امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

افت برداشت زعفران در واحد سطح

رئیس شورای ملی زعفران گفت: هم اکنون میزان برداشت زعفران در واحد سطح با توجه به خشکسالی ها و مسئله کم آبی در کشورکاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محسن احتشام در برنامه «کالای ایرانی» رادیو اقتصاد افزود: جدا از این بهره وری تولید زعفران در ایران بسیار پائین است.

وی همچنین اظهارداشت: حداکثر در شرایط فعلی چهار کیلوگرم در هکتار زعفران در مزارع کشور برداشت می شود که این میزان دستکم باید به ۸ تا ۱۰ کیلوگرم افزایش پیدا کند.

همچنین بخوانید

رئیس شورای ملی زعفران گفت: هم اکنون با توجه به پائین بودن میزان بهره وری در واحد سطح و همینطور شرایط آب و هوایی بعید به نظر می رسد میزان تولید زعفران در سال جاری بیشتر از سال گذشته باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر سطح زیر کشت زعفران در ایران ۱۰۵ هزار هکتار است، افزود: از این میزان سطح زیر کشت ۹۲ تا ۹۳ درصد مربوط به دو استان خراسان رضوی و جنوبی و دو تا سه درصد بقیه متعلق به سایر نقاط کشور است.

محتشم ضمن اشاره به میزان ۳۰۰ تنی تولید زعفران طی سال گذشته در کشور اظهارداشت: زعفران محصول حاشیه کویر است و کشاورزان زیادی از این طریق امرار معاش می کنند.

وی در این مصاحبه رادیویی گفت: زعفران نقش مهمی در پایداری زندگی اجتماعی و اقتصادی مردمان حاشیه کویر کشور دارد.

این مقام مسئول از زعفران به عنوان یک داروخانه بزرگ یاد کرد و افزود: خاصیت دارویی و غذایی محصول مدنظر بسیار زیاد و گسترده است.

وی همچنین اضافه کرد: خوشبختانه از زعفران در دنیا به نام گیاه دارویی هزار سوم یاد می شود.

محتشم با بیان اینکه زعفران یک محصول ارزشمند، گران قیمت، ارزآور، صادرات پایه واشتغال آفرین است، گفت: نقش زعفران در تجارت داخلی و بین المللی بسیار پررنگ و پیشروست.

وی افزود: این محصول از جایگاه خاصی در فرهنگ مصرف خانوارها در ایران و دنیا برخوردار است.

رئیس سورای ملی زعفران در پاسخ به این پرسش که چرا قیمت زعفران گران است، اظهارداشت: قیمت ها نسبت به تلاش ها صورت گرفته در جهت کاشت، داشت و برداشت این محصول از سوی کشاورزان گران نیست.

وی تصریح کرد: قیمت زعفران هنوز برای کشاورزان رضایت بخش نبوده بلکه معتقدند باید این قیمت بالاتر باشد.

احتشام گفت: در حال حاضر هر مثقال زعفران کیفی و استاندارد با توجه به درجه بندی های مختلف در سطح خرده فروشی بین ۲۳ تا ۳۰ هزار تومان است.

وی افزود: تولید زعفران در کشور قدمتی طولانی دارد و از دیرباز کشت این محصول در فلات مرکزی ایران مرسوم بوده است.

رئیس شورای ملی زعفران در ادامه یادآورشد: ایران هم اکنون بزرگ ترین تولید کننده و صادر کننده زعفران در جهان است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، برنامه «کالای ایرانی» کاری از گروه صنعت و بازرگانی شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۰ صبح به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «حمیده رضا سلطانی و مهدی شیار» با هدف معرفی، ترویج، و تبلیغ کالای ایرانی، تولید داخلی و حمایت ازتولید کنندگان داخلی و مقابله با مصرف بی رویه کالای خارجی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا