بانکبانک و بیمه

آینده بازار مسکن پس از دلار ۴۲۰۰تومانی


بعد از گذشت حدود ۴ سال از رکود بازار مسکن، در نیمه دوم سال گذشته، افزایش تعداد معاملات و قیمت حاکی از رونق گرفتن این بازار بود تا این‌که در ماه‌های پایانی سال دلار حرکت صعودی در پیش گرفت و در ابتدای امسال به اوج خود رسید و حالا مشاوران املاک و فعالان بازار مسکن نگرانند که نوسانات ارزی بار دیگر بازار مسکن را وارد دوران جدید رکود کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (ecoideal)، مراجعه به دفاتر مشاوران املاک در روزهای جاری حکایت از ابهام نسبت به آینده بازار دارد. یکی از مشاوران املاک در منطقه یوسف آباد، در پاسخ به این سوال که وضعیت معاملات در روزهای ابتدایی سال جاری چگونه است؟ می‌گوید: خریدارانی که از سال گذشته تمایل یه خرید خانه داشتند در سال جاری نیز پیگیر هستند اما فروشندگان دیگر تمایلی به فروش ملک خود ندارند.

 او ادامه می‌دهد: یکی از دلایل فروشندگان افزایش نرخ دلار و نگرانی نسبت به افزایش بهای مسکن در آینده است در واقع فروشندگان نگرانند که نتوانند خانه‌ای جایگزین کنند.
در منطقه فاطمی نیز یک مشاور املاک با اشاره به اینکه در ماه‌های ابتدایی سال گذشته بازار مسکن هم از لحاظ قیمت و هم تعداد معاملات رونق بیشتری داشت، می‌گوید: خانه‌هایی که در پایان سال ۹۵ در این منطقه متری ۷ میلیون تومان معامله می‌شدند در ماه‌های فروردین و اردیبهشت ۹۶ به متری ۹ میلیون تومان نیز رسیدند؛ البته در آن زمان برای این قیمت نیز مشتری وجود داشت اما در سال جاری با توجه به افزایش نرخ دلار، بازار هنوز به تعادل قیمت نرسیده است.
یک مشاور در منطقه سعادت آباد نیز با بیان اینکه قیمت‌ها با افزایش قیمت دلار بالا رفته اما فعلا معاملات در بازار انجام نمی‌شود، اضافه‌ می‌کند: عرضه و تقاضا در بازار قیمت نهایی را تعیین می‌کند اما با نوسانات فعلی دلار، فروشندگان و خریداران بر سر قیمت به توافق نمی‌رسند و اگر با همین روند پیش برود بازار مسکن با چالش جدی روبه رو خواهد شد.
در منطقه شمیرانات نیز یک مشاور املاک دیگر نیز می‌گوید: همگام با جهش نرخ دلار فروشندگان هر روز نرخ جدیدی برای خود تعیین می‌کنند به‌طوری که برخی از خانه های کلنگی در این منطقه متری ۳۰ میلیون تومان نیز برای فروش گذاشته شده اما خریداری با این قیمت وجود ندارد.
به گفته او اجاره بها نیز در ماه‌های آینده از قیمت دلار متاثر خواهد شد و مطمئنا شاهد افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی اجاره بهای مسکن خواهیم بود.
 
قیمت مسکن در سال جاری افزایش نخواهد یافت
به نوشته آرمان اقتصادی، در این باره حسام عقبایی، نائب رییس اول اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر این‌که تا پایان خرداد ماه بازار مسکن هم از لحاظ قیمت و هم تعداد معاملات ثابت خواهد ماند، گفت: با توجه به این که قیمت دلار کنترل شد پیش بینی می‌شود در سال جاری قیمت مسکن افزایش چشمگیری نداشته باشد.
عقبایی تصریح کرد: در ماه‌های تیر و شهریور قیمت بر اساس رشد تورم بالا خواهد رفت اما با توجه به گران شدن مسکن در ماه‌های پایانی سال گذشته، بازار کشش افزایش قیمت بیشتری را ندارد.
وی درباره تاثیر افزایش نرخ دلار در اجاره بهای مسکن اظهار کرد: در مناطق کم ظرفیت اجاره بها رشد چندانی نخواهد داشت و در مناطق دیگر نیز بر اساس تورم اجاره بها نیز رشد خواهد کرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا