امور زیربناییتعاون و اشتغال

بیکاری در اقتصاد ایران ساختاری است

یک کارشناس اقتصادی گفت: بیکاری در اقتصاد ایران مقوله ای ساختاری است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  مرتضی بکی حسکوئی در گفتگو با رادیو اقتصاد ضمن پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا بیش از ۴۰ درصد جمعیت بیکاران کشور را تحصیلکردگان دانشگاهی تشکیل می دهند، افزود: متاسفانه در چهار دهه گذشته متوسط سرمایه گذاری در ایران سالانه دو درصد و در برابر نرخ رشد جمعیت در کشور بطور متوسط بیش از سه درصد بوده است.

وی همچنین اظهارداشت: نکته ای که در این میان بسیار حائز اهمیت به نظر می رسد اینکه در فرآیند تولید و رشد اقتصادی در کنار نیروی کار باید به توسعه سرمایه گذاری اهتمام جدی شود.

همچنین بخوانید

این کارشناس اقتصادی گفت: نرخ رشد سرمایه گذاری در سال های پس از انقلاب همواره کمتر از رشد جمعیت بوده و طبق قاعده انباشت نیروی کار و افزایش نرخ بیکاری در جامعه یک پدیده طبیعی در اقتصاد ایران به شمار می رود.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر نرخ بیکاری در بین دانش آموختگان دانشگاهی افزون بر ۴۰ درصد است، افزود: این نرخ در بین گروه های مختلف آموزشی یکسان نیست.

بکی حسکوئی پائین بودن نرخ سرمایه گذاری را از دلائل رشد نرخ بیکاری بالاخص در میان جمعیت فارغ التحصیل دانشگاهی برشمرد و اظهارداشت: وقتی کشوری نیروی کار تحصیلکرده بالا دارد متناسب با تحصیلات و مهارت نیروی کار باید میزان سرمایه گذاری را در جامعه به شدت افزایش دهد.

وی گفت: وقتی میزان رشد سرمایه گذاری در کشور دو درصد و در برابر نرخ رشد جمعیت بیش از سه درصد است بطور طبیعی جامعه با انباشت نیروی کار مواجه خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: برای جذب نیروی تحصیلکرده دانشگاهی به مراتب سرمایه گذاری بیشتری در جامعه نیاز است.

وی یادآورشد: بطورکلی مسئله بیکاری در جامعه ریشه در ساختاراقتصاد ایران دارد از اینرو می طلبد این مهم بیش از گذشته مدنظر مسئولان و برنامه ریزان کشور قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، برنامه «نود و هشتی ها» کاری از گروه اقتصاد و جامعه به تهیه کنندگی «غلامرضا عزتی مهدی شیار» از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۷ به مدت ۸۵ دقیقه با هدف اطلاع رسانی درباره موضوعات اقتصادی با جلب مشارکت و تعامل مخاطبان و ارتقای فرهنگ اقتصادی با تاکید بر اقتصاد مقاومتی و ترویج سبک زندگی اسلامی – ایرانی از رادیو اقتصاد پخش می شود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا