امور زیربناییراه و ساختمان

افتتاح قطعه یک آزادراه شمال تا پایان تابستان/ ریل به سه استان دیگر می‌رسد

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در نیمه اول امسال ریل به سه استان دیگر می رسد، گفت: قطعه یک آزاد راه تهران- شمال تا پایان تابستان به افتتاح می رسد.

همچنین بخوانید

به  گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا خیراله خادمی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سال ۹۶ از نظر مالی برای وزارت راه ون شهرسازی و مجموعه‌های عمرانی این وزارتخانه سال سخت مالی بود گفت: در این سالی که زیر فشارهای مالی بودیم شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل متعهد به اجرای پروژه‌ های بزرگی شد که نبود منابع مالی سختی کار را ا فزایش داد.

وی با بیان اینکه البته دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی حمایت‌های خوبی برای اجرای این مگاپروژه‌ها داشتند اظهار داشت: اختصاص اعتبارات نقدی بسیار ناچیز بود و بالای ۹۰ درصد منابع به صورت اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت تبدیل شدند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای اجرای بخشی از پروژه‌ها نیاز به منابع نقد وجود داشت گفت:‌ به طور قطع برای تملک اراضی نیاز به اعتبارات نقدی داشتیم.

خادمی با اشاره به عملکرد شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در بخش تامین زیرساخت‌های راه‌آهن گفت:‌ در سال ۹۶ حدود ۵۰۰ کیلومتر ریل‌گذاری جدید در راه‌آهن انجام شد که راه‌آهن کرمانشاه و همدان هم خوشبختانه به افتتاح رسید.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه ۱۱۵ کیلومتر ریل‌گذاری راه‌آهن کرمانشاه در سال ۹۶ در شش جبهه به اجرا رسید گفت:‌ 122 کیلومتر راه آهن میانه – تبریز در سال ۹۶ ریل‌گذاری شد و خوشبختانه توانستیم تعهدات خود را در بخش راه‌آهن به اجرا برسانیم.

وی با اشاره به سه پروژه ریلی مطرح در پروژه‌های اقتصاد مقاومتی گفت: سه پروژه دیگر از جمله راه‌آهن قزوین – رشت، میانه – تبریز، در شش ماه ابتدای سال جاری به اجرا می‌رسند.

خادمی تاکید کرد: خوشبختانه بخش عمده‌ای از تعهداتمان در ۵۱۶ کیلومتر راه‌آهن سال گذشته به اجرا رسید.

وی ادامه داد: سیاست ما حمایت از تولید داخل است و در ساخت تمام پروژه‌ها از تولیدات داخل استفاده می‌کنیم مگر آنکه تجهیزات مورد نیاز در داخل کشور تولید نشوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت ساخت راه‌آهن قزوین – رشت و اتصال آن به کشور آذربایجان از طریق راه آهن رشت – آستارا تاکید کرد: در سفر چند روز گذشته بنده به کشور آذربایجان متوجه اهمیت ساخت این راه‌آهن برای کشورهای آذربایجان و همسایگان ایران در این منطقه شدم چرا که این مسیر ترانزیتی برای آنها بسیار حائز اهمیت است.

وی درباره اتصال راه‌آهن کرمانشاه به کشور عراق از طریق راه‌اهن کرمانشاه – خسروی گفت:‌ می‌توان از طریق احداث ۱۵ کیلومتر راه آهن به شبکه ریلی کشور عراق متصل شد و کریدور شرق – غرب را تکمیل کرد و به طور قطع این کریدور ریلی می‌تواند در بخش درآمدهای ترانزیتی و مبادلات تجاری ایران با همسایگان خود در این منطقه بسیار تاثیرگذار باشد.

خادمی با اشاره به پروژه‌ های آزادراهی به اجرا رسیده در سال گذشته گفت: خوشبختانه ۷۰ درصد پیش‌بینی‌هایمان در بخش آزادراه به اجرا رسیده یکی از موفق‌ترین پروژه‌ها که پیشرفت فیزیکی آن جلوتر از برنامه تعیین شده بوده آزادراه کنارگذر جنوبی تهران است.

وی افزود: ۴۰ کیلومتر از این آزادراه در سال گذشته آماده بهره‌برداری شد و ۴۰ کیلومتر دیگر هم امسال آماده بهره‌برداری می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: آزادراه تهران – شمال هم هر چند که قرار بود پایان سال گذشته به افتتاح برسد اما اقدامات قابل توجهی توسط پیمانکاران در این پروژه صورت گرفته است و پیش‌بینی می‌کنم قطعه یک این آزادراه تا پایان شش ماه اول سال جاری به افتتاح برسد البته وعده مجری این پروژه افتتاح اواخر در تیرماه است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه آزادراه اصفهان – شیراز در حال حاضر پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصدی دارد گفت: ۳۰ کیلومتر از این پروژه روسازی بتنی شده است همچنین در آزادراه اراک – بروجرد – خرم‌آباد طولانی‌ترین تونل آزادراهی سه خطه در حال ساخت است.

وی با اشاره به رفع گلوگاه‌های ترافیکی مسیرهای منتهی به استان‌های شمالی کشور از جمله فیروزکوه و جاده هراز اظهار داشت: خوشبختانه با اقداماتی که انجام شد سفرها در نوروز ۹۷ با ترافیک کمتری در این مسیرها انجام شد.

 

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا