بانک و بیمهچندرسانه‌ایصوتطلا و ارز

رشد قیمت نفت عامل کاهش نرخ جهانی طلا + صوت

یک کارشناس اقتصاد بین الملل گفت: رشد قابل توجه قیمت نفت در کنار چشم انداز مثبت این بازار در ماه های پیشرو عامل اصلی کاهش قیمت جهانی طلا در هفته های اخیر بوده است.

میر هادی رهگشای در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد افزود: بازارهای موازی خرید طلا مانند نفت، اوراق قرضه آمریکا، سایر فلزات گرانبها به شکل مکمل عمل می کنند.

وی همچنین اظهارداشت: برای مثال اگر در بازارهای موازی طلا مانند نفت تقاضا برای سرمایه زیاد شود بدون شک حرکت سرمایه گذاران جهانی به این سمت و سو معطوف خواهد شد به همین دلیل بخش زیادی از سرمایه ها از بازار طلا خارج و قیمت کالای مدنظر روند کاهشی پیدا می کند.

این کارشناس اقتصاد بین الملل درخصوص آثار افزایش شاخص دلاربر قیمت طلای جهانی گفت: در شاخص دلار به مرور با حمایت های دولت آمریکا از تولیدات داخلی کشور خود و در عین حال کاهش میزان ورود کالاهای خارجی به بازارهای آمریکایی به سمت تقویت پیش می رود.

وی در ادامه افزود: بدون شک با افت حجم واردات، تقاضا برای دلار کم و در برابر قیمت شاخص دلار به سمت بالا تغییر جهت می دهد.

رهگشای اظهارداشت: اگر ارزش شاخص دلار نسبت به سایر ارز ها افزایش یابد قیمت دلاری طلا با افت مواجه خواهد شد ولی در شرایط فعلی درصد سود اوراق خزانه آمریکا کاهش یافته و تقاضا برای خرید طلا به عنوان یک سرمایه امن زیاد شده است.

وی در خصوص کاهش بازدهی اوراق خزانه آمریکا نیز به رادیو اقتصاد گفت: در حال حاضر حجم کسری بودجه آمریکا بسیار زیاد است و دولت آمریکا برای تامین کسری بودجه هرساله مبادرت به انتشار اوراق قرضه می کند.

این کارشناس اقتصاد بین الملل افزود: افزایش عرضه اوراق قرضه در بلند مدت کاهش انگیزه خریداران و در نهایت موجب خروج سرمایه ها از این بازار می شود.

برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۹ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی و حسن سعید کلاهی» با هدف تحلیل و بررسی مهم‌ترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد وعلاقه مندان می‌توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا