انرژیتجارت

برگزاری اولین کارگروه نفت، گاز و پتروشیمی ایران و اسپانیا

همزمان با بیست و سومین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی؛

نخستین کارگروه نفت، گاز و پتروشیمی جمهوری اسلامی ایران و اسپانیا همزمان با بیست و سومین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در محل سازمان توسعه تجارت برگزار گردید.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از سازمان توسعه تجارت ایران، این کارگروه که با حضور معاون وزیر نفت، نمایندگان سازمان توسعه تجارت ایران، سفیر اسپانیا در ایران و اتحادیه‌ها، انجمن‌ها و فعالان بخش خصوصی دو کشور تشکیل شد، اولین کارگروه در راستای مندرجات راه همکاری‌های اقتصادی ترسیم شده در جریان اولین اجلاس کمیسیون مشترک سازمان توسعه تجارت ایران و وزارت اقتصاد، تجارت و رقابت پذیری این کشور در آذرماه سال ۱۳۹۶ بود.

طرفین در کارگروه مذکور طی جلسه عمومی و مذاکرات رو در رو، ضمن تشریح اهداف نشست، به توسعه همکاری ها در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی با حمایت از بخش خصوصی تاکید نمودند. زمانی نیا، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت، تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای ایجاد بستری برای توسعه فعالیت‌های تجاری، بر ظرفیت‌های تولید نفت و گاز کشور به عنوان فرصت بزرگی برای سرمایه‌گذاران اسپانیایی تاکید کرد و از شرکت اسپانیایی Tubacex (یک شرکت معتبر بین المللی اسپانیایی) به عنوان الگویی در همکاری با ایران در زمینه ساخت لوله و انتقال تکنولوژی اشاره داشت.

زمانی‌نیا پیشرفت‌های صنعت گاز ایران و پوشش ۹۲ درصدی منازل مسکونی با گاز طبیعی و برنامه ایران درخصوص توسعه صنایع بالادستی و پایین دستی پتروشیمی و لزوم ادامه پروژه‌های در دست اقدام با همکاری شرکت های معتبر بین المللی از جمله شرکت های اسپانیایی را خاطر نشان ساخت.

رئیس کارگروه انرژی طرف اسپانیایی نیز با اشاره به همکاری‌های سال‌های قبل از تحریم به علاقمندی شرکت‌های اسپانیایی برای همکاری نزدیک با شرکت‌های ایرانی برای سرمایه گذاری مشترک و انتقال تکنولوژی و تصمیم دولت اسپانیا برای حمایت از فاینانس پروژه ها و اعلام آمادگی جهت توسعه همکاری ها به میزان قبل از تحریم ها اشاره داشته و ابراز امیدواری کرد تا این کارگروه بتواند به گسترش و تحکیم همکاری ها و رونق اقتصادی طرفین بیانجامد.

در پایان خلاصه مذاکرات در قالب صورتجلسه‌ای توسط روسای کارگروه به امضای طرفین رسید و مقرر گردید کمیته آتی کارگروه با هماهنگی طرفین در سال آتی در مادرید برگزار گردد.

گفتنی است، براساس تفاهمات مندرج در نقشۀ راه همکاری‌های اقتصادی میان سازمان توسعه تجارت ایران و وزارت اقتصاد، تجارت و رقابت پذیری اسپانیا مقرر گردیده بود که شش گروه کاری در زمینه های تجارت، سرمایه گذاری، تامین مالی و رقابت پذیری، حمل و نقل و زیر ساخت‌ها، کشاورزی و صنایع وابسته، انرژی و محیط زیست و تصفیه آب، نفت، گاز و پتروشیمی و تکنولوژی های صنعتی تشکیل گردد که این نشست اولین کارگروه در این راستا محسوب می‌شود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا