صنعت، معدن، تجارتمعدن

پشت پرده واگذاری شرکت آلومینیوم ایران ؛ شرکت ایرالکو به مافیایی صنعت آلومینیوم می‌رسد؟

پای یک نماینده مدعی اصلاح‌طلبی درمیان است

شرکت آلومینیوم ایران یا ایرالکو به‌عنوان اولین تولیدکننده شمش‌های آلومینیوم و بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم ایران فعالیت می‌کند. این کارخانه دارای بیش از نیم قرن قدمت و تولیدکننده ۱۷۵۰۰۰ تن آلومینیوم در سال است و این امر خود نشان از اهمیت این صنعت استراتژیک در کشور دارد.
به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از رویداد۲۴، شرکت آلومینیوم ایران یا ایرالکو به‌عنوان اولین تولیدکننده شمش‌های آلومینیوم و بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم ایران فعالیت می‌کند. این کارخانه دارای بیش از نیم قرن قدمت و تولیدکننده ۱۷۵۰۰۰ تن آلومینیوم در سال است و این امر خود نشان از اهمیت این صنعت استراتژیک در کشور دارد.
اما آنچه این روزها نام این غول صنعت آلومینیوم را دوباره بر سر زبان‌ها آورده است موضوع واگذاری سهام ۲۰ درصدی این شرکت توسط صندوق بازنشستگی فولاد از زیرمجموعه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است؛ واگذاری که تاکنون حرف‌وحدیث‌های گسترده‌ای داشته و هر بار با چالش و اعمال نفوذهایی همراه بوده که شاید چرایی آن را باید در مداخله یک نماینده مدعی اصلاح‌طلبی مجلس جستجو کرد.
زیرا هر بار که واگذاری بلوک مدیریتی صندوق بازنشستگی فولاد در ایرالکو توسط بورس انجام می‌شود اعمال نفوذهای پیدا و پنهانی از سوی این نماینده مدعی اصلاح‌طلبی انجام می‌گیرد تا به نحوی با فشارهای سیاسی بتواند فرد مورد نظر خود را صاحب این بلوک مدیریتی کند.
این شخص که تاکنون از رانت گسترده‌ای در ایرالکو بهره‌مند بوده است، حسب ارتباط خانوادگی تازه شکل گرفته‌اش با این نماینده مجلس توانسته از امتیازات گسترده‌ای در خریدهای بی‌ضابطه از این شرکت منتفع شود. به‌نحوی‌که برای خریدهای کلانی از تخفیف نقدی استفاده کرده درصورتی‌که به‌صورت اعتباری پرداخت می‌کرده است.
اما زمانی که مدیریت گذشته مجموعه ایرالکو در مقابل این زیاده‌خواهی‌ها و ویژه خواری‌ها تمام قد مقاومت کرد و دست این دلالان را از منافع کارخانه قطع کرد، با لابی سنگین نماینده مدعی اصلاح‌طلبی مواجه شد به‌نحوی‌که با تهدید و فشارهای سنگین او بر روی وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار عزل مدیرعامل قبلی شد تا راه کماکان برای فساد و رانت نزدیکان و بستگان در این مجموعه باز بماند.
اعمال نفوذ این نماینده مدعی اصلاح‌طلبی در واگذاری سهام ۲۰ درصدی صندوق بازنشستگی فولاد در بورس تا جایی پیش رفت که چندین بار فروش این سهام به دلایل واهی متوقف شد تا در نهایت برای بار هشتم و بدون وجود رقیب و با حداقل قیمت توسط فرد مورد حمایت این نماینده مجلس خریداری شد.
اما این تمام ماجرا نیست. زیرا شرکت بورس به دلیل شبهات و اعمال نفوذهای رخ داده در این واگذاری مجبور به عقب‌نشینی شد تا جایی که در آخرین روزهای اسفند ۹۶ با توقف عرضه اقدام به عودت وجه سهام به فرد خریدار منتسب به نماینده مجلس کرد.
این موضوع که به مذاق این نماینده فرصت‌طلب خوش نیامد باعث شد تا پرونده واگذاری سهام صندوق بازنشستگی فولاد به شورای عالی بورس برود و قرار است فردا این شورا به پرونده ایرالکو ورود کند تا مشخص شود چرا عرضه این بلوک چندین بار متوقف شده است و خریدار فعلی چگونه با حذف رقبا توانسته است با حداقل قیمت اقدام به خرید این بلوک کند.
پایگاه خبری رویداد۲۴ با توجه به اشراف کامل بر روی تخلفات رخ داده در ایرالکو آمادگی کامل برای انتشار اسناد متقن خود دارد ولی امیدوار است شورای عالی بورس فردا صرفا با مدنظر قرار دادن قانون به منظور جلوگیری از تخلفات راه را بر اعمال نفوذها و زیاده‌خواهی‌ها بسته و فقط در راستای حفظ سرمایه‌های بیت‌المال تصمیم گیری و اقدام کند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا