انرژی

انجام ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه نفتی توسط قرارگاه خاتم

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء از انجام ۱۰ پروژه نفتی با ارزش ۱۰۰ هزار میلیارد تومان خبر داد و به تشریح این پروژه‌ها پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سردار سرتیپ پاسدار عبادالله عبداللهی در نشست خبری در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با بیان اینکه در این مجموعه برای سال ۹۷، ۴۰ ابر پروژه تعریف شده است که تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: در حوزه نفت ۱۰ پروژه تعریف شده که مهمترین آن پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس است. فاز نخست این پروژه در سال ۹۶ با حضور ریاست جمهوری به بهره‌برداری رسید و تا امروز بیش از شش میلیارد لیتر در این پالایشگاه تولید شده که از این میزان ۲.۸ تا سه میلیارد لیتر آن بنزین بوده است.

وی ادامه داد: فاز دوم ستاره خلیج فارس در پایان سال ۹۶ به بهره برداری رسید و تولید از این فاز آغاز شد. در حال حاضر روزانه ۲۲ میلیون لیتر بنزین در روز از این پالایشگاه تولید می‌شود. واحد تقطیر فاز سه این پالایشگاه به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء با بیان اینکه ایران در حال حاضر در تولید بنزین خودکفا شده است، گفت: با راه اندازی فاز سه پالایشگاه می‌توانیم صادرات هم داشته باشیم.

عبداللهی در ادامه در مورد فعالیت قرارگاه در کشورهای همسایه توضیح داد: یکی از اهداف قرارگاه ارائه خدمات فنی و مهندسی به کشورهای خارجی است. چند پروژه در خارج تعریف شده که یکی از آنها خط لوله انتقال گاز به عراق از طریق بصره و بغداد است. همچنین چند تصفیه خانه در عراق ساخته شده است. در کشور سوریه هم بنا به تشخیص مسئولین کشور اگر نیاز باشد قرارگاه حضور پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه ۱۰ پروژه با ارزش ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در حوزه نفت در حال انجام است،‌ اظهار کرد: یکی از این پروژه‌ها پالایشگاه ستاره خلیج فارس بود که اگر بهره‌برداری از سه فاز آن به اتمام برسد حدود ۴۶ درصد از بنزین کشور را تامین خواهد کرد. در این پالایشگاه بالغ بر ۷۰ درصد تجهیزات، کالاهای داخلی هستند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء ادامه داد:‌ فازهای ۲۲، ۲۴ و ۱۳ پارس جنوبی جزو ابرپروژه‌ها است که با بهره‌برداری از آنها حدود ۱۰۴ میلیون متر مکعب روزانه به ظرفیت گاز کشور اضافه می‌شود. همچنین ۱۰ سکو در فازهای ۲۲، ۲۴، ۱۳ و ۱۵ تا ۱۸ ساخته خواهد شد که تکنولوژی ساخت این سکوها قبلا در اختیار اروپا بوده است. این سکوها در یارد صدرا ساخته می‌شود.

عبداللهی با اشاره به پروژه خط انتقال نفت از آبادان به ری گفت:‌در حال حاضر نفت خام از آبادان توسط تانکر نفت به تهران منتقل می‌شود. این خط برای انتقال نفت از آبادان به ری بوده و به زودی به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین خط سراسری ششم به طول ۹۳۶ کیلومتر با قطر ۵۶ اینچ از اهواز آغاز شده و به غرب کشور می‌رود. این خط افت فشار گاز بسیاری از استان‌ها را برطرف می‌کند و به عراق برای صادرات می‌رسد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا