صنعت، معدن، تجارت

ترهین دارایی‌های دولت به نفع بخش‌خصوصی

معاون سازمان برنامه و بودجه از ترهین دارایی‌های دولت به نفع بخش‌خصوصی خبر داد و گفت: فاینانس‌ها گارانتی حاکمیتی دارند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حمید پورمحمدی؛ معاون سازمان برنامه و بودجه در جلسه امروز شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی گفت: از این کار دو هدف اساسی را دنبال می‌کردیم؛ یکی اینکه بخش خصوصی را فعال کنیم و دیگر اینکه در قالب مشارکت امکان ارائه خدمات بیشتر و سهل‌تر به مردم فراهم شود؛ در این میان ۷۶ هزار پروژه نیمه‌تمام در کشور داریم و با توجه به محدودیت منابع دولت بین ۱۲ تا ۲۰ سال طول می‌کشد تا این پروژه‌ها تکمیل شود٬ در نتیجه نیاز به مشارکت بخش خصوصی داریم.

پورمحمدی با بیان اینکه در قالب این اقدام بازار دستکم ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی را برای ورود بخش خصوصی فراهم خواهیم کرد، گفت: در قالب این مصوبه هم امکان واگذاری پروژه ها و هم مشارکت دولت با بخش خصوصی فراهم شده و تاکنون تعدادی از پروژه ها به بخش خصوصی واگذار شده اما قسمت پیچیده بخش مشارکت است که امکان مشارکت در پروژه‌های جدید، نیمه‌تمام و بهره‌برداری از پروژه های تکمیل شده برای بخش خصوصی فراهم شده است.

همچنین بخوانید

معاون سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه برای توجیه پذیری پروژه‌ها تمهیداتی در نظر گرفته شد، تصریح کرد: دولت حق قیمت‌گذاری در محصولات پروژه‌ها را ندارد، همچنین به دولت اختیار داده شده خرید تضمینی محصولات پروژه‌ها را انجام دهد.

وی ادامه داد: همچنین اختیار چند کاربری کردن پروژه‌ها به شرط حفظ کاربری مدنظر حاکمیت داده شده و معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی نیز برای پروژه‌ها در نظر گرفته شد، ضمن اینکه بخش خصوصی قبل از واگذاری می‌تواند درخواست تغییر کاربری پروژه‌ها را بدهد.

پورمحمدی با اشاره به امکانات در نظر گرفته شده برای تجهیز مالی پروژه‌ها نیز گفت: قانون بودجه اجازه داده بخشی از بودجه عمرانی کشور صرف این کار شود، ضمن اینکه نظامات پولی و مالی به ویژه بانک‌های توسعه‌ای می‌توانند تامین مالی این پروژه ها را انجام دهند و اجازه جذب ۳۰ میلیارد دلار فاینانس خارجی برای پروژه‌ها داده شده است.

وی افزود: همچنین اجازه داده شده دارایی‌های دولت به نفع بخش خصوصی ترهین شود و برای اولین بار امکانی فراهم شده تا در صورت جذب سرمایه‌گذاری خارجی وزارت اقتصاد ریسک سیاسی آن را پوشش دهد و در فاینانس پروژه‌ها گارانتی حاکمیتی توسط وزارت اقتصاد داده شود.

معاون سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: در گام اول ۱۴ هزار و ۵۰۰ پروژه برای واگذاری یا مشارکت بخش خصوصی احصا و به مجلس ارائه شده و بر روی سایت سازمان برنامه و بودجه نیز قرار گرفته شده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا