تجارتصنعت، معدن، تجارت

عراق رفتار تبعیض آمیزی با ایران ندارد

رئیس میز عراق در سازمان توسعه تجارت ایران گفت: رفتار عراقی ها در مراودات تجاری با جمهوری اسلامی تاکنون تبعیض آمیز نبوده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ابراهیم رضازاده در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد افزود: اعمال محدودیت ها و ممنوعیت ها از طریق دولت عراق برای کاهش واردات کالا تنها به منظور تقویت بنیه داخلی و رسیدن به خودکفایی در این کشور است.

وی همچنین اظهارداشت: این محدودیت ها و ممنوعیت ها تنها مختص کالاهای ایرانی نبوده بلکه اقلام تولیدی سایرکشورهای جهان را نیز شامل می شود.

همچنین بخوانید

رئیس میز عراق در سازمان توسعه تجارت ایران گفت: دولت عراق تا کنون رفتار تبعیض آمیزی علیه جمهوری اسلامی در بحث کالا و همینطور تجار و بازرگانان ایرانی نداشته است.

وی در ادامه از طرف سازمان توسعه تجارت ایران و ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران در ریاست جمهوری درخواست کرد اگر کسی سندی مبنی بر رفتار تبعیض آمیز عراق در بحث مراودات تجاری با ایران در اختیار دارد، ارائه تا مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.

رضازاده اطمینان داد در صورت وجود اسنادی در این زمینه با قوت هر چه تمامتر از حق تجارو بازرگانان کشور در عراق دفاع و نخواهیم گذاشت رفتار منفی با شرکت ها و کالای ایرانی داشته باشند.

وی همچنین در مورد بحث افزایش ممنوعیت ها و محدودیت ها درعراق گفت: دولت این کشور ۶۳ قلم کالا را مشمول حمایت دولتی اعلام ولی هنوز برای این اقلام ممنوعیت یا محدودیتی اعمال نکرده است.

رئیس میز عراق در سازمان توسعه تجارت ایران افزود: دولتمردان عراقی برای محصولاتی مانند ماست، شیرخشک، آب میوه، نوشابه و نظایر این تعرفه های اضافی برای حمایت از صنایع داخلی وضع تا شرکت های عراقی بیشتر به سمت خودکفایی، تولید وطنی و اشتغال کشور خود حرکت کنند.

وی تصریح کرد: طبق معمول تولید کالاهایی مشمول حمایت دولتی این کشور قرارمی گیرند که به تکنولوژی خیلی پیچیده و سرمایه گذاری بلند مدت و سنگینی نیاز نداشته باشند.

رضازاده تصریح کرد: در حال حاضر سالانه بیش از ۹۵ درصد اقلام مصرفی در عراق از محل واردات تامین می شود که ادامه این روند می تواند زنگ خطری برای آینده اقتصاد این کشور باشد.

وی در ادامه این مصاحبه یادآورشد: دولت عراق برای کاهش واردات و تقویت بنیه تولید و اشتغال داخلی اقدامات وبرنامه های مختلفی را با هدف تحقق بخشی به این مهم در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، برنامه «رهیافت» کاری از گروه کسب و کار شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۲۰ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی و محمدجواد طالبی» با هدف تبیین و تحلیل ابعاد مختلف یکی از مهمترین موضوعات روز در حوزه اقتصاد بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا