بین الملل

جنگ تجاری چین و آمریکا عادی نیست

 

یک کارشناس اقتصادی گفت: جنگ تجاری بین دو قدرت تجاری یعنی چین و آمریکا به هیچ وجه عادی نیست زیرا شکل گیری اقتصاد جهانی همواره برپایه رقابت ها و همکاری های اقتصادی بوده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد حسین بابالو در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد افزود: دستیابی به این سطح از توانمندی نه برای آمریکا، نه چین و نه سایر کشورهای مهم دنیا مثل ممالک عضواتحادیه اروپا به تنهایی و بدون کمک گرفتن از سایرکشورها و مبادلات اقتصادی میسر نبوده و نخواهد بود.

همچنین بخوانید

وی همچنین اظهارداشت: مبانی علم اقتصاد و اقتصاد آزاد سالهای متمادی عکس رفتارهای آمریکا را گواهی و شرایط کلی را برپایه رقابت واقعی و مزیت های نسبی تعریف کرده است.

این کارشناس اقتصادی گفت: علاوه بر این مباحث مربوط به سازمان تجارت جهانی، عضویت در مناطق آزاد، تجارت آزاد بین کشورهای مختلف و غیره همواره مورد حمایت این نوع اقتصاد بوده است.

وی در ادامه افزود: در شرایط فعلی همگان شاهد یک خرق عاد ت در مناسبات اقتصادی جهان هستند البته این بحث با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا آغاز و امروز به اوج خود رسیده است.

بابالو به رادیو اقتصاد تصریح کرد: به نظر می رسد سقف پرواز این اختلافات باز هم افزایش پیدا کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حال حاضر حجم صادرات سالانه آمریکا به چین رقمی معادل ۱۳۰ میلیارد دلار و در برابر رقم صادرات چین به آمریکا در حد ۵۰۰ میلیارد دلار است.

این کارشناس اقتصادی ضمن اشاره به این جمله که اقتصاد چین یک اقتصاد بزرگ بر پایه تولید است، افزود: چین امروز به اغلب کشورهای جهان کالا صادر و به عبارتی شریک نخست تجاری بیشتر ممالک جهان قلمداد می شود بنابراین چیز عجیبی نیست که این کشور صادرات گسترده ای به اکثر ممالک دنیا داشته باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه تراز تجارت خارجی آمریکا از سال های دور بر روی شیب منفی قرار گرفته است، اظهارداشت: شرایط موجودباعث شده که آمریکا به نسبتی یک کشور ضربه پذیر از تکانه های اقتصادی در دنیا قلمداد شود ولی در بحران های بزرگ این ضربه جزء در برخی از بازارهای مالی در سایر موارد رویت نشده و همیشه کشور مدنظر شرایط به نسبت امنی برای خود تامین کرده است.

بابالو در مصاحبه با رادیو اقتصاد یادآورشد: خوشبختانه چین در عوض با حجم بالای صادرات به بیشتر کشورهای جهان بالاخص آمریکا توانسته توانمندی خوبی برای خود تعریف و در عین حال بر تارک اقتصاد دنیا بدرخشد.

به گزارش آرمان اقتصادی، برنامه «رهیافت» کاری از گروه کسب و کار شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۲۰ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی و محمدجواد طالبی» با هدف تبیین و تحلیل ابعاد مختلف یکی از مهمترین موضوعات روز در حوزه اقتصاد بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا