اقتصاد کلان

قیمت کالا در بازار رقابتی کاهش می یابد

استادیار موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی گفت: قیمت کالا و خدمات در بازار ها رقابتی همواره بر مدار کاهشی خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، داوود چراغی در برنامه «نود و هشتی های» رادیو اقتصاد ضمن تعریف بازار رقابتی و انحصاری افزود: بازاری که فعالیت بنگاه های اقتصادی آزاد، محصولات مورد عرضه همگن و همینطور از اطلاع رسانی مناسب در حوزه محصولات مورد عرضه یا تقاضا برخوردار باشد به چنین بازاری رقابتی گفته می شود.

 

وی همچنین با بیان اینکه در بازار انحصاری بر خلاف بازار رقابتی به تعداد خاصی اجازه فعالیت می دهند، اظهارداشت: متاسفانه در این بازار محصولات نامرغوب با قیمت های بالاتر به جامعه عرضه می شود.

استادیار موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی در پاسخ به این پرسش که تعیین قیمت کالا و خدمات در جامعه باید بر اساس چه مکانیزمی باشد؛ رقابت، بازار رقابتی، عرضه و تقاضا یا سیستم های دیگر گفت: تعیین قیمت ها باید براساس نوع بازار باشد.

وی در ادامه افزود: پیش فرض تمام فعالیت ها اینکه دولت بسترهای لازم را در جامعه آماده کند.

چراغی تصریح کرد: صدور مجوز بنگاه های حقیقی و حقوقی باید بر اساس استانداردهای فعالیت باشد نه موارد و مسائل دیگر!!.

وی همچنین گفت: دولت در کنار این مهم باید در بحث عرضه و تقاضا اطلاع رسانی های لازم را داشته تا مردم با قیمت ها، رویه شکایت در صورت اجحاف حق و بسیاری موارد آشنا باشند.

استادیار موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی ضمن اشاره به این جمله که قیمت کالا در بازارهای رقابتی کاهش پیدا می کند، افزود: در تمامی بازارها حتی در بازارهای رقابتی نظارت، کنترل و بازرسی باید حاکم باشد.

وی تصریح کرد: متاسفانه در ایران مفهوم کنترل، نظارت و بازرسی تنها در بحث قیمت ها خلاصه می شود در حالیکه انواع تخلفات از قبیل سلامت، بهداشتی، نگهداری کالا در مکان های نامناسب، عرضه کالاهای نامرغوب، تقلبی، بدون خدمات پس از فروش، کم فروشی و بسیاری موارد دیگر در این حوزه خودنمایی می کند.

چراغی بیان داشت: دولت باید از طریق سیاست گذاری کلان، تدوین قوانین و مقررات، فعالیت نهادهای مرتبط با نظارت و کنترل و همینطور تسهیل کسب و کار بازارها را به سمت رقابتی شدن سوق دهد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،برنامه «نود و هشتی ها» کاری از گروه اقتصاد و جامعه به تهیه کنندگی «غلامرضا عزتی مهدی شیار» از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۷ به مدت ۸۵ دقیقه با هدف اطلاع رسانی درباره موضوعات اقتصادی با جلب مشارکت و تعامل مخاطبان و ارتقای فرهنگ اقتصادی با تاکید بر اقتصاد مقاومتی و ترویج سبک زندگی اسلامی – ایرانی از رادیو اقتصاد پخش  می‌شود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا