صنعت، معدن، تجارت

افزایش همکاری ایران و سوئد در جذب سرمایه

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به زمینه های همکاری میان ایران و سوئد، گفت: با توجه به حجم مبادلات تجاری میان ایران و سوئد، هنوز سرمایه گذاری های مناسبی میان دو کشور وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از اتاق بازرگانی ایران، غلامحسین شافعی در همایش اقتصادی ایران و سوئد که با حضور آن لینده وزیر امور اروپایی و تجارت سوئد برگزار شد، گفت: باعث خوشحالی است که بار دیگر هیات تجاری – اقتصادی عالی رتبه سوئد در اتاق ایران حضور می یابد. بی شک، حضور وزیر سوئد در اتاق بازرگانی ایران، بیانگر پشتیبانی بخش های دولتی و عزم جدی مقامات دو کشور در توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور است.

وی افزود: علیرغم فاصله جغرافیایی قابل توجه میان ایران و سوئد،   یک و نیم قرن مراودات سیاسی- اقتصادی – بازرگانی و فرهنگی بین دو کشور،   تاریخچه ای غنی از روابط ایران و سوئد را ترسیم می کند. امیدواریم تبادل پرشتاب هیات های تجاری میان دو کشور همچنان ادامه داشته و نتایج پرباری را برای هر دو کشور به همراه داشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با بیان اینکه حضور بخش های فنی و آموزشی سوئد در ایران، با سابقه بیش از یک قرن، به ویژه حسن اعتبار و شهرت شرکت های سوئدی، از جمله اطلس کوپکو، ولوو، اریکسون، آ ب ب، تتراپک ارتباط تجاری کشورمان را با سوئد اجتناب ناپذیر کرده است، افزود: شرکت های سوئدی همواره در ایران حضور داشته اند و در دوران تحریم نیز بسیاری از این شرکت ها همچنان در کشورمان به فعالیت خود ادامه دادند.  

شافعی با اشاره به اینکه رشد سریع حجم مبادلات تجاری بین دو کشور طی یک سال و نیم گذشته، تلاش برای کاهش ضریب ریسک تجاری با ایران از سوی صندوق ضمانت صادرات سوئد و گشایش دفتر تجاری سوئد در تهران را باید نشانه ای از آغاز همکاری های جدی بین شرکت های سوئدی و ایرانی تلقی کرد، اظهار داشت: این موضوع می تواند فرآیند همکاری های خوب گذشته را با محوریت جذب سرمایه و انتقال دانش و فناوری احیا کند.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر شاهد پیشرفت های خوبی در حوزه های زیرساخت، خودروسازی، انرژی، محیط زیست، صنایع غذایی و کشاورزی و معدن در کشورمان هستیم، افزود: این موضوع با توجه به اولویت های مطرح شده در چشم انداز پنج ساله ایران، فرصت بزرگی را برای سرمایه گذاری از سوی شرکت های خارجی فراهم می کند.

رئیس اتاق بازرگان ایران ادامه داد: با توجه به منابع معدنی متعدد در ایران، همکاری دو کشور در زمینه سرمایه گذاری مشترک در زمینه اکتشاف، استخراج و فرآوری محصولات معدنی و همچنین توسعه مبادلات می­تواند مدنظر قرار گیرد. همچنین با توجه به تکنولوژی موجود در کشور سوئد در زمینه فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی، همکاری دو کشور در زمینه آی تی و آی تی سی هم امکان پذیر است.

وی با اشاره به اینکه سوئد در صنعت خودرو پیشرو است، از این رو همکاری میان شرکت های خودرو سازی در زمینه های مختلف از جمله ساخت قطعات می تواند مدنظر قرار گیرد، افزود: خوشبختانه از سال های قبل، همکاری های خوبی در این زمینه وجود داشته است که برای طرفین با نتایج ثمربخشی نیز همراه بوده است.

شافعی با اعلام اینکه همکاری شرکت های فعال در زمینه مواد و محصولات شیمیایی و سرمایه گذاری مشترک و انتقال تکنولوژی در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی از دیگر موضوعات قابل توجه جهت توسعه روابط میان ایران و سوئد است، گفت: در حال حاضر، با توجه به حجم مبادلات تجاری میان ایران و سوئد، هنوز سرمایه گذاری های مناسبی میان دو کشور به چشم نمی خورد. امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم شاهد افزایش میزان سرمایه گذاری های مشترک باشیم.

به گفته وی ایجاد تسهیلات در خصوص صدور ویزا نیز عامل مهمی برای توسعه روابط تجار دو کشور است، مورد تاکید است. شافعی با بیان اینکه با توجه به بازارهای آسیای میانه و قفقاز، افغانستان و دیگر کشورهای آسیایی تاسیس شرکت های مشترک حمل و نقل بین المللی و فعالیت در این زمینه از دیگر زمینه­ های همکاری است، گفت: این امر در تسهیل تجارت میان دو کشور نیز مفید خواهد بود.  

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه همکاری دو کشور در زمینه توریسم نیز مورد تاکید است، افزود: در حال حاضر ارتقای همکاری های بانکی و رفع مشکلات موجود مالی و بانکی بین دو کشور، شرط اساسی و ضروری توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور است که لازم است در دستور کار دولت های هر دو کشور قرار گیرد.

شافعی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران، به ویژه بخش خصوصی آن، برای توسعه همکاری ها با سوئد در زمینه های بهداشت و درمان، علوم تحقیقات و فناوری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، محیط زیست، بهینه سازی مصرف سوخت و انرژی های تجدید پذیر، عمران و شهرسازی، تولید خودروی سبک و سنگین آمادگی دارد. امیدواریم در آینده نزدیک شاهد حضور بیشتر شرکت‌های بزرگ سوئدی در سرمایه‌گذاری‌های مشترک در ایران باشیم.


منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا