انرژی

کاهش ۴۰ درصدی بارندگی در ایران

معاون مدیر کل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو از کاهش افزون بر ۴۰ درصدی بارندگی نسبت به دراز مدت در این مرز و بوم خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، هدایت فهمی در برنامه «نود و هشتی های» رادیو اقتصاد افزود: کشور در چند ماهه گذشته ۴۸ تا ۵۰ درصد نسبت به بارندگی متوسط دراز مدت ۵۰ ساله با کاهش بارش مواجه بوده که خوشبختانه متاثر از بارندگی های خوب هفته های اخیر این نسبت به ۴۲ درصد رسیده است.

وی در ادامه با بیان اینکه هم اکنون حجم آب رودخانه های مملکت نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد است، اظهارداشت: جدا از این میزان پرشدگی سدهای ایران ۴۸ درصد بوده که ۱۵ درصد نسبت به دوره مشابه در سال گذشته با کاهش مواجه است.

همچنین بخوانید

معاون مدیر کل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو گفت: کشور هنوز بیش از ۴۰ درصد نسبت به دراز مدت از نظر بارش با کاهش رو به رو بوده و اگر این میزان تا پایان سال جبران نشود به یقین در بخش تامین آب آشامیدنی برخی از شهرها و همینطور تولید برق از نیروگاه های برق آبی با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی همچنین افزود: واحدهای نیروگاهی برق آبی نقش بسیار مهمی در کشور دارند چرا که در ساعات پیک مصرف وارد مدار شده و از خاموشی برق در سطح جامعه جلوگیری می کنند.

فهمی در پاسخ به این پرسش که برای تامین آب سدها برف بهتر یا باران تصریح کرد: بدون شک ذخایر برفی بهتر از باران است چراکه برف به تدریج ذوب و وارد چرخه آب رودخانه و سفره های زیر زمینی می شود.

وی در مصاحبه با رادیو اقتصاد یادآورشد: متاسفانه امسال کشور نسبت به دوره های گذشته بطور متوسط ۱۰ درصد با کاهش نزولات به صورت برف مواجه بوده است.

برنامه «نود و هشتی ها» کاری از گروه اقتصاد و جامعه به تهیه کنندگی «غلامرضا عزتی مهدی شیار» از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۷ به مدت ۸۵ دقیقه با هدف اطلاع رسانی درباره موضوعات اقتصادی با جلب مشارکت و تعامل مخاطبان و ارتقای فرهنگ اقتصادی با تاکید بر اقتصاد مقاومتی و ترویج سبک زندگی اسلامی – ایرانی از رادیو اقتصاد پخش و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا