انرژی

حقوق بالاخره بالا می‌رود؟

احتمال افزایش درآمدهای نفتی در پی تهدیدهای تو خالی ترامپ و هم‌چنین زمزمه‌های بالا رفتن تا ۲۰ درصد حقوق کارمندان از اخبار امیدوارکننده امروز بود. در سوی مقابل اما ادامه‌ی ریزش بورس، انباشت تقاضای مسکن و کم‌آبی بی‌سابقه در برخی استان‌ها آزرده کننده بود.

به گزارش آرمان اقتصادی، مجلس می‌گوید حقوق کارمندان باید تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کند؛ دولت پنجم اردیبهشت‌ماه میزان افزایش حقوق کارمندان را ۶ تا ۱۲ درصد تعیین کرد. نمایندگان مجلس، این مصوبه را غیرقانونی می‌دانند و می‌گویند دولت باید حقوق رده‌های پایین‌تر که دریافتی کمتری دارند، بیشتر افزایش داده و رده‌هایی که دریافتی بالاتری دارند از رشد کمتر و یا حتی نزدیک به صفر برخوردار باشند.

بر این اساس افزایش حقوق باید بین ۲ تا ۲۰ درصد باشد. بعد از آن‌که ۶ اردیبهشت‌ماه رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، مصوبه هیات دولت در مورد تعیین افزایش ضریب حقوق کارکنان دولت در سال ۹۷ را تخلف قانونی دانسته و گفته بود این مصوبه با قانون بودجه سال ۹۷ که از سوی دولت ابلاغ شده، تفاوت دارد، امروز خبر رسید که نمایندگان در حال رایزنی بوده و به زودی ممکن است این اصلاح انجام شود. افزایش تا ۲۰ درصد حقوق در شرایطی که بسیاری از فعالان اقتصادی، هنوز نرخ رسمی ۴۲۰۰ تومانی را نپذیرفته‌اند می‌تواند معقول‌تر باشد. همین حالا هم از گوشه و کنار شنیده می‌شود که قیمت برخی کالاها از نرخ تورم بالاتر رفته و بنابراین طبیعی است که قدرت خرید دهک‌های پایین جامعه تقویت شود.

همچنین بخوانید

افت شدید توان خرید مسکن

حالا که صحبت از قدرت خرید شد سری هم به بازار مسکن بزنیم؛ مسکن که افزایش شدید ۲۶ تا ۴۷ درصد قیمت‌ها را از سه ماهه پایانی سال قبل آغاز کرده بود، حالا به طور کامل از دسترس دهک‌های متوسط و پایین جامعه خارج شده است. کاهش ۶.۳ درصدی نقطه به نقطه معاملات در فروردین ۱۳۹۷ این موضوع را تایید می‌کند.

این روزها بخش مسکن با پارادوکس‌هایی مواجه شده است؛ از یک طرف قیمت‌ها رشد کرده و از طرف دیگر توان تقاضای مصرفی به قیمتها نمی‌رسد. از یک سو با توجه به بازدهی پایین این بخش، ساخت و ساز در رکود قرار دارد و از سوی دیگر با توجه به حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار ازدواج سالیانه، تقاضای مطلق روز به روز انباشته می‌شود؛ تقاضای مطلقی که توان خرید ندارد و به اجبار به سمت بازار اجاره بها حرکت می کند.

ادامه سقوط بورس

اما در بورس تهران در این روزها قیمت سهم‌ها بیشتر روند کاهشی را طی می‌کند. در این مدت سرمایه‌گذاران بورسی به راحتی نمی‌توانند تصمیمی برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام را داشته باشند، از طرفی تصمیم ترامپ برای خروج یا عدم خروج از برجام تاثیر مضاعفی بر تصمیمات بازیگران بازار سهام دارد.

امروز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۲۱۸ واحد افت کرد و به رقم ۹۳ هزار و ۵۸۶ واحدی رسید. شاخص کل هم وزن نیز هم جهت با شاخص کل چهار واحد پایین رفت و رقم ۱۶ هزار و ۶۱۳ را تجربه کرد. شاخص آزاد شناور نیز با افت ۲۱۸ واحدی تا رقم ۹۹ هزار و ۴۴۳ پایین رفت و شاخص بازار اول و دوم هر یک به ترتیب ۲۳۵ و ۳۴ واحد افت کردند.

آب هست، ولی در اصفهان نیست!

در شرایط فعلی اقتصادی، خشکسالی هم به موضوعی مهم تبدیل شده و حتی مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران گفته بارش‌های اخیر نباید گولمان بزند؛ چرا که ۳۸ درصد نسبت به سال گذشته و ۲۳ درصد نسبت به میانگین بلندمدت کاهش یافته است.

امروز اعلام شد کم‌آبی در استان اصفهان نسبت به سال‌های گذشته بسیار بی‌سابقه است. چندی پیش نیز عنوان شد براساس آمار صورت گرفته ۵۰ درصد از جمعیت شهری در وضعیت قرمز، ۱۹ درصد در وضعیت نارنجی و ۳۰ درصد در وضعیت زرد تنش آبی در تابستان سال ۱۳۹۷ هستند که تمرکز جمعیت افرادی که بیشترین تنش آبی را تجربه می‌کنند در فلات مرکزی با جمعیتی معادل ۱۶.۶ میلیون نفر است.

صعود نفت با تهدیدهای توخالی ترامپ

اگر التهاب بازار ارز، تورم انتظاری و کم‌آبی را نادیده بگیریم درباره درآمدهای نفتی تا حدودی اوضاع نسبت به قبل بهتر شده است. از زمان آغاز تهدیدهای ترامپ علیه ایران، قیمت نفت روند صعودی به خود گرفت. ایران هم‌اکنون حدود ۲.۵ میلیون بشکه نفت صادر می‌کند. قیمت جهانی نفت امروز ۷۴.۲۵ دلار در هر بشکه بود. البته امروز به دلیل افزایش شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا، قیمت‌ها اندکی پایین آمد و نفت برنت که قیمت پایه جهانی است با ۳۹ سنت کاهش نسبت به روز قبل مواجه شد.

اما گفته می‌شود اگر آمریکا از برجام خارج شود و تحریم‌ها مجددا بازگردند، صادرات نفت ایران ۳۵۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت. اما رییس جمهوری آمریکا واقعا نمی‌خواهد به دوران نفت ۱۰۰ دلاری در زمان اوباما بازگردد زیرا قیمت بالاتر نفت ممکن است یک عامل نگرانی برای اعتماد مصرفی در آمریکا شود و با برنامه ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، وی مایل نیست قیمت‌های نفت بیش از حد صعود کند.

از  قرارداد توتال چه خبر؟

صحبت از بازار انرژی شد، سری هم به آخرین وضعیت قرارداد توتال در فاز ۱۱ پارس جنوب بزنیم. بر اساس اعلام رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت توتال کارها را طبق روال انجام می‌دهد و پیمانکاران و سازندگان در مناقصات شرکت می‌کنند. کار توتال چراغ خاموش جلو می‌رود و متوقف نیست. به گفته خیامیان توتال باید ۵۱ درصد از توان ایرانی استفاده کند. اگر بیش از ۵۱ درصد استفاده کرد، تشویق می‌شود و اگر استفاده نکرد باید پنج درصد قرارداد را جریمه بدهد.

تایید افزایش قیمت خودرو توسط وزیر

دیروز در خبر ایسنا اعلام شد که محصولات گروه سایپا بین ۴ تا ۱۰ میلیون تومان گران شده است. تا این‌که امروز وزیر صنعت، معدن و تجارت در اظهاراتی به افزایش قیمت خودرو مهر تایید زد. محمد شریعتمداری در حاشیه مراسم تحویل ۲۵۰ دستگاه خودروی تجاری سایپا درباره قیمت خودروهای داخلی اظهار کرد: قیمت خودروها از افزایش نرخ ارز مبادله‌ای از ۳۷۰۰ تومان به ۴۲۰۰ تومان متاثر می‌شود. او گفت که در بخشی از صنعت خودرو نیازمند واردات برخی از قطعات هستیم. همچنین حقوق و دستمزد نیز افزایش یافته و ممکن است نیاز به افزایش قیمت‌ها باشد. البته باید با افزایش بهره‌وری از رشد بی‌رویه قیمت خودرو جلوگیری کنیم.

بانک جدید می‌آید؛ سپرده‌گذاران ثامن نگران نباشند

آخرین اخبار از این حکایت دارد که در جریان ادغام موسسه ثامن و بانک مهر اقتصاد و انصار، احتمالا تا چند روز آینده بانک جدید با نام “انصار” تشکیل خواهد شد. آنطور که پیش‌تر مقامات ارشد بانک مرکزی تاکید کرده‌اند در نتیجه این ادغام هیچ مشکلی برای سپرده‌گذاران پیش نخواهد آمد و جای نگرانی وجود ندارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا