صنعتصنعت، معدن، تجارت

سیستان‌وبلوچستان همچون مرواریدی است بی‌صدف

دفتر نمایندگی سازمان مدیریت صنعتی در شهر زاهدان با حضور دکتر ابوالفضل کیانی بختیاری، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی و جمعی از مدعوین و مقامات استانی افتتاح شد.

همچنین بخوانید

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، دکتر “کیانی بختیاری”، سرزمین سیستان و بلوچستان را، سرزمینی نخبه پرور و جایگاه اساتید صاحب نام و ماوای صاحبنظران علم و عمل عنوان کرد و با اشاره به تلقی عمومی از استان سیستان و بلوچستان بعنوان یک استان کم برخوردار اظهار داشت: با توجه به شناختی که نسبت به زیرساخت ها و ساختارهای آموزشی و نخبگان استان دارم، چه آنهایی که در استان حضور دارند و چه کسانی که خارج از استان منشا خدمات ارزنده هستند، این استان را در حوزه علم، آموزش و نخبه پروری استان برخورداری می دانم و باید برای نامگذاری این استان از واژه های “بردبار”،”وفادار”، “خدمتگزار” و در یک کلام، “مروارید بی صدف ” استفاده کنیم.
وی در توضیح این عنوان افزود: اصطلاح “مروارید” را از نظر نیروهای دانشی، سرمایه های معنوی، دارایی‌های ناملموس و سرمایه‌های انسانی و اصطلاح “بی صدف” را از لحاظ برخی از زیرساخت‌های فیزیکی که در ابعاد غیر از علمی و آموزشی در این منطقه هنوز ساماندهی نشده بکار بردم و انتظار هست که با همراهی و همکاری در بخش‌هایی که کمتر کار شده تلاش کنیم و همپای بخش های آموزشی کشور برای اعتلای این استان اقدام کنیم.
وی یادآور شد: این منطقه با وجود بیش از ۶۶ مرکز آموزشی و بیش از ۱۰۰ هزار دانشجو، دارای پتانسیل بسیار بالایی است که باید از آن بهره برد و یکی از کارهای که باید انجام می شد، ایجاد دفتر نمایندگی سازمان مدیریت صنعتی بود که امروز افتتاح شد.
وی با ذکر خلاصه ای از تاریخچه سازمان مدیریت صنعتی اظهار داشت: این سازمان با بیش از نیم قرن سابقه و تلاش، خدمات ارزنده ای به کشور ارائه کرده و در بعد آموزش، تحقیق و پژوهش و مشاوره صنعتی، منشا خدمات و اثرات بسیار ارزنده ای بوده است.
وی با اشاره شرایط شکل گرفتن سازمان در دهه ۴۰ شمسی خاطرنشان کرد: در آن زمان هیچ بخش صنعتی مدرنی در کشور وجود نداشت و علم مدیریت به گونه ای نبود که نیروهای انسانی مجرب بتوانند هدایت و راهبری بنگاه‌ها را بدست بگیرند و بسیاری از کسب و کارها هم که موجود بود گرفتار ورشکستگی و دچار فرسودگی شده بود و نیاز به بازسازی و نوسازی داشت، در چنین شرایطی سازمان مدیریت صنعتی با عارضه یابی و آسیب شناسی بنگاه‌ها، یکی از مهمترین رسالت‌های خود را آغاز کرد.
وی افزود: سازمان با ارائه راهکارهای به روز برای رفع این عارضه ها، اصلاح ساختارهای مدیریتی، منابع انسانی، فنی و تکنولوژی، ساختارهای مالی را هدفگذاری کرد و بنحو احسن انجام داد. بسیاری از شرکت ها را تحویل می‌گرفت بازسازی و نوسازی می کرد و به صاحبان آن شرکت ها تحویل می داد. بعدها وقتی طیفی از مدیران شکل گرفت لازم بود که در بنگاه ها فعالیت کنند بنابراین “سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران” در دل سازمان مدیریت صنعتی شکل گرفت و البته بعدها سازمان مدیریت صنعتی جزو سازمان‌های تابعه “سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران” قرار گرفت.
دکتر ابوالفضل کیانی بختیاری دلیل انتخاب استان سیستان و بلوچستان برای ایجاد دفتر نمایندگی سازمان مدیریت صنعتی را علاوه بر احساس دین و تکلیف نسبت به منطقه مذکور، تاکیدات ویژه مقام معظم رهبری نسبت به توسعه همه جانبه صنایع استان دانست.
وی دلیل دیگر این انتخاب را بحث رویکردهای دولت تدبیر و امید خصوصا مقام عالی وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد و افزود: توسعه مناطق محروم از اولویت‌های برنامه وزیر محترم است و ایشان سازمان گسترش ونوسازی صنایع ایران را مکلف به ارائه برنامه توسعه منطقه‌ای کرده‌اند.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی تاکید کرد: نکته دیگری که اهمیت ایجاد دفتر نمایندگی سازمان مدیریت صنعتی در این استان را دوچندان می کند، بحث ورود به انقلاب چهارم صنعتی است که پیاده سازی مولفه های انقلاب صنعتی چهارم در سطح بنگاه ها؛ سنجش میزان آمادگی بنگاه ها برای پذیرش این مولفه‌ها مثل بحث اینترنت اشیاء و هوشمندسازی صنایع از رسالت های حال حاضر سازمان مدیریت صنعتی است که به کمک بازوها و شبکه‌های استانی خود این کار را محقق خواهد کرد.
وی افزود: سازمان مدیریت صنعتی باید مطالعاتی را در زمینه مزیت های منطقه ای انجام دهد، همچنین باید بخش پژوهش و تحقیق سازمان فعال شود و علاوه براین باید کلینیک های صنعت را با عارضه شناسی، آسیب شناسی و ارائه راهکار به صنایع، پیاده سازی کنیم.
وی بر شبکه گستری به‌عنوان یکی از رسالت‌های سازمان های توسعه ای تاکید کرد و اظهار داشت: توسعه شبکه‌های قوی بسیار حائز اهمیت است و کاری که در این استان انجام می‌دهیم ایجاد شبکه استانی سازمان مدیریت صنعتی است که این نمایندگی، بیست و پنجمین دفتر این شبکه در کشور است و امیدواریم رتبه بالایی در بین دیگر شبکه نمایندگی ها کسب کند.
وی همچنین با توجه به مزیت‌های منطقه‌ای بر ضرورت راه‌اندازی دوره‌های کاربردی نظیر اکوتوریسم و گردشگری، توانمند سازی رایزنان بازرگانی، توانمندسازی بانوان، حکمرانی شرکتی برای شرکت‌های دانش بنیان و… تاکید نمود.
دکتر کیانی خاطرنشان کرد: تدوین نقشه راه کسب و کارهای روستایی و مطالعه زمینه های صنعتی اشتغالزا در استان توسط نمایندگی سازمان دراستان سیستان وبلوچستان از جمله کارهای مهمی است که می باید با همکاری و هم افزایی مقامات استانی انجام پذیرد.
وی درپایان از حضور کلیه مقامات وشخصیت های علمی و اجرایی حاضر در مراسم افتتاحیه تشکر و قدردانی نمود.

منبع

ایدرو

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا