر باشیم.
ادامه دارد…

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا