انرژی

آماده باش وزارت نیرو برای حل بحران خوزستان

گرد وغبار در خوزستان موجب قطع پی در پی برق در این استان شده، بر همین اساس وزارت نیرو برای حل این وضعیت درآماده‌باش کامل قرار گرفته است.

به گزارش آرمان اقتصادی، استان خوزستان دارای بیش از ۸۷۰۰ کیلومتر خط انتقال و فوق توزیع است که بیش از ۴۰۰۰ کیلومتر آن متأثر از گردوغبارهای شدید بوده است همچنین از مجموع ۲۰۷ پست استان، حدود ۱۰۵ پست در معرض آسیب ناشی از گردوغبارها قرار گرفتند.

وزیر نیرو در خصوص اقدامات انجام شده برای حل مشکل استان خوزستان، گفت: بعد از قطع مجدد برق در این استان بلافاصله دستگاه های مقره شور از سراسر کشور برای شستشوی پست های برق استان خوزستان فرا خوانده شدند و قرار شد که شست وشوی پست های استان که پیش از این سالی دو بار انجام میشد، به شش بار در سال افزایش پیدا کند.

همچنین بخوانید

به‌گفته وی ۲۶ پست برق حساس جهت عایق کاری با مواد مخصوص انتخاب شده اند، در صورتی که این برنامه نیز جواب ندهد پست های برق استان، به پست های GIS و مقره های چینی کنونی نصب شده بر روی خطوط انتقال نیز به مقره های سیلیکونی تبدیل می شوند.

ستار محمودی، قائم مقام وزیر نیرو نیز در تشریح اقدامات صورت گرفته عنوان کرد: شبکه برق کشور و به ویژه خوزستان از شبکه ای است که تا پیش از وقایع اخیر به بهترین نحو جوابگوی نیاز مشترکان و مردم استان در شرایط مختلف بوده است، ولی متاسفانه بروز نوع جدید ترکیب شرایط خاص آب وهوایی  شامل گرد و خاک، رطوبت شدید و مه غلیظ سبب تاثیرات وپیامدهای نامطلوب بر شبکه برق منطقه شده که نارضایتی زیادی برای مردم به وجود آورد.

وی درباره برنامه ها و اقدامات کوتاه، میان و بلندمدت وزارت نیرو در پیشگیری از وقوع و تکرار بحران بی برقی اظهار کرد: همه مسوولان و تلاشگران صنعت برق خود را تنها خدمتگزار مردم درجهت فراهم آوردن زیرساختهای رفاه و آرامش اجتماعی می دانند و در این راستا مجموعه وزارت نیرو با برنامه ریزی و تمهیداتی مانند ساخت پست های برق GIS، تامین فوری ۱۵دستگاه ماشین مخصوص شستشوی مقره ها و تجهیزات برق از آلودگی ها و همچنین تعویض ۳۵ هزار مقره سرامیکی موجود با مقره های سیلیکونی و…  به عنوان راهکار کوتاه مدت به مقابله با این معضل پرداخته است.

محمودی افزود: پس از حوادث اخیرموضوع از دو جنبه اقدامات فنی و پشتیبانی بطور جدی دنبال گردیده و ادامه دارد و در این رابطه تصمیمات مهمی گرفته شده است و مردم شریف خوزستان مطمئن باشند که اولویت اول وزارت نیرو در خرید و تامین امکانات و تجهیزات فنی برق برای مقابله با این پدیده، خوزستان است.

همچنین سید زمان حسینی، معاون هماهنگی انتقال شرکت توانیر که چند روزی است به عنوان نماینده از سوی مدیرعامل شرکت توانیر برای پیگیری و ساماندهی امور برق خوزستان در اهواز بسر می برد، گفت: سابقه بیش از ۵۰ سال خدمت صنعت برق در خوزستان و توسعه شبکه برق در سراسر استان در بخش های تولید، انتقال و توزیع در طول این مدت نشان دهنده اهمیت این استان برای کشور به عنوان قطب انرژی بوده و توانمندی متخصصان این صنعت و تلاش شبانه روزی برای فراهم آوردن نیاز ذی نفعان منطقه بر کسی پوشیده نیست.

وی افزود: پس از اتفاقات اخیر رویکرد فنی ومهندسی ما در توسعه تاسیسات برق خوزستان تغییر کرده واین استان به عنوان اولویت اول در تامین برق با استفاده از پست های  GISخریداری شده درنظر گرفته شده است.

به گفته این مقام مسئول شرایط آب وهوایی در خوزستان پرتنش و خاص است و شرکت توانیر با توجه به این موضوع در تامین اعتبارات مورد نیاز توسعه شبکه تولید و تامین برق در این استان سعی دارد تا انتظارات بحق مردم را با بسیج امکانات برآورده سازد.

همچنین محمود دشت بزرگ، مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان با بیان اینکه  گرد و خاک چند سالی است مهمان دایم و ناخوانده خوزستان شده و اگر به تنهایی اتفاق بیافتد مسئله خاص ونگران کننده ای برای شبکه برق  ایجاد نمی کند، اظهار کرد: وقتی با این شرایط بی سابقه در بازه زمانی نزدیک همزمان با عوامل دیگری نظیر رطوبت و مه شدید همراه و تکرار شود، باعث خروج غیرمنتظره پستها و خطوط برق و آسیب به تجهیزات این شبکه در منطقه بر اثر  عملکرد خودکار سیستم حفاظت هوشمند شبکه برق خواهد شد

وی بیان کرد: درصدد هستیم استانداردهای جدیدی را در صنعت برق برای مقابله با آلودگی ها طراحی کنیم و در بخشی از خطوط و تعدادی از پستهای مهم انتقال و فوق توزیع برق این شرکت  از سیستم های عایقی و سیلیکونی که در مقابل نشست آب و آلودگی مقاوم هستند استفاده کنیم که امیدواریم این امر نیز تا پایان تابستان سال آینده صورت گیرد.

همچنین شاهین پاکروح، معاون هماهنگی و پشتیبانی شرکت مهندسی آبفا کشور درباره وضعیت تصفیه خانه های آب اهواز گفت:تجهیزات مورد نیاز برای مقابله با بحران در کمتر از دو هفته تامین می شود.

وی با بیان اینکه تاسیسات تمام تصفیه خانه ها جهت ابقا در مدار، به برق نیازمندند، اظهار کرد: با کوچکترین خدشه به تاسیسات توزیع برق طبیعی است سیستم آبرسانی تصفیه خانه ها نیز دچار اختلال گشته و در صورت نبود ژنراتورهای تامین برق از مدار خارج و قطعی آب رخ خواهد داد.
وی اظهار کرد: تامین حداقل نیاز آب شرب مردم در زمان بحران نیازمند اندیشیدن تمهیدات گسترده ای است و با توجه به اینکه شبکه های توزیع برق در ده سال گذشته رشد مناسبی داشته اند لذا با مشکل قطع برق بسیار کمتری در سیستم تامین و توزیع آب در بسیاری از شهرها روبرو بوده ایم که انشاالله در کلانشهر اهواز نیز به سرعت این روند حاکم خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول بروز پدیده گردوخاک، ایجاد بحرانی غیرمترقبه را برای کلانشهر اهواز به همراه داشت که در حال حاضر تمام مسئولان مربوطه در این حوزه تمام توان خود را برای عدم تکرار این بحران ها در دو حوزه توزیع برق و آب به کار گرفته اند.

وی در خصوص ساماندهی منابع ذخیره آب در اهواز گفت: طرح جامع تصفیه خانه ها و همچنین راهنمای تصفیه خانه های آب شماره یک، دو و سه اهواز تعریف گردیده و مکان مخازن ذخیره آبی با توجه به شرایط توپوگرافی (پستی و بلندی) این کلانشهر مشخص شده اند.

پاکروح با اشاره به مسطح(فلت) بودن شهر اهواز تصریح کرد: شرایط مناسب جهت ایجاد تامین فشار آب از سمت منابع به شبکه وجود ندارد و این مخازن در خروجی آب تصفیه خانه ها واقع خواهند بود که در حال حاضر همکاران ما در این زمینه در حال برنامه ریزی هستند و تدریجا این مخازن وارد مدار خواهند شد.

معاون هماهنگی و پشتیبانی شرکت آبفا کشور ایجاد یک شرایط پایدار را جهت مقابله با وضع بحرانی در کلانشهر اهواز مهمترین اولویت مسئولین مربوطه دانست و ابراز امیدواری کرد در اسرع وقت به این شرایط دست خواهیم یافت.

قطع برق و آب در استان خوزستان به دلیل وجود گردوغبار هزینه ۱۰۰ میلیاردی را بر دوش وزارت نیرو گذاشت و بر اساس آخرین خبرها شش ژنراتور درتصفیه خانه شماره یک اهواز نصب و تا فردا وارد مدار بهره برداری می شود که می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش بحران این استان داشته باشد.

انتهای پیام


منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا