بین الملل

اتمام شش فاز دریایی پارس‌جنوبی تا آخر امسال

وزیر نفت گفت: بخش دریایی شش فاز پارس جنوبی، تا آخر امسال به طور کامل تکمیل می‌شود و بخش خشکی ۴ فاز نیز تا پایان ۹۷ به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بیژن زنگنه، در مراسم افتتاحیه بیست و سومین نمایشگاه نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش با اشاره به شعار امسال مبنی بر «حمایت از کالای ایرانی»، صنعت نفت را یکی از صنایع پیشران در اجرای این شعار دانست و گفت: صنعت نفت می‌تواند با ایجاد اشتغال و رشد و توسعه تولید، نقش مهمی در حمایت از کالای ایرانی در نتیجه پشتیبانی از نیروی پیمانکاری داخلی ایفا کند. به این ترتیب، این صنعت می‌تواند در صورت یاری همه، یک صنعت پیشران باشد، البته این کمک نفت در اجرای شعار سال، تنها به خاطر افزایش درآمد نفت و تزریق آن به بودجه نیست، بلکه با راهکارهای اقتصادی به ویژه در بخش توسعه‌ای می‌تواند برای فعال کردن پیمانکاران این صنعت و ایجاد تقاضا ایفای نقش کند.

وی ادامه داد: ایجاد تقاضا باید با پشتوانه تأمین مالی مطمئن انجام شود، در غیر این صورت، آغاز پروژه جدید تنها موجب زیر سؤال رفتن کارفرما می‌شود.

همچنین بخوانید

وزیر نفت، ‌پروژه گازرسانی روستایی در چهار ساله گذشته را یکی از مصداق‌های حمایت از بخش داخلی عنوان کرد و افزود: طی چهار ساله گذشته، بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ روستا با میانگین جمعیت ۱.۴ میلیون خانوار گازرسانی شد؛ به این ترتیب به جز استان سیستان و بلوچستان و  استان هرمزگان، ۹۲ درصد جمعیت کشور تحت پوشش نعمت گاز هستند.

زنگنه، هزینه سرمایه‌گذاری شده در پروژه گازرسانی روستایی را ۱۷ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و اظهار داشت: تمامی این هزینه از بخش غیردولتی تأمین شده که منبع اصلی آن، از محل صرفه‌جویی مصرف فرآورده‌های نفتی است. در نتیجه این پروژه، شاهد ارجاع کار به نیروهای ایرانی بودیم و تقاضا برای تولید ۱۰ میلیون بخاری گازی نیز شکل گرفت.

به گفته وی، طرحی در نیمه دوم سال گذشته در راستای نگهداشت و افزایش تولید میادین نفتی تدوین شد که ارزش این طرح ۶ میلیارد دلار برآورد شد و برای اجرای آن، ۳۴ بسته قراردادی فقط با حضور شرکت‌های ایرانی انجام می‌شود؛ این در حالی است که مناقصه‌های این طرح نیز از اواخر سال گذشته، آغاز و منابع مالی مورد نیاز آن از بخش داخلی تأمین می‌شود.

وزیر نفت با بیان اینکه در نتیجه اجرای طرح نگهداشت و افزایش تولید میدان‌های نفتی، پیش‌بینی می‌شود بیش از ۵۰ هزار شغل مستقیم ایجاد شود، تصریح کرد: نوسازی تجهیزات نفتی و گازی نیز به منظور افزایش راندمان مدنظر است که در نتیجه آن شاهد افزایش اشتغال هستیم.

زنگنه ادامه داد: طرح تولید ده قلم کالای راهبردی صنعت نفت نیز از جمله پروژه‌هایی است که در آن از توان داخلی کمک گرفته شده است؛ در این راستا قراردادی به ارزش ۵۵۶ میلیون یورو برای ساخت و انتقال فناوری لوله‌های CRA بین یک شرکت ایرانی و اسپانیایی منعقد شد.

وی افزود: ۵۵ قرارداد با انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران منعقد شد که بخش عمده‌ای از این قراردادها مربوط به بخش حفاری صنعت نفت می‌شود.

وزیر نفت همچنین از تدوین یک ضمیمه‌ قراردادی از فهرست کالاهای ایرانی در قراردادهای نفتی خبر داد و گفت: در حوزه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین دانشگاه‌ها، شاهد عقد قراردادهایی در بخش بالادستی و پایین‌دستی در حوزه تولید نفت بوده‌ایم.

به گفته این عضو دولت دوازدهم، طی سه قرارداد جدید نفتی بیش از ۷۰ درصد ارزش آن به بخش داخلی کشور سپرده شده است؛ این در حالی است که انتظار داریم صندوق توسعه ملی نقش پررنگ‌تری در تأمین مالی قراردادهای این صنعت ایفا کند.

وی در توضیح حوزه پتروشیمی نیز گفت: در سال گذشته، گاز اتان بیشتری برای مجموعه‌های پتروشیمی تأمین کردیم، این در حالی است که خوراک‌رسانی به بخش پایین‌دستی پتروشیمی ۵.۵ میلیون تن بود که به بیش از ۶ میلیون تن رسید که رشد ۱۳درصدی را نشان می‌دهد.

زنگنه، سال درخشانی را برای حوزه پالایشگاهی و همچنین پارس جنوبی پیش‌بینی کرد و افزود: در سه ماهه نخست سال ۹۶ شاهد تولید ۶۲ میلیون لیتر بنزین در روز بودیم، این در حالی است که در سه ماهه نخست امسال شاهد تولید ۷۷ میلیون لیتر بنزین در روز بوده‌ایم که نشان‌دهنده رشد ۲۵ درصدی است؛ البته پیش‌بینی می‌شود تا آخر سال ۹۷ میزان تولید بنزین به ۹۶ میلیون لیتر در روز برسد.

وزیر نفت تصریح کرد: بخش دریایی شش فاز پارس جنوبی تا آخر امسال به طور کامل تکمیل می‌شود و بخش خشکی ۴ فاز نیز تا آخر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با تأکید بر اینکه بازار انرژی نباید سیاسی باشد، خاطرنشان کرد: باید تعادل در حوزه صنعت نفت و بازار انرژی برقرار شود؛ به این ترتیب می‌توان گفت ایران طرفدار قیمت‌های معقول نفت است تا هم تولیدکنندگان برای تولید مشتاق باشند و هم سرمایه‌گذاری در این حوزه انجام گیرد؛ البته باید گفت ایران کشوری نیست که بتوان آن را در بازار انرژی نادیده گرفت.

عرفانه تاجیکی

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا