امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

رشد ۱۵ درصدی نرخ جهانی خوراک دام

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران گفت: قیمت جهانی نهاده های اصلی دامی مانند ذرت، جو، کنجاله و دانه سویا در یک ماهه گذشته ۱۵ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مجید موافق قدیری در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد افزود: دلائل افزایش نهاده های دامی در ایران به مشکلات ملی و فرا ملی مربوط می شود.

 

همچنین بخوانید

وی همچنین اظهارداشت: بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد نهاده های دامی کشور از محل واردات تامین و بدون شک این اقلام تحت تاثیر تحولات بین المللی قرار می گیرد.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران گفت: رشد قیمت های جهانی، جنگ تجاری بین آمریکا و چین، برجام همه و همه در افزایش یا کاهش قیمت نهاده های دامی تاثیرگذار هستند.

وی در ادامه افزود: قیمت جهانی نهاده های دامی اصلی مانند ذرت، جو، کنجاله و دانه سویا در یک ماهه گذشته ۱۵ درصد افزایش قیمت داشته است.

موافق قدیری تصریح کرد: برای مثال قیمت ذرت یک ماهه قبل در سطح بازارهای جهانی ۲۰۵ دلار بوده که این عدد امروز به ۲۳۵ دلار، قیمت جو از ۱۹۵ دلار به ۲۰۸ دلار و همینطور کنجاله سویا از ۳۹۰ دلار به ۴۶۰ دلار رسیده است.

وی همچنین با بیان اینکه جنگ های تجاری در افزایش قیمت نهاده های دامی بی تاثیر نبوده است، گفت: چین بزرگترین خریدار نهاده های دامی از آمریکا و این کشور هم بازیگر اصلی محصولات کشاورزی و نهاده های دامی در سطح جهان است.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران افزود: جدا از این خروج آمریکا از برجام نیز در بحث رشد قیمت نهاده های دامی بسیار موثر بوده است.

وی در ادامه این مصاحبه یادآورشد: برای مثال کیفیت نهاده های دامی مانند کنجاله در کشور مثل هند که از درجه اهمیت دو و سه برخوردار است متاثر از بحث برجام امروز به ۵۰۰ دلار در هر تن رسید.

به گزارش آرمان اقتصادی، برنامه «روی خط بازار» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۱ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «الهام مصطفوی و فرزانه صادقیان» با هدف ارائه یک تصویر بزرگتر و کاملتر و قابل درک از رویدادهای مهم اقتصادی و رفع ابهامات اقتصادی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا