بورسبورس اوراق

دو راهی ماندن یا رفتن در مستطیل شیشه ای تالار؟!

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، با اتمام ساعات معاملات روز چهار شنبه ۹۵.۰۲.۰۱ شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با ۱۱۴ واحد کاهش به رقم ۵۴۸۳۹ واحد رسید. همین وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت ۳۴۷ واحد کاهش عدد ۱۷۰۷۵۹ واحد را تجربه کرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نیز در روز جاری با ۶۱ واحد کاهش به رقم ۲۹۵۴۳ واحد رسید.

همچنین در این روز “شبندر” با ۶۷ واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل “وامید” با ۵۶ واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با ۱۳ واحد افزایش به رقم ۷۹۲ واحد رسید.

گفتنی است ارزش کل معاملات در بازار بورس به رقم ۲۷۳۵ میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم ۷۴۸ میلیارد ریال رسید.

در آخرین روز از معاملات بازار سرمایه در هفته جاری شاخص کل بورس با افتی ۱۶۱واحدی مواجه شد و قیمت اغلب سهام شرکت ها نیز با روندی نزولی به کار خود پایان دادند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، این روزها حالت انتظاری و شک و تردید به وضوح در بازار سرمایه مشاهده می شود و این نگرانی و تردید برای ماندن یا رفتن در حالی در چشم اهالی تالار موج می زند که هیچ گزینه مشخص و قابل اتکایی برای سرمایه گذاری پیش روی اهالی تالار وجود ندارد.

از سویی دیگر طی چند وقت اخیر اخبار و بحث های سیاسی خارجی در خصوص برجام و اجرای تعهدات طرفین خصوصاً آمریکایی ها به گونه ای نبوده که باعث ایجاد امیدواری به آینده سرمایه گذاری شود و این موضوع در حالی است که مدت زمان زیادی تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی نمانده و سرمایه گذاران داخلی و خارجی که با نگاه برجام قصد سرمایه گذاری در کشور را دارند هم اکنون در تشخیص سیاست ها و نگاه سکاندار جدید آمریکا دچار تردید و نگرانی هستند. البته گفته می شود قرار است امروز یا فردا آخرین دور مقدماتی انتخابات ایالتی این کشور در شهر نیویورک برگزار شود تا تکلیف دو نامزد برتر از دو حزب دموکرات و جمهوری خواه به جهت راهیابی به مرحله پایانی مشخص گردد.

اهالی تالار معتقدند نتیجه انتخابات این شهر برای برجامی ها مهم و تأثیر گذار است. اما در خصوص بازار سرمایه همچنان ایران خودرو دست بردار نیست و در سقوط آزاد قیمتی خود دست بازار سرمایه را نیز محکم گرفته است. برخی از اهالی تالار معتقدند که قرارداد ایران خودرو با فیات را باید کنسل شده بدانیم و فعلاً این شرکت به همراه شریک قدیمی خود یعنی پژو در حال رایزنی برای همان خودرویی هستند که امروز شاهد تردد آنها در شهر هستیم. یک کلام ختم کلام باید گفت، خبری نیست.

اما در گروه شرکت های چند رشته ای صنعتی علت صف خرید واگذاری این صف در نماد “وبانک” مشخص شد تا تکلیف تنها صف خریدی قابل توجه بورس نیز روشن شود. گفته می شود “وبانک” قصد دارد تا طی روزهای آتی آگهی فروش بلوک ۳۵ درصدی “بترانس” را منتشر نماید به عبارت ساده تر سهامدار عمده “بترانس” قصد خروج از این شرکت را دارد اما نکته قابل توجه که هم به ضرر “وبانک” است و هم “بترانس”، نبود خریدار و قیمت باید بلوک می باشد بطوریکه گفته می شود در حالی قرار است رقم باید بلوک ۱۶۰۰ تومان نرخ گذاری شود که تا به این لحظه خریداری برای آن وجود ندارد از سوی دیگر رقم ۱۶۰۰ تومان برای بلوک مدیریتی “بترانس” در حالیکه نرخ تابلو امروز ۱۳۵۵ تومان می باشد خیلی به سود این نماد نیست. حال مشخص نیست که قیمت تابلوی سهام شرکت ایران ترانسفو گران است یا رقم پیشنهادی “وبانک” خیلی ارزان است.

در گروه عرضه برق نیز امروز برق فشار قوی خریداران را گرفت و نگاه اهالی تالار به این گروه به یکباره مثبت شد. البته سردمدار این برق گرفتگی “بمپنا” بود.

در پایان شاید صحبت های وزیر صنعت بتواند فردا شب مسیر بعدی بازار سرمایه را تغییر دهد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا