انرژی

جزییات استانداردسازی محصولات پالایشگاه تبریز تا پایان سال

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز جزییات ارتقاء این پالایش برای تولید بنزین و گازئیل یورو ۴ را تا پایان سال تشریح کرد.

غلامرضا باقری دیزج در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به موقعیت جغرافیایی پالایشگاه تبریز، اظهار کرد: به دلیل موقعیت جغرافیایی پالایشگاه تبریز و عدم امکان افزایش ظرفیت نفت خام تولید این پالایشگاه از نظر کمی ثابت است و همه پروژه‌ها در راستای افزایش کیفی و انطباق با الزامات محیط زیست است.

وی در مورد تولید بنزین یورو ۴ توضیح داد: در راستای تولید بنزین یورو ۴ در پالایشگاه تبریز ۶۰ درصد راه طی شده و تا پایان سال ۴۰ درصد باقی‌مانده طی می‌شود و کل تولید بنزین در این پالایشگاه با استاندارد یورو ۴ خواهد بود.

همچنین بخوانید

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز افزود: تولید گازوئیل یورو ۴ نیز تا تیرماه به بهره‌برداری می‌رسد و به جز ۲۵ تا ۳۰ درصد نفت کوره سایر محصولات در این پالایشگاه استانداردسازی می شود.

مذاکره با دو شرکت خارجی برای استانداردسازی محصولات

باقری از مذاکره با دو شرکت کره‌ای و ایتالیایی برای استانداردسازی محصولات در این پالایشگاه خبر داد و گفت: قرارداد بسته شده و نتایج به دست آمده از این مشاوره برای دستیابی به بهترین الگوی پالایشی صورت گرفته است و زمانی که بهترین الگو نهایی شد مناقصه ابتدایی که شامل اخذ لیسانس، طراحی مقدماتی، انطباق و ارزیابی با محیط زیست و غیره است تا آخر امسال برگزار می‌شود.

وی با بیان این‌که مناقصه بین شرکت‌های صاحب لیسانس برگزار خواهد شد، ادامه داد: پکیج مناقصه توسط دو شرکت مذکور آماده می‌شود و بعد از آن نیاز به سرمایه‌ گذاری و فاینانس داریم که ممکن است از منابع داخلی یا به صورت ترکیبی و از منابع داخلی و خارجی تامین شود. به طور کلی پیش‌بینی می‌شود حداکثر ۱.۵ میلیارد یورو سرمایه نیاز باشد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز با تاکید بر این‌که در ارتقاء پالایشگاه تبریز سهم ۵۱ درصد ایرانی حفظ خواهد شد، بیان کرد: در بخش مهندسی و تامین برخی از تجهیزات ویژه از خارجی‌ها کمک می‌گیریم.

براساس این گزارش، پس از امضای برجام و در دولت یازدهم یکی از اهداف وزارت نفت ارتقاء و بهسازی پالایشگاه‌های کشور بود که ارتقاء پالایشگاه تبریز نیز براساس همین هدف صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا