امور زیربنایی

“یارانه” به چه افرادی تعلق می گیرد؟

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی ؛با وجود مخالفت دوباره دولت، تبصره یارانه‌ها که به حذف یارانه ۳دهک بالای جامعه می‌انجامد، پابرجا ماند و تکالیف دولت برای نحوه هزینه‌کرد مبالغ حاصل از حذف یارانه پردرآمدها تعیین شد.نمایندگان مجلس در بخش هزینه‌ای تبصره ۱۴لایحه بودجه سال ۹۵به دولت اجازه دادند تا ۴۸هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از محل افزایش قیمت‌ها را در ردیف‌های یارانه‌ای این قانون با استفاده از انواع روش‌های پرداخت نقدی و غیرنقدی به خانوارهای هدف و نیازمند، توزیع و همچنین برای ارائه خدمات حمایتی و کمک به بخش تولید هزینه شود.

آنها ۴محل مشخص را برای هزینه کرد درآمد حاصل از حذف یارانه پردرآمدها، ‌تعیین کردند. طبق مصوبه مجلس دولت باید یارانه ۲۴میلیون نفر را که سالانه بیش از ۳۵میلیون تومان درآمد دارند، قطع کند و بودجه به‌دست آمده از این محل را به‌گونه‌ای هزینه کند که ۳۰درصد آن جهت یارانه سود تسهیلات اشتغال با اولویت خانوارهای تحت پوشش کمیته‌امداد حضرت امام خمینی(ره) و بهزیستی و ایثارگران و رزمندگان معسر و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و جوانان، پرداخت شود.

در بند ب مصوبه یارانه‌ای مجلس، مشخص شده که ۳۵درصد از درآمد حاصل از محل حذف یارانه پردرآمدها، جهت پرداخت یارانه سود تسهیلات به واحدهای کوچک و متوسط صنعتی، معدنی کشاورزی، خدمات فنی و مهندسی، گردشگری و صادراتی هزینه شود. طبق بند ج، باید ۱۵درصد آن جهت حمایت از نوسازی صنایع با رویکرد کاهش مصرف شدت انرژی و طبق بند د، باید ۲۰درصد آن جهت ارائه مشوق‌ها و زیر ساخت‌های صادراتی، هزینه شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین مصوب کردند، خانوارهایی که تعداد فرزندان تحت تکفل آنها ۵نفر و بیشتر باشند از شمول این تبصره خارج بوده و با هر درآمدی از یارانه برخوردار هستند. خانه ملتی‌ها همچنین دولت را موظف کردند در تشخیص خانوارهای ۳دهک اول درآمدی تعداد جمعیت خانوار را مورد توجه قرار دهد. بخش هزینه‌ای تبصره مربوط به هدفمندی با ۱۳۶رای موافق، ۴۰رای مخالف، ۵رای ممتنع از مجموع ۱۹۵نماینده حاضر تصویب شد.

مخالفت دوباره دولت

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان و مدیریت و برنامه‌ریزی کشور که روز گذشته در صحن علنی مجلس حاضر شده بود، در مخالفت با بخش هزینه‌ای تبصره مربوطه به هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه سال ۹۵کل کشور به سخنرانی پرداخت که مهم‌ترین بخش از اظهارات او را می‌خوانید:

از نظر دولت افرادی که ۳‌میلیون تومان در‌ماه درآمد دارند، ثروتمند نیستند و حذف این افراد عادلانه نیست.

– این بند (حذف ۲۴میلیون نفر یارانه بگیر و توزیع آن براساس گزارش کمیسیون تلفیق) و منابع حاصل از آن عادلانه نیست و از نظر دولت قابلیت اجرایی ندارد.

 

دولت با همین جامعه هدف که سال گذشته تصویب شد، اقدام کرد و ۴ونیم میلیون نفر از یارانه بگیران حذف شدند اما بعد از بررسی پرونده برخی افراد دیدیم که به آنها ظلم شده و یارانه این افراد را بی‌جهت حذف کرده‌ایم پس مجبور شدیم ۱.۵میلیون نفر را برگردانیم.

 

طبق مصوبه مجلس اگر افرادی که مشمول این تبصره هستند، یارانه بگیرند در حکم دخل و تصرف در اموال عمومی بوده و مجرم محسوب می‌شوند که این یعنی اگر دولت به آنها یارانه پرداخت کند مجرم بوده و باید در دادگاه‌ها به افرادی که از دولت شاکی هستند پاسخ دهد.

 

حذف ۲۴میلیون نفر یعنی مجلسی که حامی افراد کم درآمد است بیشتر افراد بی‌بضاعت را حذف می‌کند.

 

این درست است که دولت هر‌ماه برای پرداخت یارانه نقدی به مقدار ۳هزار و ۴۰۰میلیارد تومان(ماهانه) با دشواری مواجه می‌شود و با مجلس هم نظر است که باید یارانه افراد ثروتمند حذف شود اما اینکه گفته می‌شود هر فردی که ۳میلیون تومان درآمد دارد ثروتمند است جای بحث بین دولت و مجلس دارد.

 

ممکن است فردی که ۳میلیون درآمد دارد چندین نفر را تحت تکفل داشته، مستأجر باشد، مریض صعب العلاج داشته و یا هزینه دانشگاه فرزندان خود را بدهد پس بر این اساس این فرد ثروتمند نیست به همین دلیل دولت بر همان نظر قبلی خود تأکید دارد.

موافقت مجلس

تعدادی از نمایندگان مجلس در نشست روز گذشته در موافقت با حذف یارانه پردرآمدها و اختصاص آن در ۴زمینه مورد تصویب کمیسیون تلفیق، به سخنرانی پرداختند.

محمدرضا پورابراهیمی، سخنگوی کمیسیون تلفیق: اینکه ما در کشور مشکل تولید و اشتغال جوانان را داریم باید اولویت کشور باشد نه اینکه پرداخت یارانه مورد توجه قرار گیرد و بارها دولت اعلام کرده که درباره پرداخت یارانه‌ها به میزان ۴۲هزار میلیارد تومان(سالانه) با مشکلات عدیده‌ای روبه‌روست.

 

اینکه دولت با حذف تعداد یارانه بگیران مخالفت کند برای ما جای تعجب دارد و انتظار داشتیم که دولت به مجلس دست مریزاد بگوید ولی دولتی‌ها در جاهای مختلف مصاحبه می‌کنند و می‌گویند مجلس در حال ظلم به ملت است. پیشنهادی که کمیسیون تلفیق ارائه کرده همان بحث و نظری بود که نمایندگان دولت در کمیسیون تلفیق مطرح کردند و در همان کمیسیون به رأی گذاشته شد و به تصویب رسید اما دوستان در پشت تربیون مجلس حرف دیگر می‌زنند که این ادبیات غیرکارشناسی است.

 

محمد حسن ابوترابی فرد، ریاست جلسه علنی دیروز: افراد نیازمندی که خواهان دریافت یارانه بودند، حذف نشدند و نظر مجلس و کارشناسان دولت بر این بود که افراد کم درآمد حذف نشوند و برای این کار حداقل میزان ۳میلیون درآمد ماهانه را درنظر گرفت. سرپرستان و مسئولان خانوارهایی که کمتر از این میزان دریافت می‌کنند مشمول حذف یارانه نخواهند شد. این درست است که افرادی که دارای ۳میلیون تومان درآمد ماهانه باشند ممکن است با داشتن افرادی با بیماری‌های صعب‌العلاج این میزان درآمد کفاف آنها نکند ولی در این قانون ساز وکاو اجرای حذف یارانه‌ها به دولت سپرده شد تا این افراد شناسایی و از حذف یارانه‌های آنها جلوگیری شود.

 

اعتراض‌ به حذف یارانه‌ به صفر نزدیک شد

قائم‌مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از کاهش ثبت اعتراض‌ها نسبت به حذف یارانه‌ها خبر داد و گفت: براساس آخرین آمارها میزان اعتراض‌ها به‌شدت کاهش یافته و تعداد اعتراض‌کنندگان به نزدیک صفر رسیده است. ابوالحسن فیروزآبادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: خوشبختانه توانستیم نظام اجرایی مناسبی را برای رسیدگی به کسانی که معترض هستند با استفاده از افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی پیاده‌‌سازی‌ کنیم و امروز می‌توان گفت که تقریبا به‌روز شده‌ایم و به همه اعتراض‌ها رسیدگی می‌کنیم.

 

فیروزآبادی در پاسخ به این پرسش که با توجه به حذف ۳میلیون و ۳۰۰هزار نفر از مجموع ۶میلیون نفر در سال گذشته آیا شناسایی و حذف ۲۴میلیون نفر ظرف یک‌سال امکان‌پذیر است؟ گفت: نظر مجلس حذف ۳دهک بالای جامعه است که ۲۴میلیون نفر را شامل می‌شوند ولی بحث ما این است که عملیاتی کردن این کار به میزان دقت بستگی دارد، هرچه دقت را پایین بیاوریم حذف بیشتر اتفاق می‌افتد با این حال درخصوص حذف یارانه ۳دهک بالای درآمدی هر چه مجلس تکلیف کند اجرا می‌کنیم.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا