بانکبانک و بیمه

رییس دوره ای هیئت خدمات مالی اسلامی انتخاب شد


شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی سالیانه هیئت خدمات مالی اسلامی، رئیس کل بانک مرکزی بنگلادش را به عنوان رئیس دوره‌ای مجمع در سال ۲۰۱۹ میلادی انتخاب کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (ecoideal)، سی و دومین جلسه شورای عالی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی سالیانه هیئت خدماتی مالی اسلامی روز پنجشنبه  13 اردیبهشت ماه سال جاری در کشور کویت برگزار شد.

شورای عالی هیئت خدمات مالی اسلامی ضمن انتخاب حسابرس مستقل هیئت برای سال ۲۰۱۸ میلادی صورت‌های مالی حسابرسی شده منتهی به ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۷ و  گزارش سرمایه گذاری‌های انجام شده در سال گذشته میلادی را به همراه ایجاد تغییراتی در  خصوص سرمایه‌گذاری آن سازمان به تصویب رساند.
در این جلسه، دبیرکل هیئت گزارشی از اقدامات انجام شده با موضوع برنامه راهبردی عملکرد آن نهاد را طی سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ میلادی ارائه کرد و در خصوص بازنگری در برنامه کاری استراتژیک برای سال ۲۰۱۸ میلادی و ادامه این برنامه برای سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ نکاتی را یادآور شد.
شواری عالی همچنین در خصوص شیوه و استراتژی عضویت در هیئت خدمات مالی اسلامی و  ضرورت ایجاد کمیته اجرایی(Executive Committee; EC) و ویژگی‌های اعضای آن به بحث و تبادل نظر پرداخت. در این زمینه، مقرر شد دبیرخانه هیئت مجدداً از کشورهای عضو نظرخواهی کرده و گزارشی تکمیلی در این زمینه به هیات ارائه کند. 
در حاشیه این اجلاس که هیئتی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز  در آن حضور داشت، سمینار و پنل های تخصصی با موضوعاتی همچون: «اهرمی کردن مالیه اسلامی برای ایجاد یک اقتصاد متنوع و با ثبات»، «ایجاد یک نظام پویا و مستحکم مقرراتی»، «آینده مالیه اسلامی»، «ثبات مالی و مالیه اسلامی»، «تحولات مهم در صنعت جهانی مالیه اسلامی و نقش IFSB در این زمینه» برگزار شد.
شایان ذکر است جمهوری اسلامی ایران از بنیانگذاران اصلی هیئت خدمات مالی اسلامی (Islamic Financial Services Board; IFSB) است. مهمترین ماموریتی که این سازمان عهده دار آن است تدوین استانداردهای مقرراتی و نظارتی برای موسساتی است که به ارائه خدمات مالی اسلامی اشتغال دارند. هیئت مذکور که دبیرخانه آن در شهر کوآلالامپور مالزی است کار خود را رسما در تاریخ ۳ نوامبر ۲۰۰۲ شروع کرد؛ لیکن فعالیت های این نهاد در تاریخ ۱۰ مارچ ۲۰۰۳ آغاز شد.
در دسامبر سال ۲۰۱۷، این سازمان دارای ۱۸۵ عضو (شامل مراجع نظارت بر بخش های مختلف مالی کشورهای عضو؛ سازمان های بین المللی فعال در زمینه های گوناگون مالی از جمله صندوق بین المللی پول، بانک جهانی، کمیته نظارت بانکی بال؛ و دیگر فعالان بازارهای مالی کشورهای عضو) بوده است. این هیئت، طی مدت چند سالی که از عمر آن می گذرد توانسته است با همکاری کارشناسان کشورهای عضو و دیگر نهادهای بین المللی فعال در عرصه های مالی،‌ استانداردهای متعددی را در زمینه هایی همچون مدیریت ریسک، کفایت سرمایه، حاکمیت شرکتی،‌شفافیت و انضباط بازار و …. تهیه و تدوین نماید. مهمترین ارکان تصمیم گیری در این نهاد به ترتیب مجمع عمومی و شورای عالی هستند که رئیس کل بانک مرکزی ایران نیز در آن ها عضویت دارد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا