انرژی

تأمین آب شرب اصلی‌ترین اولویت کاری دولت در سال ۹۷ است

جلسه شورای عالی آب ظهر امروز به ریاست معاون اول رییس جمهور و با حضور وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، اسحاق جهانگیری در این جلسه با اشاره به گزارش‌های ارائه شده از وضعیت منابع آب کشور گفت: در شرایطی قرار گرفته‌ایم که خشکسالی تقریباً تمام استان‌های کشور را در بر گرفته و حل مشکل محدودیت منابع آب شرب باید بعنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها در دستور کار باشد.
معاون اول رییس جمهور افزود: امروز کمبود آب مسئله نخست کشور است به همین دلیل با توجه به اینکه به فصل گرما نزدیک می‌شویم باید تامین آب شرب برای مردم را بعنوان یک اولویت جدی دنبال کنیم.

وی از وزیر نیرو خواست گزارشی تفصیلی از وضعیت منابع آب شرب به تفکیک استان‌ها و شهرهای مختلف کشور بویژه مناطقی که در وضعیت بحرانی هستند تدوین کنند و این گزارش را در اولین جلسه هیات دولت ارائه دهند تا همه اعضای هیات وزیران در جریان جزئیات مسائل قرار گیرند و دولت بتواند برای حل این مسئله و عبور از فصل گرما چاره اندیشی کند.

همچنین بخوانید

جهانگیری ادامه داد: کشور از نظر منابع آب در شرایط سختی قرار دارد و میزان بارش‌ها در کل کشور نسبت به سال گذشته تا ۴۰ درصد کاهش داشته که این کاهش در برخی استان‌ها به ۷۰ درصد می‌رسد و لازم است تا این شرایط را به مردم توضیح دهیم تا در جریان وضعیت منابع آب کشور در سال جاری قرار گیرند.

معاون اول رییس جمهور مدیریت چالش منابع آب و عبور از شرایط کم آبی بخصوص در فصل گرما را نیازمند عزم ملی و همراهی مردم با دولت دانست و اظهار داشت: کارگروه ملی سازگاری با کم آبی اقدامات و برنامه ریزی‌های خوبی انجام داده و لازم است گزارش این اقدامات با برنامه منسجم دولت برای هر استان ادغام و گزارشی نهایی از برنامه‌ها و اقدامات در دست دولت برای هر استان و بخصوص برای شهرهای پرجمعیت که نگرانی در این شهر‌ها بیشتر است، ارائه شود.

وی رسانه ملی را به همراهی با دولت برای اطلاع رسانی صحیح به مردم فراخواند و گفت: نیاز است مردم به خوبی در جریان مشکل کمبود آب شرب قرار گیرند تا بتوانیم با همراهی و مشارکت مردم، سال ۹۷ را بدون دغدغه پشت سر بگذاریم.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اهمیت مدیریت مصرف منابع آب به ویژه در مناطق دارای بحران تصریح کرد: در شرایطی که کشور با خشکسالی مواجه است اهمیت مدیریت مصرف بهینه منابع آب در تمامی بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی اهمیت دو چندان دارد و از مردم انتظار داریم با مدیریت مصرف بهینه آب و صرفه جویی دولت را در تأمین آب و مقابله با چالش کم آبی یاری کنند.

جهانگیری از سازمان برنامه و بودجه نیز خواست راهکارهای تامین منابع مالی برای وزارت نیرو جهت اجرای برنامه‌ها و طرح‌های آبرسانی را تدوین کند و راهکارهای مناسب برای اصلاح تبصره ۱۴ قانون بودجه و دسترسی وزارت نیرو به منابع مورد نیاز خود تدوین نماید. البته در صورتی که منابع این شرکت‌ها کافی نباشد دولت نیز آنچه در توان دارد از محل بودجه کمک خواهد کرد.

درابتدای این جلسه رییس سازمان هوا‌شناسی گزارشی از تحلیل بارش‌ها و دمای هوای کشور و پیش بینی آن برای سه ماه آینده ارائه کرد و به تشریح آخرین وضعیت خشکسالی و کم بارشی در کشور پرداخت.

در این نشست همچنین مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور هم گزارشی از وضعیت منابع آب شرب در استان‌ها و شهرهای دارای بحران ارائه کرد و به تشریح برنامه‌ها و اقدامات در دست اجرای وزارت نیرو برای حل مشکلات تأمین آب شرب در این شهر‌ها پرداخت.

نماینده وزارت نیرو هم در این نشست ضمن ارائه گزارشی از وضعیت کلی منابع آب کشور، به توضیح درباره وضعیت سدهای مهم در حوضه‌های آبریز خزر و ارومیه، خلیج فارس و دریای عمان و فلات مرکزی قره قوم و مرزی شرق و شهرهای پایین دست این سد‌ها پرداخت.

در پایان این جلسه مقرر شد وزارت نیرو گزارشی تفصیلی از وضعیت آب شرب به تفکیک استان‌های کشور و بویژه شهرهای پر جمعیت و دارای مشکل کم آبی شدید تدوین کند و در اولین جلسه هیات وزیران به همراه برنامه این وزارتخانه جهت تأمین آب شرب این مناطق در فصل گرما و عبور از بحران خشکسالی سال جاری ارائه دهد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا