بانک و بیمهطلا و ارز

واکنش علم‌الهدی به نوسانات نرخ ارز

امام جمعه مشهد گفت: دولت باید زودتر بازار ارز را مدیریت می کرد و در این میان مردم متضرر شدند.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از مهر، آیت الله سید احمد علم الهدی در خطبه های نماز جمعه مشهد که در بارگاه منور رضوی برگزار شد اظهارکرد: دشمنی‌های استکبار با ما به خاطر دشمنی با پیغمبر بوده زیرا آنها می دانند پیامبر اکرم(ص)نقطه براندازنده جریان استکبار روی کره زمین است. 

همچنین بخوانید

وی افزود:ابتدای انقلاب، دشمن اسلامیت انقلاب را متوجه نشد و از آن غافل شد، فکر کرد کودتا انجام شده و حالا پس از گذشت ۴۰ سال از انقلاب تازه ماهیت استکبار ستیزی ما را متوجه شده اند. 

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: در این شرایط باید مبارزه کنیم، در مقابل استکبار بجنگیم و در برابر همه توطئه‌ها نیز مقاوم باشیم.این‌که هر روز در مملکت دچار مشکل می‌شویم، به خاطر میدان جنگ با استکبار و عداوت استکبار با پیغمبر است. 

علم الهدی گفت: همه مشکلاتی که در کشور داریم راه حل دارد و اشتباه و اشکال در نوع عملکرد، اندیشیدن و سیاست‌گذاری ما ست. 

وی در ادامه با اشاره به نوسانات ارزی کشور تصریح کرد: مسئله ارز و دلار در کشور اخیراً مشکلاتی به وجود آورد که مردم به جان آمدند.این موضوع همیشه بوده و متعلق به امروز نیست و قبل از تحریم‌ها نیز وجود داشته اما باید دولت این نوسانات را کنترل کرده و وقتی دلار بالا می‌رفت، دلار به بازار عرضه می‌کردند تا قیمت کنترل شود. 

امام جمعه مشهد تاکید کرد: پس از تحریم‌ها، دست ما به منابع ارزی‌مان نمی‌رسد، آمریکا به‌عنوان این‌که عده‌ای را تحریم کرده و دست آنان را از دلار کوتاه کنند، اجازه دسترسی ما به پول خودمان را نمی‌دهد. قرار بود با برجام مشکل این تحریم‌ها حل شود اما امروز دولت به منابع ارزی خود دسترسی ندارد. 

وی گفت: دولت باید سطح تقاضای دلار را کاهش دهد اما در برخی موارد مثل درمان و تحصیل این امکان وجود ندارد اما در معاملات سنگین و روابط تجاری خیلی مهم می‌توان این تقاضا را کاهش داد. 

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: رهبری چند سال قبل در برنامه ششم توسعه این مسئله را پیش‌بینی کردند که ادامه تحریم‌ها ممکن است ما را به کاهش ارزش پول ملی دچار کند و نوسان دلار مردم را از پا دربیاورد. آن روز رهبری به دولت فرمان دادند و مجلس نیز تصویب کرد تا دولت در مبادلات بین‌المللی با کشورهایی که رابطه تجاری دارد، دلار را از میان بردارد. 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بیان کرد:متأسفانه بانک مرکزی خلاف این عمل کرد و تنها چند گفت‌وگو انجام داد که به نتیجه نرسید. اگر به‌جای برجام، سر فرمان رهبری لابی‌گری می‌کردید، امروز دلار مشکل کشور نبود. 

امام جمعه مشهد تصریح کرد: رئیس بانک مرکزی می‌گوید این مشکلات از طریق تلگرام و توطئه خارجی رقم خورده؛ مگر شما خبر نداشتید توطئه خارجی در کار است؟. 

وی خاطرنشان کرد: رهبری دستور و فرمان می‌دهد، آنان عمل نمی‌کنند، بعد که سرشان به سنگ می‌خورد، می‌گویند رهبری باعث این کار شده و باید گفت تعامل با آمریکا و غرب سبب این کار شده است. 

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهارکرد: می‌گویند با آمریکا و اروپا بسازیم که مشکلمان حل شود، رهبر که راه و چاره داده، چرا خلافش عمل کردید؟.چرا این حرکت سازمان‌دهی بازار دلار را ۴ سال پیش انجام ندادید؟ همین آقا نیز رئیس بانک مرکزی بود. 

وی تاکید کرد: خسارتش را مردم باید بدهند که با بالا رفتن قیمت دلار، ارزش سرمایه هایشان پایین بیاید.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا