امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تجاری سازی۷۲دستاورد پژوهشی کشاورزی/رد صلاحیت۱۵درصد کودهای مصرفی

​معاون وزیر جهاد گفت: از ابتدای سال تاکنون ۷۲ دستاورد پژوهشی در بخش کشاورزی تجاری سازی شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از صدا و سیما، اسکندر زند در مراسم امضای تفاهم نامه واگذاری بیست دستاورد پژوهشی به بخش خصوصی و رونمایی از دو رقم جدید محصول نخود دیم و جو با اشاره به اینکه در سه سال گذشته به طور میانگین سالانه ۵۰ دستاورد پژوهشی تجاری سازی شده است، افزود: نتایج و دستاوردهای پژوهشی برای اثرگذاری در روند تولید، افزایش میزان تولید و بهبود کیفیت و امنیت غذایی باید برای اجرا و انتقال به مزارع کشاورزی به بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان واگذار شود.

وی گفت: در پی تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی تعداد شرکت‌های دانش بنیان کشاورزی از ۵۵ شرکت در سال ۹۲ به ۱۴۲ شرکت در سال ۹۵ رسیده است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج جهادکشاورزی همچنین از واگذاری دانش فنی تولید غده سیب زمینی به ۵ شرکت دانش بنیان خبر داد و افزود: با انتقال دانش به بخش خصوصی به کشاورزان نزدیک‌تر شده‌ایم و یافته‌های پژوهشی در روش‌های تولید در مزارع کشور کاربردی شده است.

زند همچنین از خودکفایی در زمینه تولید واکسن تب برفکی خبرداد و گفت: سال گذشته دانش فنی تولید واکسن تب برفکی درحالی به بخش خصوصی واگذار شد که برای تأمین این واکسن در کشور با چالش مواجه بودیم اما در پی واگذاری دانش تولید واکسن امسال شاهد خودکفایی در تولید این محصول هستیم.

وی تولید سالانه ۸۰۰ تن بذر پرورشی غلات و ۷۰ تن بذر اولیه گندم را از دیگر دستاوردهای بخش پژوهشی دانست و افزود: امسال در زمینه تولید بذر اولیه گندم ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش تولید داشته‌ایم.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج جهادکشاورزی گفت: در دو سال گذشته برای اولین بار در کشور موفق شدیم حدود نیم میلیون تن بذر گندم تولید کنیم.

زند در بخش دیگری از سخنان خود افزود: طی این مدت ۱۴ هزار فرمول برند سموم برای ثبت به ما مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۷ درصد طی آزمایش‌های انجام شده رد شده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین ۱۴ هزار فرمول کود تحت آزمایش قرار گرفته‌اند که از این تعداد ۱۰۲۱ مورد یعنی ۱۵ درصد از آنها مردود اعلام شده‌اند در حالیکه پیش از این در مزارع مورد استفاده قرار می‌گرفتند و این کار توسط موسسه تحقیقات خاک و آب صورت گرفته است.


منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا