بورسفرابورس

نمی‌توان به تکنولوژی‌های نو دید انفعالی داشت

مدیرعامل بورس انرژی با تاکید بر تاثیرگذاری تکنولوژی‌های نو در پیشبرد اهداف حوزه حسابرسی تاکید کرد: لازم است نهادهای سیاست‌گذار حسابداری کشور اقدام فرابورس ایران در زمینه آشنایی بیشتر با تکنولوژی‌های نو در زمینه حسابرسی را حمایت کرده و ادامه دهند.

سید علی حسینی در نشست تخصصی «آینده حرفه‌ حسابرسی و فین‌تک» گفت: سال‌هاست در دنیا بلاک‌چین مورد استفاده قرار می‌گیرد و در ایران نیز می‌توان توسعه فین‌تک‌ها را از دیدگاه خدمات مالی بررسی کرده و تاثیر آن‌ها بر حرفه حسابرسی را مد نظر قرارداد.
به گزارش آرمان اقتصادی، مدیرعامل بورس انرژی همچنین متذکر شد: زمانی که بحث پیاده‌سازی استانداردهای IFRS مطرح شد برخی کشورها مانند آمریکا کتب درسی خود را بر این مبنا تدوین کردند تا در حوزه دانشگاهی آشنایی بیشتری با این مفاهیم ایجاد شود و حسابدارها هم بتوانند در محل کار خود از این تکنولوژی بهره بگیرند. در کشور ما نیز لازم است آموزش‌های این حوزه مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی ادامه داد: حسابداری و حسابرسی‌ مشاغلی هستند که ایجاد خدمت می‌کنند و هر چه در حوزه خدمات ارزش‌افزوده بیشتری ایجاد شود برای فعالیت‌های این عرصه متقاضیان بیشتری وجود خواهد داشت به همین دلیل بهره‌گیری از فین‌تک‌ها می‌تواند موجب تسریع خدمات، کاهش هزینه‌ها و اختصاصی کردن آن‌ها شود و بهره‌گیری از این موضوع در شرکت‌های بزرگ بورسی نیز می‌تواند موجب تسریع فرآیندها شود.
مدیرعامل بورس انرژی با تاکید بر اینکه نمی‌توان به تکنولوژی‌های نو و اثرات آن‌ها بی‌توجه بود گفت: اگر قرار است گفته شود در کسب‌وکاری نیاز به این تکنولوژی‌ها حس نمی‌شود باید این صحبت‌ها بر اساس شناختی عمیق صورت گیرد. به همین دلیل باید تحقیقات و مطالعات متعددی در این حوزه انجام شود.

وی ادامه داد: طی ۱۰ تا ۱۲ سال گذشته در بازار سرمایه نیز تکنولوژی‌های نو به ما کمک‌های بسیاری کرده است و به عنوان مثال سامانه کدال در بازار سرمایه تاثیرات بسیاری داشته است که باعث شده به شفافیت و سرعت کارها افزوده شود.
حسینی با تاکید بر نقشه بدنه مدیریتی کشور در پرداخت بیشتر به این تکنولوژی‌ها اظهار امیدواری کرد که مدیران مرتبط برای این بخش ردیفی خاص باز کرده و در سازمان‌های خود مدیری را برای این حوزه منصوب کنند.
گویا در حسابداری و حسابرسی با تکنولوژی‌های نو بیگانه شده‌ایم

همچنین بخوانید

مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات نیز در این نشست اظهار کرد: باید بررسی کرد که آیا در دوره فین‌تک‌ها همچنان مانند گذشته تعاریف حسابداری و حسابرسی پابرجا مانده است؟به نظر می‌رسد در این سال‌ها آن‌قدر شکاف میان این دو حوزه عمیق شده که گویی حسابرسی و حسابداری ما با این مفاهیم به نوعی بیگانگی رسیده و بر این باور است که فین‌تک‌ها در این عرصه تاثیری نخواهند داشت در حالی که برخی از خدمات آن‌ها به قدری ضروری و حیاتی است که شاید اگر تنها چند سال دیگر از آن‌ها غفلت کنیم آنچه محل کسب درآمد در حرفه‌های ما محسوب می‌شود از دست برود.
بهروز خدارحمی در عین حال گفت: در مهر و موم‌های گذشته تغییرات رخ داده در این عرصه به گونه‌ای بود که حساب و کتاب‌های کاغذی به سمت مکانیزه شدن رفته اما اکنون مفهوم جدیدی با عنوان بلاک چین روی کار آمده که مدعی است جایگزین شیوه‌های قبلی می‌شود.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی لازم است سیستم‌های جدید شناسایی شده و برای آن‌ها تعیین تکلیف شود. ساختار این تکنولوژی‌ها به گونه‌ای است که با بهره‌گیری از آن‌ها دیگر امکانی برای تخلف و تخطی باقی نمانده و سیستم‌ها از اعتبار بیشتری برخوردار می‌شوند.

وی افزود: ما اکنون به سمتی در حرکت هستیم که فین‌تک‌ها از الزامات تمام کسب و کارها شده‌اند. در واقع فین‌تک‌ها جلوتر از آن هستند بتوانیم جلوی آن‌ها را بگیریم از سوی دیگر بررسی‌های صورت گرفته گویای آن است که استفاده از تکنولوژی در حسابداری نه تنها درآمدها را کاهش نداده بلکه منجر به افزایش درآمدهای این حوزه نیز شده است.

خدارحمی گفت: شرکت‌ها مباحثی مانند پول جدید یا پول الکترونیک را مورداستفاده قرار داده‌اند اما همچنان در حسابرسی تکلیف ما با این بخش‌ها مشخص نیست بر همین اساس ما به هیچ عنوان نمی‌توانیم نسبت به تکنولوژی‌های جدیدی که در بانکداری و حسابرسی وجود دارد بی‌تفاوت باشیم.

مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات تاکید کرد: لازم است زبان مشترکی میان فعالان عرصه‌های فناوری و کسب و کارهای مختلف ایجاد شود.

وی در عین حال به چالش‌های پیش رو در زمینه استفاده از تکنولوژی‌های نو در حسابرسی پرداخت و گفت: باید برای این موضوع نقشه راه مناسبی وجود داشته باشد و برای گذر از نظام‌های سنتی به نوین برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد. از سوی دیگر عدم هماهنگی نهادهای مختلف اقتصادی چالش مهم دیگری است که در رسیدن به این هدف با آن مواجه هستیم؛ چرا که اگر حسابرسی ما ۳۰ سال از علم روز دنیا عقب باشد نهادهای ناظر ما ۳۰۰ سال با این مفاهیم فاصله دارند.

خدارحمی گفت: گاه صاحبان فناوری بر این باورند که با وجود آن‌ها نیازی به کسب‌وکارهای قدیمی وجود ندارد در حالی که باید در این عرصه دقت نظر بیشتری وجود داشته باشد.

نیاز به آموزش شرکت‌های بزرگ عرصه حسابداری

دبیر کل انجمن حسابداری از دیگر سخنرانان این نشست بود که در صحبت‌های خود بر لزوم ارائه آموزش‌های مربوطه به شرکت‌های بزرگ حسابداری تاکید کرد و گفت: سالانه ۱۰۰ هزار فارغ‌التحصیل کارشناسی حسابداری و بیش از ۱۰ هزار فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد حسابداری و حسابرسی داریم که این افراد با فین‌تک آشنایی ندارند.

 ناصر پرتویی افزود: در کشور بیش از ۴۵۰ هزار شرکت ثبت‌شده وجود دارد که تمامی این شرکت‌ها دارای حسابدار و حسابرس هستند بر همین اساس لازم است در گام اول به موسسات بزرگ آموزش‌های لازم داده شود.

پرتوی همچنین اظهار کرد: ما در IFRS  شکست خوردیم و بانک‌های ما دچار مشکل شدند امسال هم بانک‌ها دچار مشکلات بیشتری خواهند شد به همین دلیل لازم است در گام اول مؤسسات بزرگ حسابرسی مورد دعوت قرار گرفت و آموزش‌های لازم درباره‌ی فناوری‌های نو به آن‌ها ارائه شود.

وی ادامه داد : باید توجه داشت در پیاده‌سازی فین‌تک‌ها دچار مشکل نشویم بر همین اساس بهتر آن است که دو ساله مرحله آزمایش برای اجرای این طرح در نظر گرفته شود تا راه شکست بسته شود.

دبیر کل انجمن حسابرسان همچنین تاکید کرد: پس از بهره‌گیری از این فناوری‌ها هیچ‌گاه حسابرسان ما بیکار نخواهند شد و نباید ترسی از بیکار شدن وجود داشته باشد.

پرتوی ادامه داد: بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید باعث خواهد شد سرعت و شفافیت در فعالیت‌های ما افزایش یافته و هزینه‌ها کاهش پیدا کند.

صحبت از فین‌تک در حسابرسی مانند لگد زدن به یک جنازه است

مدیرعامل گروه توسعه اقتصادی اگزامون نیز از جمله سخنرانان این نشست تخصصی بود که در صحبت‌های خود به انتقاد از وضعیت فعلی حرفه‌ای حسابرسی در ایران پرداخت و گفت: صحبت از فناوری‌های نو در حسابرسی ایران مانند آن است که به یک جنازه ۳۰ ساله لگد بزنیم. باید تلاش کرد و امیدوار بود که این حرفه خود را به روز کنند اما آنچه در ایران به کار گرفته می‌شود مطابق با دنیا نیست.

علیرضا خالق گفت:علم حسابرسی ما نه تنها با متدهای مورد استفاده در اروپا و آمریکا فاصله دارد بلکه حتی به گونه‌ای است که در کشورهای منطقه و آن هم کشورهایی مانند سوریه و عراق هم شیوه‌های ما تبدیل به خاطره شده است.
وی همچنین عنوان کرد: در چنین شرایطی طرح موضوعی مانند فین‌تک‌ها این سوال را ایجاد می‌کنند که اصلاً جایگاه حسابرسی و حسابداری در ایران کجا است؟ وقتی در کشور این حجم از اختلاس و تخلف صورت می‌گیرد جای حسابرسی کجاست؟ ما در حسابرسی خود بیش از ۳۰ سال است که از تکنولوژی اطلاعات به دور هستیم و همکاران ما در بانک‌ها بر اساس بخت و اقبال کار می‌کنند و نمی‌توانند ریسک‌های موجود را شناسایی کنند.

مدیرعامل گروه توسعه اقتصادی اگزامون افزود: اکنون در دنیا بر روی فین‌تک کار مطالعاتی بسیار صورت گرفته و در سی و شش کشوری که مطالعات خود در این حوزه را انجام داده‌اند ۴۶ درصد آن‌ها استراتژی

خود برای بهره‌گیری از فین‌تک‌ها را طراحی کرده‌اند. ۴۲ درصد کشورها در حال طراحی این استراتژی هستند و تنها ۱۰ درصد کشورها هستند که هیچ استراتژی در این بخش ندارد.

خالقی افزود: باید قبول کنیم فین‌تک‌ها مانند بهمنی هستند که خواهند آمد و نمی‌توان جلوی آن را گرفت اکنون لازم است با باور این امر تلاش کنیم بسترهای لازم را آماده کنیم.

مدیرعامل گروه توسعه اقتصادی اگزامون تاکید کرد: فین‌تک‌ها در کاهش هزینه ،حذف بروکراسی و محدودیت‌های زمانی و مکانی و همچنین توانایی هوشمندانه در ارزیابی خطر و ریسک‌های احتمالی خدمات متعددی دارند.

 پیش از اینکه به حسابمان برسند به حساب خود برسیم

مدیر توسعه محصول شرکت سیتکس نیز اظهار کرد:شاید ۱۰ سال دیگر لازم باشد که حسابرسان تنها برنامه‌نویسی بلد باشند. در واقع ما در این حرفه باید بیش از آنکه به حساب ما برساند خود به حساب خودمان برسیم.
خوشبخت همچنین اظهار کرد: بهره‌گیری از فناوری‌های روز امکان ایجاد مغایرت در محاسبات را از بین می‌برد. زمانی که اطلاعات به هیچ عنوان قابل‌تغییر نباشد اعتماد بیشتری ایجاد خواهد شد.اکنون ما بیش از دو سال است در زمینه راهکارهای فناورانه فعالیت می‌کنیم و حتی در این زمینه راهکارهای متعددی را به بانک‌ها و نظام مالی ارائه کرده‌ایم.
وی ادامه داد: متاسفانه بعضی از شرکت‌های ما هنوز با این فضا آشنا نیستند و مقاومت می‌کنند و ما باید در ارتباط با فین استارز و استارتاپ ها فضای فکری شرکت‌ها را تغییر دهیم.در این میان حضور دولت، پیشنهاداتی که دولت در این زمینه ارائه می‌کند و حمایت‌های صورت گرفته می‌تواند این مسیر را تسهیل کند.

منبع

روابط.عمومی فرابورس ایران

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا