چندرسانه‌ایصنعت، معدن، تجارتصوت

تعرفه ترجیحی مقدمه ورود به بازار آزاد + صوت

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه گفت: تعرفه ترجیحی مقدمه ای جهت ورود به بازار های آزاد جهانی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، رضا کامی در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد افزود: هم اکنون ایران عضو ناظر سازمان تجارت جهانی است دیر یا زود به این سازمان ملحق خواهد شد.

 

وی همچنین اظهارداشت: اگر ایران با یک کشور همسایه مانند ترکیه نتواند در حجم خیلی کوچک رقابت اقتصادی موفقی داشته باشد آیا با چنین وضعیتی می تواند به اقتصاد جهانی ورود پیدا کند؟!.

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه گفت: تعرفه ترجیحی ایران و ترکیه می تواند به عنوان مقدمه ای برای ورود به بازارهای آزاد جهانی قلمداد و در عین حال می توان از ظرفیت و توان ترکیه برای ورود به سایر بازارها نیز استفاده کرد.

وی در ادامه ضمن رد برخی گفته های مبنی بر اینکه تعرفه ترجیحی بین ایران و ترکیه به ضرر تولیدکنندگان داخلی افزود: این حرف و حدیث ها به هیچ وجه صحت ندارد.

کامی تصریح کرد: آمار وارقام گمرک نشان می دهد حجم تجارت ترجیجی بین دو کشور به اندازه ای نبوده که تولیدکنندگان در اثر این تجارت متضرر شوند.

وی در مصاحبه با رادیو اقتصاد گفت: کشور ایران در زیرساخت های تولید با مشکلات عدیده ای مواجه است.

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه افزود: این مشکلات بیشتر در حوزه های زیر ساخت ها، ماشین‌آلات، تکنولوژی و فناوری روز خودنمایی می کند.

وی اضافه کرد: اگر مشکلات زیر ساخت تولید در کشور از حیث تکنولوژی برطرف شود ایران هیچ مشکلی در بحث رقابت با ترکیه نخواهد داشت.

کامی گفت: تولید مبتنی بر فناوری و تکنولوژی روز دنیا منجر به کاهش هزینه های تولید، قیمت رقابتی محصولات، توسعه صادرات و حضور پر رنگ تولیدکنندگان داخلی در سطح بازارهای جهانی می شود.

وی در بخش دیگر این مصاحبه ضمن اشاره به ترجیحات تعرفه ای ایران و ترکیه افزود: خوشبختانه دراین قرارداد صادرات ۱۴۰ نوع کالا ازایران به ترکیه و همینطور ۱۲۵ نوع کالا از ترکیه به ایران پیش بینی شده است.

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه اظهارداشت: کالاهای مشمول تعرفه ترجیحی ایران جهت صادرات به ترکیه بیشتر در حوزه مواد غذایی و محصولات کشاورزی و کالاهای مشمول تعرفه ترجیحی ترکیه جهت صادرات به ایران شامل کالاهای واسطه ای مانند ام دی اف، چوب، موتورهای صنعتی، مفتول، میلگرد، کاغذ، پارچه و الیاف مصنوعی، لوازم خانگی، مکمل های دارویی مورد مصرف دامپزشکی، فرآورده های پاکیزگی، استحمام و غیره است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۹ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی و حسن سعید کلاهی» با هدف تحلیل و بررسی مهم‌ترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا