بانک و بیمهطلا و ارز

تاثیر بازگشت تحریم‌های ایران بر ارزهای جهانی

در صورتی که آمریکا از توافق هسته ای خارج شود و قیمت نفت خام باز هم بالاتر برود، ممکن است این بار دلار آمریکا واکنش متفاوتی از خود نشان بدهد.

به گزارش بلومبرگ، در صورتی که آمریکا از توافق هسته ای خارج شود و قیمت نفت خام باز هم بالاتر برود، ممکن است این بار دلار آمریکا واکنش متفاوتی از خود نشان بدهد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از تسنیم، به گفته آلن راسکین، استراتژیست داچ بانک، رشد قیمت نفت به ۸۰ دلار موجب افزایش ارزش دلار در مقابل اکثر ارزهای معتبر جهان خواهد شد و این برعکس اتفاقی است که معمولا هنگام افزایش قیمت نفت رخ می دهد. این بدان دلیل است که افزایش قیمت ناشی از تحریم ایران یک شوک مربوط به بخش عرضه است که برای دارایی های پرریسک در مقابل دلار بسیار منفی است.

راسکین در یادداشتی نوشت: «در صورت وضع مجدد تحریم های آمریکا علیه ایران، در صورت عدم واکنش قابل توجه یا فوری آمریکا یا عربستان برای پر کردن خلاء به وجود آمده در بازار قیمت نفت به ۸۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید.»

به گفته راسکین، رشد اخیر قیمت نفت، محصول عوامل مساعد در بخش تقاضا بوده و نشان دهنده بهبود رشد اقتصاد جهانی است و از این رو یک عامل مثبت برای ارزهای پرنوسان بوده است. اما بروز یک شوک در بخش عرضه نفت تاثیری عکس خواهد داشت و در عین حالی که موجب افزایش سوددهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا می شود، ارزش دلار را نیز بالا خواهد برد.

به دلیل نگرانی ها از احتمال خروج آمریکا از برجام، قیمت نفت خام آمریکا از ابتدای امسال تاکنون ۱۲ درصد افزایش یافته است. قیمت نفت خام آمریکا دیروز به حدود ۶۷ دلار و ۶۲ سنت رسید، در حالی که شاخص دلار بلومبرگ با ۰.۴ درصد رشد به بالاترین رقم خود از ماه ژانویه تاکنون رسید.

راسکین همچنین گفت، در صورت تحریم مجدد ایران، دلار استرالیا و نیوزیلند در مقابل دلار آمریکا کاهش خواهد یافت «زیرا رشد قیمت نفت احتمالا رابطه معکوسی با قیمت اکثر کالاهای دیگر برقرار خواهد کرد.»

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا