بانکبانک و بیمه

رشد ۳ برابری میزان نقدینگی در جامعه

یک کارشناس و مدرس شبکه بانکی از افزایش بیش از سه برابری میزان نقدینگی در جامعه خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مهرداد میرزازاده در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد افزود: میزان نقدینگی در کشور از ۵۰۰ تریلیون در سال ۱۳۹۲ هم اکنون به بیش از یک هزار و ۵۰۰ تا یک هزار ۷۰۰ تریلیون در سال رسیده است.

وی همچنین اظهارداشت: بدون شک با رشد بیش از سه برابری میزان نقدینگی قیمت ها نیز به همان نسبت در جامعه افزایش پیدا کرده است.

همچنین بخوانید

این کارشناس بانکی درخصوص دلائل کاهش ارزش ریال درماه های اخیر به رادیو اقتصاد گفت: نرخ تورم از جمله دلائل کاهش ارزش پول در کشور است.

وی در ادامه افزود: ایجاد تورم نیز ناشی از افزایش نقدینگی در جامعه بروز و ظهور پیدا می کند.

میرزازاده تصریح کرد: به مجموعه پول (اسکناس و مسکوک در اختیار مردم و سپرده های دیداری نزد بانک ها) و شبه پول (سپرده های مدت دار در بانک ها) نقدینگی گفته می شود.

وی در پاسخ به این سئوال که نقدینگی مزبور بایدبه چه میزان باشد، گفت: جواب پرسش مدنظر را باید در بحث دارایی های بانک مرکزی جستجو کرد.

این مدرس شبکه بانکی افزود: دارایی های بانک مرکزی مشتکل از ذخایر ارزی، طلا، مطالبات از دولت و بانک هاست.

وی اضافه کرد: بانک مرکزی به پشتوانه این دارایی ها جهت انتشار اسکناس و نقدینگی استفاده می کند.

میرزازاده گفت: افزایش میزان ذخایر ارزی و بدهی های دولت (بیشتر به خاطر کسری مالی دولت) تاثیر زیادی بر چاپ پول و افزایش پایه پولی دارد.

وی افزود: پایه پولی یک کلید واژه در حوزه بانکی و پولی است و به چاپ پول بصورت مستقیم از سوی بانک مرکزی گفته می شود.

کارشناس بانکی تصریح کرد: هنگامی که پول مزبور وارد بازار می شود با مکانیزمی ضریب فزآینده چند برابر خود ایجاد می کند.

وی در ادامه این مصاحبه یادآورشد: بطور قطع هر مقداری نقدینگی در کشور افزایش پیدا کند طبق قاعده تورم و قیمت ها به همان نسبت در جامعه رشد پیدا خواهد کرد.

برنامه «روی خط بازار» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد بوده که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۱ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی و فرزانه صادقیان» با هدف ارائه یک تصویر بزرگ‌تر و کامل‌تر و قابل درک از رویدادهای مهم اقتصادی و رفع ابهامات اقتصادی بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا