بورسبورس اوراق

صعود ۲۳۰ واحدی شاخص/ادامه بی توجهی بورس به تصمیم ترامپ

در جریان دادوستدهای فعالان بازار سهام با گذشت دو ساعت از آغاز معاملات شاهد جوی مثبت و نسبتا آرام در اغلب گروه های حاضر در بازار هستیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در اولین روز کاری هفته چراغ سبز بورس مجددا روشن شد و برخی پیش بینی ها مبنی بر منفی شدن بازار سرمایه در پی خروج آمریکا از برجام تحقق نیافت. از این رو از ابتدای معاملات، گروه های مهم صنعت از قبیل فلزات اساسی و خودرویی ها دادوستدهای به دور از هیجانی را تجربه کردند.

ادامه روند صعودی شاخص کل که از آخرین روز کاری هفته گذشته شروع شد، تا این لحظه تمام نماگرهای بازار در محدوده های مثبت قرار دارند. شاخص کل با صعود ۲۳۰ پله ای (افزایش ۰٫۲۵ درصدی) به ارتفاع ۹۳ هزار و ۹۲۴ واحد رسید. شاخص هم وزن با شیب بیشتری میل به صعود دارد و تا این لحظه با افزایش ۷۰واحدی (رشد ۰٫۴۲ درصدی) به رقم ۱۶ هزار و ۵۶۵ واحد رسید.

از این رو تا کنون ۶۸۳ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۳۳ میلیارد تومان دادوستد شده است که از این میزان ۹۰میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت. گفتنی است از چهارشنبه گذشته شاهد افزایش چشمگیر حجم و ارزش معاملات خرد در بورس و فرابورس هستیم.

در بین گروه های صنعت تا این لحظه بیشترین ارزش معاملات به گروه فلزات اساسی، خودرو و فرآورده های نفتی اختصاص داشته است. از این رو معاملات مثبت نمادهای «فخاس»، «شبندر» و«فملی» هرکدام به ترتیب ۴۱، ۳۳ و ۲۷ واحد شاخص کل را تقویت کردند. اما در سوی منفی های معاملات «شپنا»، «فارس» و «کچاد» از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کردند.

در فرابورس اما شتاب صعودی آیفکس کندتر از سایر شاخص ها است  و با افزایش ۱٫۷ واحدی به رقم یک هزار و ۷۱ واحد رسید. همچنین ۱۴۴ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۸۶ میلیارد تومان دادوستد شد و از این میزان تنها ۲۵۰میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در فرابورس اختصاص داشت. در این بازار نیز «مارون»، «شرانل» و «خراسان» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرابورس داشت. اما دادوستدهای منفی در نمادهای «سرچشمه»، «وگردش» و «زاگرس» از رشد بیشتر آیفکس جلوگیری کردند.

 

منبع
اقتصاد.آنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا