صنعت، معدن، تجارت

صنعت فرمولاسیون دفع سموم آفات نباتی در آستانه تعطیلی است

کمیسیون بازرگانی اتاق ایران در نامه ای به شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خواستار رفع موانع صنعت تولید و فرمولاسیون سموم دفع آفات نباتی شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، کمیسیون تخصصی بازرگانی داخلی اتاق ایران به مشکلات صنعت تولید و فرمولاسیون سموم دفع آفات نباتی پرداخت و برای رفع مشکلات این صنعت طی نامه ای به شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی، خواستار رفع موانع صنعت تولید و فرمولاسیون سموم دفع آفات نباتی شد.

سموم دفع آفات نباتی از جمله نهاده‌های تأثیرگذار بر وضعیت کمی و کیفی محصولات کشاورزی است اما به دلایل وضع عوارض برای واردات مواد اولیه، عدم پرداخت یارانه، تعرفه پایین، دریافت ارز مبادله‌ای برای کل کالا نه مانند بخش تولید که فقط ارز مبادله‌ای شامل مواد اولیه است و عدم درج قیمت بر روی کالاهای آماده مصرف وارداتی با مشکل روبه‌روست.

متن نامه کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران به این شرح است:

شورای محترم گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی؛

احتراماً در ارتباط با مشکلات صنعت تولید و فرمولاسیون سموم دفع آفات نباتی مطالب زیر به‌اختصار به استحضار می‌رسد:

۱ – سموم دفع آفات نباتی جز نهاده‌های تأثیرگذار بر وضعیت کمی و کیفی محصولات کشاورزی است که از بدو انقلاب تا سال ۱۳۸۵ از محل ارز دولتی و یارانه مستقیم تدارک می‌گردید و پس از خروج در سال یادشده از شمول یارانه صرفاً” با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و توسط تولیدکنندگان داخلی تدارک و در اختیار بخش کشاورزی قرارگرفته است که حدود ۹۵ – ۹۰ درصد سموم معرفی را شامل می‌شده است. تأمین و تدارک بدون هیچ‌گونه کمک‌های مالی از محل حذف یارانه که می‌بایستی به این صنعت اختصاص می‌یافت؛ صورت گرفته است.

۲ – تعداد شرکت‌های تولیدکننده سموم دفع آفات نباتی در حال حاضر حدود ۶۵ شرکت است که ظرفیت اسمی تولیدی آن‌ها بالغ‌بر ۳۰۰ هزار تن است. اما مصرف بخش کشاورزی با توجه به شرایط آب و هوایی حدود ۳۰ – ۲۵ هزار تن در سال است. بنابراین درحالی‌که اگر واردات هم وجود نداشته باشد، ظرفیت تولیدی بیشتر از مصرف است.

۳ – از سال ۱۳۸۸ وزارت محترم کشاورزی شروع به صدور مجوز واردات برای سموم آماده مصرف عمدتاً” از چین و هند را در دستور کار خود قرار داد و از آن سال به بعد واردات سموم آماده مصرف به کشور آغاز شد. البته واردات سموم آماده به مصرف قبلاً” که حدود ۶ درصد بخش تولید را تشکیل می‌داد از شرکت‌های اروپایی و ژاپنی تأمین می‌شد و عمدتاً” دارای برند آن شرکت‌ها بودند. تعرفه کالاهای وارداتی ۳۰ درصد بود.

۴ – وضع عوارض: از ابتدای سال ۱۳۹۴ وزارت محترم کشاورزی به استناد جدول شماره ۱۶ لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ مبادرت به اخذ عوارض از واردات تکنیکال سم (ماده مؤثره) و سموم آماده مصرف نمود. به ازای هر کیلو ۲۰ هزار ریال برای تکنیکال ماده مؤثر و ۷ هزار ریال برای سموم آماده مصرف.

۵ – تعرفه واردات مواد اولیه ۵ درصد و سموم آماده مصرف از ۱۵ تا ۲۰ درصد است.

به توجه به عرایض بالا و شرایط خوبی که برای واردات سموم آماده مصرف به لحاظ:

-تعرفه پائین
-وضع عوارض برای واردات مواد اولیه
-دریافت ارز مبادله‌ای برای کل کالا نه مانند بخش تولید که فقط ارز مبادله‌ای شامل مواد اولیه است.
-عدم درج قیمت بر روی کالاهای آماده مصرف واردات

 امروزه صنعت فرمولاسیون را در آستانه تعطیلی قرار داده است، بنابراین موارد زیر را خواستاریم:

۱ – توقف واردات سموم آماده مصرف که مشابه آن در داخل کشور تولید می‌شود.

۲ – تعرفه واردات سموم آماده مصرف از ۱۵ و ۲۰ درصد فعلی به ۳۰ و ۳۵ درصد افزایش یابد.

۳ – عوارض دریافتی از مواد اولیه به‌کلی متوقف گردد.

میزان صادرات و واردات مواد اولیه و سموم آماده مصرف در ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۵


منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا