انرژی

توسعه همکاری‌های ۲ پژوهشگاه در حوزه تجدیدپذیرها/ایجاد آزمایشگاه مرجع تست تجهیزات خورشیدی درکشور

رییس پژوهشکده محیط زیست پژوهشگاه نفت از همکاری علمی این پژوهشگاه با پژوهشگاه نیرو خبر داد و گفت: این همکاری در راستای تولید فناوری‌هایی برای تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر و کاهش مصرف انرژی است.

دکتر ابراهیم علایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا از همکاری پژوهشگاه صنعت نفت با وزارت نیرو در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر خبر داد و افزود: به دلیل تحقیقات گسترده پژوهشگاه نیرو در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر با نظر مساعد دکتر توفیقی رییس پژوهشگاه صنعت نفت، همکاری‌هایی را با این پژوهشگاه آغاز کردیم.

وی با اشاره به اجرای پروژه‌هایی در راستای بهینه‌سازی مصرف انرژی و توسعه فناوری‌های کاهش مصرف انرژی در پژوهشگاه صنعت نفت، خاطر نشان کرد: از این رو با تعاملاتی که میان این دو پژوهشگاه ایجاد شد، به این نتیجه رسیدیم که در برخی از حوزه‌های تحقیقاتی مانند توسعه فناوری‌های انرژی‌های نو می‌توانیم هم‌افزایی‌های خوبی داشته باشیم.

همچنین بخوانید

علایی توسعه فناوری‌های کاهش میزان مصرف و شدت مصرف در تاسیسات نیروگاهی در وزارت نیرو و پالایشگاه‌ها و پتروشیمی و یا مجتمع‌های گازی را از جمله زمینه‌های همکاری این دو پژوهشگاه نام برد و یادآور شد: بر این اساس قرار شد در این حوزه‌ها پروژه‌های مشترکی تعریف شود. در حال حاضر مقدمات این مطالعات آغاز شده و تفاهم‌نامه‌های آن نیز به امضا رسیده است.

رییس پژوهشکده محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت، با بیان اینکه گام‌های اولیه برای تعریف یکسری از پروژه‌های مشترک برداشته شده است، اظهار کرد: از آنجایی که این طرح‌ها در سطح ملی برگزار می‌شود، نتایج آن در حوزه کاهش مصرف و شدت انرژی و همچنین توسعه فناوری در راستای انرژی‌های نو می‌تواند در سطح ملی اثرگذار باشد، ضمن آنکه ما را در کاهش مصرف انرژی نیز یاری خواهد کرد.

علایی زمینه‌های همکاری این دو پژوهشگاه را شامل انرژی باد و زمین گرمایی دانست و در عین حال افزود: به عنوان مثال انرژی باد در همه مناطق ایران قابل بهره‌برداری نیست، ولی به دلیل شرایط اقلیمی مناطق نفت‌خیز جنوب می‌توان از انرژی‌های تجدیدپذیر متنوعی برای تامین انرژی مورد نیاز بهره برد.

وی با اشاره به طرح‌های تحقیقاتی انجام شده در پژوهشگاه صنعت نفت در زمینه تولید فناوری‌های مورد نیاز در حوزه کاهش مصرف انرژی، گفت: این تحقیق موجب شد که در سال گذشته اولین آزمایشگاه ارزیابی تجهیزات خورشیدی در پژوهشگاه راه‌اندازی شود و این آزمایشگاه آماده ارائه خدمات به متقاضیان است.

علایی با بیان اینکه پژوهشگاه نفت یکی از مراکز علمی پیشرو در زمینه استفاده از انرژی‌های خورشیدی است، اظهار کرد: در حال حاضر یک مزرعه انرژی‌های خورشیدی در این پژوهشگاه با توان 20 کیلووات تبدیل انرژی خورشیدی به برق راه‌اندازی شده است.

ایجاد نیروگاه و آزمایشگاه تجهیزات خورشیدی در پژوهشگاه نفت

دکتر محمدایمان غیاثی، مدیر پروژه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا مطالعه در زمینه تولید برق از انرژی خورشیدی را از طرح‌های تحقیقاتی پژوهشگاه صنعت نفت ذکر کرد و گفت: در این راستا اقدام به راه‌اندازی نیروگاه ۲۰ کیلووات خورشیدی کردیم. برق تولید شده وارد مدار پژوهشگاه صنعت نفت شده است.

غیاثی با بیان اینکه به دنبال این طرح، پروژه ایجاد آزمایشگاه تست تجهیزات خورشیدی- حرارتی در دستور کار قرار گرفت، اضافه کرد: از حدود سال ۸۳ از سوی سازمان ملی استاندارد ایران، استانداردهای ملی برای تجهیزات حرارتی- خورشیدی مانند آبگرمکن‌ها و کلکتورهای خورشیدی تعریف شد، ولی در ایران هیچ مرجعی برای تست این تجهیزات و ارائه گواهینامه کیفیت وجود نداشت.

غیاثی با تاکید بر اینکه واردات تمام تجهیزات حرارتی خورشیدی بدون انجام تست‌های خاصی صورت می‌گیرد، ادامه داد: از سوی دیگر به دلیل افزایش قیمت انرژی، افراد بیشتر به سمت استفاده از تجهیزات خورشیدی روی آورده‌اند؛ ازاین رو شرکت‌های بسیار زیادی وارد حوزه واردات و تولید تجهیزات حرارتی و خورشیدی شدند.

مدیر پروژه انرژی‌های خورشیدی، یادآور شد: به منظور جلوگیری از واردات تجهیزات حرارتی و خورشیدی با هر کیفیتی به کشور نیاز به فیلترهایی در این زمینه است که در این راستا اقدام به راه‌اندازی آزمایشگاه مرجعی در این زمینه کردیم.

وی راه‌اندازی این آزمایشگاه را با حمایت سازمان ملی استاندارد و معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری دانست و اضافه کرد: با حمایت‌های نهادهای دولتی این آزمایشگاه در حال تجهیز است. ماموریت‌های این آزمایشگاه مرجع تست تجهیزات حرارتی- خورشیدی تعریف شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا